ARVOT HYVÄT, TOIMINTA PUUTTEELLINEN : Diakonia-ammattikorkeakoulun ja Diakonhjemmet Høgskolen terveysalanopiskelijoiden henkilökohtaiset arvot ja heidän näkemyksensä koulujen arvoista
Krasnova, Anna; Ormiskangas, Marjo (2014)
Krasnova, Anna
Ormiskangas, Marjo
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234709
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Krasnova, Anna & Ormiskangas, Marjo. Arvot hyvät, toiminta puutteellinen. Diakonia-ammattikorkeakoulun ja Diakonhjemmet Høgskolen terveysalanopiskelijoiden henkilökohtaiset arvot ja heidän näkemyksensä koulujen arvoista. Diak Helsinki, kevät 2014, 108s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysala, hoitotyön
koulutusohjelma, diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) - diakonissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) ja Diakonhjemmet Høgskolen (DUC) arvoja ja loppuvaiheen terveysalan opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia koulun arvoista sekä opiskelijoiden henkilökohtaisten arvojen suhdetta koulun arvoihin. Työn tarkoituksena oli edistää koulujen yhteistyötä ja tietoutta toisistaan ja itsestään. Opinnäytetyö jatkaa koulujen aloittamaa yhteistyötä, erityisesti Benchmarking (BM) -hanketta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka muotoutui teorian ja yhteyshenkilöiden toiveista. Kysely sisälsi monivalinta- ja strukturoituja avoimia kysymyksiä. Kysely lähettiin kaikissa Diakonia-ammattikorkeakoulun toimipisteissä opiskeleville loppuvaiheen terveysalan opiskelijoille sähköpostitse ja Diakonhjemmet Høgskolessa Oslossa intranetin kautta
syksyllä 2013. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 71 opiskelijaa, joista 6 ei ollut relevantteja. Vastausprosentti oli Diakissa 6,5 ja DUC:ssa 15,3. Osa aineistosta on analysoitu sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti ennen kaikkien vastausten ristiintaulukointia ja auki-kirjoitusta.
Tutkimustulos on suuntaa antava, ja tulos tukee joitakin BM -hankkeessa löydettyjä tuloksia. Molempien koulujen toiminnassa opiskelijat näkivät yleisimmin lähimmäisenrakkautta ja kristillisyyttä. Merkittävimmiksi tuloksiksi voidaan todeta, että kokonaisuudessaan koulujen arvot toteutuvat yleisesti
melko hyvin, mutta niiden toteutumiseen toivottiin parannusta. Esimerkiksi Diakissa terveydenhoitaja opiskelijat toivoivat koulun arvoihin enemmän hengellisyyttä kun taas sairaanhoitaja- ja sairaanhoitaja–diakonissaopiskelijat toivoivat vähemmän hengellisyyttä. Kouluissa näkyvät arvot vaikuttavat
opiskelijoiden henkilökohtaisiin arvoihin, eikä henkilökohtaisten ja koulun arvojen välillä ole selvää ristiriitaa. Koulujen arvot tulisi näkyä kaikessa toiminnassa ja koko henkilökunnan tulisi olla niiden sitoutuneita. Tutkimusta voidaan soveltaa koulujen itsearvioinnissa, itse ymmärryksessä, sisäisen toiminnan kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Asiasanat: arvot, opiskelijat, kvantitatiivinen tutkimus, terveysala, kyselytutkimus, korkeakoulut
Krasnova, Anna & Ormiskangas, Marjo. Arvot hyvät, toiminta puutteellinen. Diakonia-ammattikorkeakoulun ja Diakonhjemmet Høgskolen terveysalanopiskelijoiden henkilökohtaiset arvot ja heidän näkemyksensä koulujen arvoista. Diak Helsinki, kevät 2014, 108s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysala, hoitotyön
koulutusohjelma, diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) - diakonissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) ja Diakonhjemmet Høgskolen (DUC) arvoja ja loppuvaiheen terveysalan opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia koulun arvoista sekä opiskelijoiden henkilökohtaisten arvojen suhdetta koulun arvoihin. Työn tarkoituksena oli edistää koulujen yhteistyötä ja tietoutta toisistaan ja itsestään. Opinnäytetyö jatkaa koulujen aloittamaa yhteistyötä, erityisesti Benchmarking (BM) -hanketta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka muotoutui teorian ja yhteyshenkilöiden toiveista. Kysely sisälsi monivalinta- ja strukturoituja avoimia kysymyksiä. Kysely lähettiin kaikissa Diakonia-ammattikorkeakoulun toimipisteissä opiskeleville loppuvaiheen terveysalan opiskelijoille sähköpostitse ja Diakonhjemmet Høgskolessa Oslossa intranetin kautta
syksyllä 2013. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 71 opiskelijaa, joista 6 ei ollut relevantteja. Vastausprosentti oli Diakissa 6,5 ja DUC:ssa 15,3. Osa aineistosta on analysoitu sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti ennen kaikkien vastausten ristiintaulukointia ja auki-kirjoitusta.
Tutkimustulos on suuntaa antava, ja tulos tukee joitakin BM -hankkeessa löydettyjä tuloksia. Molempien koulujen toiminnassa opiskelijat näkivät yleisimmin lähimmäisenrakkautta ja kristillisyyttä. Merkittävimmiksi tuloksiksi voidaan todeta, että kokonaisuudessaan koulujen arvot toteutuvat yleisesti
melko hyvin, mutta niiden toteutumiseen toivottiin parannusta. Esimerkiksi Diakissa terveydenhoitaja opiskelijat toivoivat koulun arvoihin enemmän hengellisyyttä kun taas sairaanhoitaja- ja sairaanhoitaja–diakonissaopiskelijat toivoivat vähemmän hengellisyyttä. Kouluissa näkyvät arvot vaikuttavat
opiskelijoiden henkilökohtaisiin arvoihin, eikä henkilökohtaisten ja koulun arvojen välillä ole selvää ristiriitaa. Koulujen arvot tulisi näkyä kaikessa toiminnassa ja koko henkilökunnan tulisi olla niiden sitoutuneita. Tutkimusta voidaan soveltaa koulujen itsearvioinnissa, itse ymmärryksessä, sisäisen toiminnan kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Asiasanat: arvot, opiskelijat, kvantitatiivinen tutkimus, terveysala, kyselytutkimus, korkeakoulut