Kohtaamisen paikka : työparityön kehittäminen lastensuojelussa
Vaihia, Anna (2009)
Vaihia, Anna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911286395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911286395
Tiivistelmä
Vaihia, Anna. Kohtaamisen paikka. Työparityön kehittäminen lastensuojelussa. Helsinki, syksy 2009, 100 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Terveyden edistämisen koulutusohjelma, sosionomi (YAMK).
Opinnäytetyö on raportti vuoden mittaiselta prosessilta parityön kehittämisen kysymyksissä Helsingin kaupungin, Kivikon toimipisteen yksilö- ja perhekohtaisen lastensuojelun tiimissä. Kehittämisidea syntyi tiimin omasta tarpeesta kehittää parityötä tilanteessa, jossa lastensuojelulaki oli uudistunut ja työtehtävien uudelleenorganisointi käynnissä Helsingin sosiaalivirastossa. Parityön kehittämishankkeen tarkoituksena oli työntekijöiden ammatillisten toimintatapojen kehittäminen sekä asiantuntijuuden vahvistuminen parityön näkökulmasta. Parityön kehittäminen toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa toiminta, sen havainnointi, reflektointi ja uudelleensuunnittelu seuraavat toisiaan.
Lastensuojelutiimin tavoitteena oli löytää menetelmiä parityön suunnitteluun, arviointiin ja purkuun asiakastyössä sekä lisätä tietoisuutta parityön ilmiöistä. Parityön kehittäminen keskittyi prosessin alkutaipaleella parityön periaatteiden laatimiseen ja työntekijöiden vuorovaikutuksellisten taitojen sekä parityön arviointikäytäntöjen kehittämiseen. Menetelminä käytettiin koulutuksia ja yhteisiä kehittämispäiviä. Prosessin kuluessa tiimissä syntyi mielenkiintoinen ajatus työntekijöiden erilaisten roolien merkityksestä ja niiden tarkastelusta parityössä. Kivikon tiimi yhdessä etsi ja kehitti menetelmiä, joiden avulla parityötä oli mahdollista kehittää hankkeeseen asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Konkreettiseksi menetelmäksi syntyi parityön arviointilomake, jonka avulla työpari keskustelee asiakastilanteen jälkeen dialogin, parityön periaatteiden, roolien ja vuorovaikutuksen onnistumisesta työntekijänäkökulmasta, tekee vertaisarviointia ja antaa vertaistukea.
Hankkeen aikana tehty parityö koettiin myönteiseksi. Parityö asiakastilanteissa oli onnistunutta ja ilmapiiriä kuvattiin positiivisin ilmaisuin. Parityö koettiin tarkoituksenmukaiseksi ja parin merkitys osaamisen ja työn jakajana sekä työssäjaksamisen edistäjänä oli suuri. Parityön suunnitelmallisuuden heikkoutena koettiin kiire ja liian täydet kalenterit. Parityön arviointilomakkeen käyttö mahdollisti työparille kaivatun tilan reflektointiin ja dialogiin työparityöstä asiakastilanteen jälkeen.
Johtopäätöksenä voisi todeta, että yleisesti kuormittavaksi mielletty lastensuojelutyö näyttäytyi tässä prosessissa toisenlaisena, asiakastapaamisten osalta myönteisinä kohtaamisina. Innostava työyhteisö ja tiimin me-henki toimi tärkeänä lähtökohtana kehittämistyölle. Muutoksen työkaluina näyttivät toimivan yhteiset ja yhteisesti laaditut sopimukset ja parityön periaatteet. Tarkoituksena on, että prosessin kuvausta voitaisiin hyödyntää laajemmalla foorumilla lastensuojelun kehittämistyössä.
Asiasanat: parityöskentely, lastensuojelu, asiantuntijuus, roolit, dialogisuus, vertaistuki, arviointi, toimintatutkimus.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Terveyden edistämisen koulutusohjelma, sosionomi (YAMK).
Opinnäytetyö on raportti vuoden mittaiselta prosessilta parityön kehittämisen kysymyksissä Helsingin kaupungin, Kivikon toimipisteen yksilö- ja perhekohtaisen lastensuojelun tiimissä. Kehittämisidea syntyi tiimin omasta tarpeesta kehittää parityötä tilanteessa, jossa lastensuojelulaki oli uudistunut ja työtehtävien uudelleenorganisointi käynnissä Helsingin sosiaalivirastossa. Parityön kehittämishankkeen tarkoituksena oli työntekijöiden ammatillisten toimintatapojen kehittäminen sekä asiantuntijuuden vahvistuminen parityön näkökulmasta. Parityön kehittäminen toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa toiminta, sen havainnointi, reflektointi ja uudelleensuunnittelu seuraavat toisiaan.
Lastensuojelutiimin tavoitteena oli löytää menetelmiä parityön suunnitteluun, arviointiin ja purkuun asiakastyössä sekä lisätä tietoisuutta parityön ilmiöistä. Parityön kehittäminen keskittyi prosessin alkutaipaleella parityön periaatteiden laatimiseen ja työntekijöiden vuorovaikutuksellisten taitojen sekä parityön arviointikäytäntöjen kehittämiseen. Menetelminä käytettiin koulutuksia ja yhteisiä kehittämispäiviä. Prosessin kuluessa tiimissä syntyi mielenkiintoinen ajatus työntekijöiden erilaisten roolien merkityksestä ja niiden tarkastelusta parityössä. Kivikon tiimi yhdessä etsi ja kehitti menetelmiä, joiden avulla parityötä oli mahdollista kehittää hankkeeseen asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Konkreettiseksi menetelmäksi syntyi parityön arviointilomake, jonka avulla työpari keskustelee asiakastilanteen jälkeen dialogin, parityön periaatteiden, roolien ja vuorovaikutuksen onnistumisesta työntekijänäkökulmasta, tekee vertaisarviointia ja antaa vertaistukea.
Hankkeen aikana tehty parityö koettiin myönteiseksi. Parityö asiakastilanteissa oli onnistunutta ja ilmapiiriä kuvattiin positiivisin ilmaisuin. Parityö koettiin tarkoituksenmukaiseksi ja parin merkitys osaamisen ja työn jakajana sekä työssäjaksamisen edistäjänä oli suuri. Parityön suunnitelmallisuuden heikkoutena koettiin kiire ja liian täydet kalenterit. Parityön arviointilomakkeen käyttö mahdollisti työparille kaivatun tilan reflektointiin ja dialogiin työparityöstä asiakastilanteen jälkeen.
Johtopäätöksenä voisi todeta, että yleisesti kuormittavaksi mielletty lastensuojelutyö näyttäytyi tässä prosessissa toisenlaisena, asiakastapaamisten osalta myönteisinä kohtaamisina. Innostava työyhteisö ja tiimin me-henki toimi tärkeänä lähtökohtana kehittämistyölle. Muutoksen työkaluina näyttivät toimivan yhteiset ja yhteisesti laaditut sopimukset ja parityön periaatteet. Tarkoituksena on, että prosessin kuvausta voitaisiin hyödyntää laajemmalla foorumilla lastensuojelun kehittämistyössä.
Asiasanat: parityöskentely, lastensuojelu, asiantuntijuus, roolit, dialogisuus, vertaistuki, arviointi, toimintatutkimus.