Kohti työhyvinvointia : työhyvinvointitutkimus espoolaisessa päiväkodissa.
Järvinen, Laura (2014)
Järvinen, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055803
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Järvinen, Laura. Kohti työhyvinvointia. Työhyvinvointitutkimus espoolaisessa päiväkodissa. Helsinki, kevät 2014, 78 s. 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virka-kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää espoolaisen päiväkodin henkilöstön kokemuksia työhyvinvointiin liittyvistä tekijöistä yksilön ja koko työyhteisön näkökulmasta sekä selvittää yleisesti tutkimuspäiväkodin työyhteisön työhyvinvoinnin tilaa talvella 2013. Opinnäytetyön lähtökohtaisena ajatuksena oli tuottaa tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat päiväkotihenkilöstön työhyvinvointiin.
Työhyvinvoinnin kartoittaminen ja siitä esiin nousevat mahdolliset kehittämis-kohteet ja jatkotoimenpiteet ovat myös osa laadukkaan varhaiskasvatuksen kehittämistä tutkimuspäiväkodissa
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeen vastaukset analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Aineiston pohjalta esiin nostettiin merkittävät työhyvinvointia lisäävät ja vähentävät tekijät sekä kartoitettiin tutkimuspäiväkodin työhyvinvoinnin tilaa.
Tutkimukseen osallistuneet vastaajat määrittelivät työhyvinvointia psyykkiseksi, fyysiseksi ja sosiaaliseksi kokonaisuudeksi. Työhyvinvointiin keskeisesti vaikuttavia tekijöitä espoolaisessa päiväkodissa olivat esimiehen ja työyhteisön roolit, tasavertainen kohtelu työyhteisössä, sosiaaliset suhteet sekä fyysinen työympäristö. Vapaa-ajalla, riittävällä levolla sekä läheisillä ihmissuhteilla koettiin olevan myös merkittävä vaikutus työhyvinvointiin.
Työhyvinvointikyselyn ja aineiston analyysin pohjalta kehittämisideaksi nousi työyksikkökohtaisen työhyvinvointistrategian kehittäminen. Työhyvinvointistategiaan sisällytettäisiin työyksikön yhteiset sopimukset, joilla vahvistettaisiin ratkaisukeskeistä, avointa ja myönteistä ilmapiiriä. Työhyvinvoinnin ylläpitäminen ja kehittäminen vaikuttavat keskeisesti työntekijöiden voimavaroihin ja mahdollisuuksiin toteuttaa laadukasta varhaiskasvatusta päiväkodissa.
Asiasanat: työhyvinvointi, työympäristö, työyhteisöt, päivähoito, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus, kyselytutkimus
Järvinen, Laura. Kohti työhyvinvointia. Työhyvinvointitutkimus espoolaisessa päiväkodissa. Helsinki, kevät 2014, 78 s. 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virka-kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää espoolaisen päiväkodin henkilöstön kokemuksia työhyvinvointiin liittyvistä tekijöistä yksilön ja koko työyhteisön näkökulmasta sekä selvittää yleisesti tutkimuspäiväkodin työyhteisön työhyvinvoinnin tilaa talvella 2013. Opinnäytetyön lähtökohtaisena ajatuksena oli tuottaa tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat päiväkotihenkilöstön työhyvinvointiin.
Työhyvinvoinnin kartoittaminen ja siitä esiin nousevat mahdolliset kehittämis-kohteet ja jatkotoimenpiteet ovat myös osa laadukkaan varhaiskasvatuksen kehittämistä tutkimuspäiväkodissa
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeen vastaukset analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Aineiston pohjalta esiin nostettiin merkittävät työhyvinvointia lisäävät ja vähentävät tekijät sekä kartoitettiin tutkimuspäiväkodin työhyvinvoinnin tilaa.
Tutkimukseen osallistuneet vastaajat määrittelivät työhyvinvointia psyykkiseksi, fyysiseksi ja sosiaaliseksi kokonaisuudeksi. Työhyvinvointiin keskeisesti vaikuttavia tekijöitä espoolaisessa päiväkodissa olivat esimiehen ja työyhteisön roolit, tasavertainen kohtelu työyhteisössä, sosiaaliset suhteet sekä fyysinen työympäristö. Vapaa-ajalla, riittävällä levolla sekä läheisillä ihmissuhteilla koettiin olevan myös merkittävä vaikutus työhyvinvointiin.
Työhyvinvointikyselyn ja aineiston analyysin pohjalta kehittämisideaksi nousi työyksikkökohtaisen työhyvinvointistrategian kehittäminen. Työhyvinvointistategiaan sisällytettäisiin työyksikön yhteiset sopimukset, joilla vahvistettaisiin ratkaisukeskeistä, avointa ja myönteistä ilmapiiriä. Työhyvinvoinnin ylläpitäminen ja kehittäminen vaikuttavat keskeisesti työntekijöiden voimavaroihin ja mahdollisuuksiin toteuttaa laadukasta varhaiskasvatusta päiväkodissa.
Asiasanat: työhyvinvointi, työympäristö, työyhteisöt, päivähoito, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus, kyselytutkimus