Maailma on meidän : Tutkimus viittomakielentulkkiopiskelijoiden kansainväliseen vaihtoon lähdön motivoivista ja estävistä tekijöistä
Smeets, Linda; Lundström, Maria (2014)
Smeets, Linda
Lundström, Maria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295259
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lundström, Maria & Smeets, Linda. Maailma on meidän: Tutkimus viittomakielentulkkiopiskelijoiden kansainväliseen vaihtoon lähdön motivoivista ja estävistä tekijöistä. Kevät 2014, 64 s., 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, viittomakielentulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tekijöitä, jotka motivoivat ja estävät Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) viittomakielentulkkiopiskelijoita lähtemään ulkomaille vaihto-opiskelijaksi. Pyrkimyksenä oli myös selvittää, kuinka vaihtojaksosta saisi kiinnostavamman sekä vaihdossa olleiden kokemuksia ja ajatuksia vaihdon hyödyllisyydestä. Vaihto-opiskelijalla tarkoitetaan tässä tutkielmassa ulkomaille opiskelijavaihtoon tai työharjoitteluun lähtevää opiskelijaa.
Selvitys toteutettiin kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyillä. Diakin tulkkiopiskelijoille lähetettiin kaksi erilaista kyselyä. Eri opetussuunnitelmasta
johtuen kysely viimeisen vuoden opiskelijoille oli muotoiltu erilaiseksi kuin 1.–3. vuoden opiskelijoille. Kyselyissä kuitenkin selvitettiin samoja asioita. Diakista opiskeluaikana vaihto-opiskelijoiksi lähteneille lähetettiin oma kysely.
Viittomakielentulkkiopiskelijoiden kysely lähetettiin 130 opiskelijalle ja vastauksia saatiin 64. Vastauksista käy ilmi, että suurimmat syyt harkita lähtöä ulkomaille vaihto-opiskelijaksi olivat seikkailunhalu ja kokemukset sekä kielitaidon kehittäminen. Estäviksi tekijöiksi nousivat taloudelliset syyt ja liialliset käytännön järjestelyt. Vastauksissa epäiltiin myös, ettei vaihtojaksosta saa riittävästi hyötyä työelämään. Tulosten mukaan vaihtojaksosta saisi kiinnostavamman paremmalla tiedottamisella ja suuremmalla taloudellisella tuella.
Kysely vaihdossa olleille lähetettiin 18 vaihto-opiskelijalle ja vastauksia saatiin 11. Vastaukset osoittivat, että vaihtojaksosta saadut kokemukset vaikuttivat enemmän henkilökohtaiseen elämään kuin työelämään. Kaikki vaihdossa olleet suosittelevat vaihto-opiskelijaksi lähtöä, mutta vain osa mainitsi siitä olleen hyötyä työelämässä.
Asiasanat: vaihto-opiskelu, kansainvälisyys, viittomakielentulkki, kyselytutkimus
Lundström, Maria & Smeets, Linda. Maailma on meidän: Tutkimus viittomakielentulkkiopiskelijoiden kansainväliseen vaihtoon lähdön motivoivista ja estävistä tekijöistä. Kevät 2014, 64 s., 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, viittomakielentulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tekijöitä, jotka motivoivat ja estävät Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) viittomakielentulkkiopiskelijoita lähtemään ulkomaille vaihto-opiskelijaksi. Pyrkimyksenä oli myös selvittää, kuinka vaihtojaksosta saisi kiinnostavamman sekä vaihdossa olleiden kokemuksia ja ajatuksia vaihdon hyödyllisyydestä. Vaihto-opiskelijalla tarkoitetaan tässä tutkielmassa ulkomaille opiskelijavaihtoon tai työharjoitteluun lähtevää opiskelijaa.
Selvitys toteutettiin kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyillä. Diakin tulkkiopiskelijoille lähetettiin kaksi erilaista kyselyä. Eri opetussuunnitelmasta
johtuen kysely viimeisen vuoden opiskelijoille oli muotoiltu erilaiseksi kuin 1.–3. vuoden opiskelijoille. Kyselyissä kuitenkin selvitettiin samoja asioita. Diakista opiskeluaikana vaihto-opiskelijoiksi lähteneille lähetettiin oma kysely.
Viittomakielentulkkiopiskelijoiden kysely lähetettiin 130 opiskelijalle ja vastauksia saatiin 64. Vastauksista käy ilmi, että suurimmat syyt harkita lähtöä ulkomaille vaihto-opiskelijaksi olivat seikkailunhalu ja kokemukset sekä kielitaidon kehittäminen. Estäviksi tekijöiksi nousivat taloudelliset syyt ja liialliset käytännön järjestelyt. Vastauksissa epäiltiin myös, ettei vaihtojaksosta saa riittävästi hyötyä työelämään. Tulosten mukaan vaihtojaksosta saisi kiinnostavamman paremmalla tiedottamisella ja suuremmalla taloudellisella tuella.
Kysely vaihdossa olleille lähetettiin 18 vaihto-opiskelijalle ja vastauksia saatiin 11. Vastaukset osoittivat, että vaihtojaksosta saadut kokemukset vaikuttivat enemmän henkilökohtaiseen elämään kuin työelämään. Kaikki vaihdossa olleet suosittelevat vaihto-opiskelijaksi lähtöä, mutta vain osa mainitsi siitä olleen hyötyä työelämässä.
Asiasanat: vaihto-opiskelu, kansainvälisyys, viittomakielentulkki, kyselytutkimus