Selvitys oppilashuollon tilasta ja kehitystarpeista. : Koulutuskeskus Salpaus Orimattilan toimipiste
Koistinen, Minna (2014)
Koistinen, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305423
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Koistinen, Minna. Selvitys oppilashuollon tilasta ja kehittämistarpeista. Koulu-tuskeskus Salpaus Orimattilan toimipiste. Järvenpää, kevät 2014, 35 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää henkilökunnan näkökulmasta Koulutuskeskus Salpauksen Orimattilan toimipisteen opiskelijahuollon tilaa ja kehittämistarpeita. Taustalla käytettiin tilastotietoa negatiivisin syin keskeyttäneiden opiskelijoiden määrästä ja mahdollisista syistä. Esiin nostettiin myös opiskelijoiden aikaisempien oppimiskokemusten vaikutusta opiskelumotivaatioon ja itsetuntoon. Selvitys tehtiin opetushenkilökunnalle suunnatulla lomakehaastattelulla. Lomakehaastattelu lähetettiin sähköisessä muodossa ja siihen vastasi 14 henkilöä, mikä on noin puolet Orimattilan toimipisteessä työskentelevistä opetus- ja oppilashuoltohenkilöstöstä. Haastattelusta esiin nousseet asiat olen avannut tekstiin sellaisena kun ne on lomakkeeseen kirjoitettu ja johtopäätöksenä esitän yhteenvedon niistä.
Työni teoriataustana olen käyttänyt sosio-emotionaalista kehitystä, sosiaalista pääomaa ja pedagogian merkitystä kouluviihtyvyyteen. Pohdin myös kou-lusosiaalityön kehitystä sekä yhteisöllisyyden ja osallisuuden roolia niin yksilön kuin yhteisön tasolla.
Lomakehaastattelun tuloksena voi todeta, että oppilashuoltotyö Koulutuskeskus Salpauksen Orimattilan toimipisteessä toimii hyvin ja on valmis kehittämään toimintaansa. Informaation kulkuun toivottiin parannusta sekä aktiivisempaa yhteistyötä opetushenkilökunnan kanssa. Hyvän ja toimivan yhteisön ja yhteisöllisyyden merkitys yksilöille nousi vastauksissa esiin ja nähtiin, että hyvän ja terveen yhteisön eteen kannattaa tehdä töitä.
Johtopäätöksenä haastattelututkimuksesta voi todeta, että oppilashuoltotyötä tehdään ja sen tarve tunnetaan, mutta kehittämistä yhteisöllisempään toiminta-kulttuuriin toivotaan.
Avainsanat: Osallisuus, yhteisöllisyys, oppilashuoltotyö
Koistinen, Minna. Selvitys oppilashuollon tilasta ja kehittämistarpeista. Koulu-tuskeskus Salpaus Orimattilan toimipiste. Järvenpää, kevät 2014, 35 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää henkilökunnan näkökulmasta Koulutuskeskus Salpauksen Orimattilan toimipisteen opiskelijahuollon tilaa ja kehittämistarpeita. Taustalla käytettiin tilastotietoa negatiivisin syin keskeyttäneiden opiskelijoiden määrästä ja mahdollisista syistä. Esiin nostettiin myös opiskelijoiden aikaisempien oppimiskokemusten vaikutusta opiskelumotivaatioon ja itsetuntoon. Selvitys tehtiin opetushenkilökunnalle suunnatulla lomakehaastattelulla. Lomakehaastattelu lähetettiin sähköisessä muodossa ja siihen vastasi 14 henkilöä, mikä on noin puolet Orimattilan toimipisteessä työskentelevistä opetus- ja oppilashuoltohenkilöstöstä. Haastattelusta esiin nousseet asiat olen avannut tekstiin sellaisena kun ne on lomakkeeseen kirjoitettu ja johtopäätöksenä esitän yhteenvedon niistä.
Työni teoriataustana olen käyttänyt sosio-emotionaalista kehitystä, sosiaalista pääomaa ja pedagogian merkitystä kouluviihtyvyyteen. Pohdin myös kou-lusosiaalityön kehitystä sekä yhteisöllisyyden ja osallisuuden roolia niin yksilön kuin yhteisön tasolla.
Lomakehaastattelun tuloksena voi todeta, että oppilashuoltotyö Koulutuskeskus Salpauksen Orimattilan toimipisteessä toimii hyvin ja on valmis kehittämään toimintaansa. Informaation kulkuun toivottiin parannusta sekä aktiivisempaa yhteistyötä opetushenkilökunnan kanssa. Hyvän ja toimivan yhteisön ja yhteisöllisyyden merkitys yksilöille nousi vastauksissa esiin ja nähtiin, että hyvän ja terveen yhteisön eteen kannattaa tehdä töitä.
Johtopäätöksenä haastattelututkimuksesta voi todeta, että oppilashuoltotyötä tehdään ja sen tarve tunnetaan, mutta kehittämistä yhteisöllisempään toiminta-kulttuuriin toivotaan.
Avainsanat: Osallisuus, yhteisöllisyys, oppilashuoltotyö