Oppitunti Mäkelänrinteen lukiossa : seksuaaliterveys ja päihteet
Ahola, Saana; Aliisa, Alava; Dapaah-Agyemang, Hanna (2022)
Lataukset:
Ahola, Saana
Aliisa, Alava
Dapaah-Agyemang, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143515
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on tuottaa räätälöity oppitunti oppilaille, ottaen huomioon toiveet sekä oppilaiden taustan. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Mäkelänrinteen lukion oppilaiden tietämystä seksuaalisuudesta, seksuaalisesta ahdistelusta, nuoren ja valmentajan välisistä suhteista, päihteistä sekä doping-aineista räätälöidyllä sisällöllä. Osa aiheista oli opiskelijoiden ja terveystiedon opettajan ehdottamia.
Teoriapohjana on tietoa kokonaisvaltaisesta seksuaaliterveydestä, seksuaalikasvatuksesta, seksuaaliterveyspalveluista ja seksuaalioikeuksista, sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta, seksuaalisesta häirinnästä ja väkivallasta, seksuaalisesta häirinnästä kilpaurheilussa, valmentajan ja urheilijan välisestä suhteesta, suomalaisten nuorten päihteiden käytöstä sekä dopingaineista. Oppitunnilla käytettiin toiminnallisia menetelmiä, kuten Kahoot!-peliä.
Oppitunnille osallistui 22 opiskelijaa sekä opettaja. Oppitunnin lopuksi osallistuneilta opiskelijoilta kerättiin palautetta kyselylomakkeella. Palautekysymysten tarkoituksena oli selvittää oppitunnin hyödyllisyyttä. Suurimmassa osassa palautekyselyn kysymyksissä olivat vastausvaihtoehdot kyllä tai ei. Avoimessa kysymyksessä palautetta annettiin esityksestä kokonaisuutena. Palautteen perusteella oppitunnin aiheet koettiin hyödylliseksi ja opiskelijat kokivat aiheiden täydentäneen jo olemassa olevaa tietotaitoa. Päihteet ja niiden vaikutukset nimettiin kaikista hyödyllisimmäksi aihealueeksi.
Teoriapohjana on tietoa kokonaisvaltaisesta seksuaaliterveydestä, seksuaalikasvatuksesta, seksuaaliterveyspalveluista ja seksuaalioikeuksista, sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta, seksuaalisesta häirinnästä ja väkivallasta, seksuaalisesta häirinnästä kilpaurheilussa, valmentajan ja urheilijan välisestä suhteesta, suomalaisten nuorten päihteiden käytöstä sekä dopingaineista. Oppitunnilla käytettiin toiminnallisia menetelmiä, kuten Kahoot!-peliä.
Oppitunnille osallistui 22 opiskelijaa sekä opettaja. Oppitunnin lopuksi osallistuneilta opiskelijoilta kerättiin palautetta kyselylomakkeella. Palautekysymysten tarkoituksena oli selvittää oppitunnin hyödyllisyyttä. Suurimmassa osassa palautekyselyn kysymyksissä olivat vastausvaihtoehdot kyllä tai ei. Avoimessa kysymyksessä palautetta annettiin esityksestä kokonaisuutena. Palautteen perusteella oppitunnin aiheet koettiin hyödylliseksi ja opiskelijat kokivat aiheiden täydentäneen jo olemassa olevaa tietotaitoa. Päihteet ja niiden vaikutukset nimettiin kaikista hyödyllisimmäksi aihealueeksi.