Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

NÄKYVÄKSI JA LÄPINÄKYVÄKSI : laadunhallintajärjestelmän kehittäminen lastensuojelulaitoksessa

Hämäläinen, Sanna (2009)

 
Avaa tiedosto
Hamalainen_Sanna_09.pdf (824.8Kt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Sanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168115
Tiivistelmä
Hämäläinen, Sanna. Näkyväksi ja läpinäkyväksi – laadunhallintajärjestelmän kehittäminen lastensuojelulaitoksessa. Järvenpää, syksy 2009, 77 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen, Sosionomi (ylempi AMK).

Kehittämistyönä oli laatujärjestelmän rakentaminen ja käyttöön ottaminen Kalliolan Setlementin lastensuojeluorganisaatioon kuuluvassa Kilon nuorisokodissa, Espoossa. Tarkoituksena oli luoda kasvatus- ja ohjaustoimintaan arvioivia mittareita ja palautejärjestelmiä, joiden avulla toimintaa voidaan tarkastella, arvioida ja kehittää edelleen. Tavoitteena oli, että laatujärjestelmän kehittäminen osoittaa sijaishuoltopalvelun korkean laadun tekemällä toiminnan näkyväksi ja läpinäkyväksi. Johdonmukainen ja säännöllinen laadun arviointi antaa työntekijöille mahdollisuuden osallistua työn kehittämiseen ja varmistaa toiminnan tarkoituksenmukaisuuden.
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen oli luonteeltaan laadullinen. Kehittäminen tehtiin toimintatutkimuksen lähtökohtien mukaisesti. Toimintatutkimuksen menetelmänä käytettiin kehittävän työntutkimuksen mallia. Kehittämisessä erilaiset ryhmätyön muodot, kuten ryhmäkeskustelu ja pienryhmätyöskentely olivat avainasemassa. Ryhmäkeskustelut nauhoitettiin videokameralla tai ääninauhurilla ja niiden pohjalta tehtiin muistiinpanoja. Prosessissa tärkeänä apuna oli kehittämispäiväkirja, jossa kehittäjä-tutkija analysoi prosessin eri vaiheessa ilmeneviä omia ajatuksiaan, työryhmän työskentelyn ilmapiiriä ja asennetta sekä kokosi yhteen työryhmän keskusteluissa tuottamaa aineistoa. Kehittämispäiväkirjaan kirjattujen ajatusten ja havaintojen pohjalta suunniteltiin kehittämisprosessin kulkua eteenpäin vaihe kerrallaan.
Kehittämistyön tuloksena lastensuojelulaitos sai konkreettisia työvälineitä kasvatus- ja ohjaustoiminnan arvioimiseen. Toimintaa arvioimaan kehitettiin kausiarviointi menetelmä, jossa otetaan huomioon asiakkaan, palvelun ostajan ja työntekijän näkökulma. Kausiarvioinnin lisäksi kehitettiin ja selkeytettiin myös muita jo olemassa olevia tapoja arvioida toiminnan tehokkuutta. Kehittämistyön tuloksena jo aiemmin tehty laatukäsikirja tuli entistä paremmin osaksi perustyötä ja sen rooli yhtenäisten työtapojen selkeyttäjänä vahvistui. Työyhteisön asenne ja tietous laatutyöhön kasvoi merkittävästi. Kilon nuorisokodissa tehty kehittämistyö toimii pilottihankkeena muille Kalliolan Setlementin lastensuojelulaitoksille.

Asiasanat: lastensuojelu, sijaishuolto, laadunhallinta, kehittäminen
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste