Multisensorisen hoitotyön koulutus Puistola-yksikössä
Lyyra, Emma; Nykänen, Hanna (2022)
Lyyra, Emma
Nykänen, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113391
Tiivistelmä
Lyyra Emma, Nykänen Hanna
Multisensorisen hoitotyön koulutus Puistola-yksikössä
24 sivua ja 3 liitettä
Kevät 2022 ja syksy 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opinnäytetyön teoriatiedon pohjalta työelämän yhteistyökumppanille koulutusiltapäivä. Koulutuksen tarkoituksena oli vahvistaa multisensorista hoitotyötä yksikössä. Koulutuksessa oli tarkoitus tuottaa henkilöstön kanssa työyksikön käyttöön materiaalia, jota voi hyödyntää arkipäivän työssä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa henkilöstön ymmärrystä mitä multisensorinen hoitotyö on, mikä sen tieteellinen perusta on ja millaisia vaikutuksia sillä on asiakkaiden hoitoon ja kuntoutumiseen. Toisena tavoitteena oli vahvistaa henkilöstön osaamisen johtamista arkipäivän multisensorisessa hoitotyössä. Meidän ammatillisen kasvumme tavoitteena oli lisätä ymmärrystä multisen-sorisesta hoitotyöstä ja sen mahdollisuuksista hoitotyössä sekä lisätä tietoa henkilöstön johtamisesta.
Opinnäytetyön aiheena oli multisensorisen koulutuksen järjestäminen yhteistyökumppanille. Koulutus piti sisällään teoriaosuuden, jossa käsiteltiin multisensorista hoitotyötä ja sitä, mihin se perustuu. Koulutuksen toisena aiheena oli osaamisen johtaminen. Tämän jälkeen toteutettiin koulutuksen käytännön osuus Learning-café menetelmällä.
Koulutuksen toisessa osuudessa henkilöstö tuotti kartongille ajatuksia, miten multisensorista hoitotyötä voitaisiin tässä yksikössä käytännössä toteuttaa. Tämän jälkeen käytiin vielä yhdessä keskustelua siitä, mitä henkilöstö sai aikaiseksi. Tämän keskustelun pohjalta koostettiin yksikköön juliste, jota voi hyödyntää arjen hoitotyössä. Juliste toimitettiin yksikköön kanslian seinälle, jossa se on kaikkien nähtävillä.
Koulutus oli onnistunut kokonaisuus. Koulutuksen jälkeen osallistujilta kerättiin kirjallinen palaute. Palaute oli suurelta osin positiivista. Henkilöstö koki oppineensa uutta.
Asiasanat: multisensorinen, snoezelen, osaamisen johtaminen
Multisensorisen hoitotyön koulutus Puistola-yksikössä
24 sivua ja 3 liitettä
Kevät 2022 ja syksy 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opinnäytetyön teoriatiedon pohjalta työelämän yhteistyökumppanille koulutusiltapäivä. Koulutuksen tarkoituksena oli vahvistaa multisensorista hoitotyötä yksikössä. Koulutuksessa oli tarkoitus tuottaa henkilöstön kanssa työyksikön käyttöön materiaalia, jota voi hyödyntää arkipäivän työssä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa henkilöstön ymmärrystä mitä multisensorinen hoitotyö on, mikä sen tieteellinen perusta on ja millaisia vaikutuksia sillä on asiakkaiden hoitoon ja kuntoutumiseen. Toisena tavoitteena oli vahvistaa henkilöstön osaamisen johtamista arkipäivän multisensorisessa hoitotyössä. Meidän ammatillisen kasvumme tavoitteena oli lisätä ymmärrystä multisen-sorisesta hoitotyöstä ja sen mahdollisuuksista hoitotyössä sekä lisätä tietoa henkilöstön johtamisesta.
Opinnäytetyön aiheena oli multisensorisen koulutuksen järjestäminen yhteistyökumppanille. Koulutus piti sisällään teoriaosuuden, jossa käsiteltiin multisensorista hoitotyötä ja sitä, mihin se perustuu. Koulutuksen toisena aiheena oli osaamisen johtaminen. Tämän jälkeen toteutettiin koulutuksen käytännön osuus Learning-café menetelmällä.
Koulutuksen toisessa osuudessa henkilöstö tuotti kartongille ajatuksia, miten multisensorista hoitotyötä voitaisiin tässä yksikössä käytännössä toteuttaa. Tämän jälkeen käytiin vielä yhdessä keskustelua siitä, mitä henkilöstö sai aikaiseksi. Tämän keskustelun pohjalta koostettiin yksikköön juliste, jota voi hyödyntää arjen hoitotyössä. Juliste toimitettiin yksikköön kanslian seinälle, jossa se on kaikkien nähtävillä.
Koulutus oli onnistunut kokonaisuus. Koulutuksen jälkeen osallistujilta kerättiin kirjallinen palaute. Palaute oli suurelta osin positiivista. Henkilöstö koki oppineensa uutta.
Asiasanat: multisensorinen, snoezelen, osaamisen johtaminen