Liikuntakortit 3–5-vuotiaiden varhaiskasvatuksen tukena
Elomäki, Ella; Nummelin, Laura (2022)
Elomäki, Ella
Nummelin, Laura
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113386
Tiivistelmä
Liikunta on tärkeä osa lapsen kehitystä ja kasvua sekä sen jatkuvuus on tärkeää ko-ko eliniän ajan. Liikunnalla voidaan vaikuttaa kokonaisvaltaisesti niin psyykkiseen kuin fyysiseen hyvinvointiin. Varhaiskasvatusikäiset lapset lähtevät liikkumaan aktiivisesti muiden lasten mukana ja se on osa heidän leikkiään. Opinnäytetyön tar-koitus on kehittää lapsille ja varhaiskasvattajille liikuntakortit, jotka tuovat ohjattua liikuntaa lapsille ja sitä kautta lapset pääsevät kokemaan liikunnan iloa arjessa. Kor-tit ovat tarkoitettu 3–5-vuotiaille ja niitä on yhteensä 20 kappaletta. Kortit ovat eläinteemaisia ja jokaisessa kortissa on jokin viidakon eläin. Niiden avulla varhais-kasvattajat voivat seurata lasten motorista kehitystä havainnoimalla lasten liikkeitä, liikkeiden osaamista sekä motorisia taitoja. Tarkoitus on, että kortit ovat helppo-käyttöinen ja nopea työkalu arkeen varhaiskasvattajille.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pilke-päiväkoti Rytmin kans-sa Porissa. Toimintatuokioissa kokeiltiin kortteja käytännössä. Tavoitteena oli tutkia korttien toimivuutta varhaiskasvatuksessa, ikäryhmän sopivuutta sekä voiko kortteja käyttää apuna lasten motoristen taitojen havainnoinnissa. Tuokioiden aikana käytet-tiin havainnointia menetelmänä. Havaintoja tehtiin myös siitä, miten lapset osallis-tuivat toimintaan. Jokainen tuokio oli sisällöltään erilainen ja kaikkia kortteja käy-tettiin. Tuokioiden aikana seurattiin myös lasten keskittymistä, jonka mukaan tuo-kion pituutta ja sisältöä vaihdeltiin. Korteista keskusteltiin kasvattajien kanssa tuo-kioiden jälkeen. Palautetta annettiin myös kyselyn avulla sekä vapaamuotoisena keskusteluna.
Korttien sisältö painottui pääosin karkeamotoriikkaan. Ne on jaoteltu väreittäin mo-torisen kehityksen osa-alueisiin, joita ovat tasapaino, hyppiminen, käsittelytaidot, ryömiminen, koordinaatio, liikkuvuus, juoksu ja kävely. Korttipakka sisältää myös vauhti-kortteja, joiden tarkoitus on rikastuttaa toimintaa sekä ylläpitää lasten mie-lenkiintoa tuokioiden aikana.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pilke-päiväkoti Rytmin kans-sa Porissa. Toimintatuokioissa kokeiltiin kortteja käytännössä. Tavoitteena oli tutkia korttien toimivuutta varhaiskasvatuksessa, ikäryhmän sopivuutta sekä voiko kortteja käyttää apuna lasten motoristen taitojen havainnoinnissa. Tuokioiden aikana käytet-tiin havainnointia menetelmänä. Havaintoja tehtiin myös siitä, miten lapset osallis-tuivat toimintaan. Jokainen tuokio oli sisällöltään erilainen ja kaikkia kortteja käy-tettiin. Tuokioiden aikana seurattiin myös lasten keskittymistä, jonka mukaan tuo-kion pituutta ja sisältöä vaihdeltiin. Korteista keskusteltiin kasvattajien kanssa tuo-kioiden jälkeen. Palautetta annettiin myös kyselyn avulla sekä vapaamuotoisena keskusteluna.
Korttien sisältö painottui pääosin karkeamotoriikkaan. Ne on jaoteltu väreittäin mo-torisen kehityksen osa-alueisiin, joita ovat tasapaino, hyppiminen, käsittelytaidot, ryömiminen, koordinaatio, liikkuvuus, juoksu ja kävely. Korttipakka sisältää myös vauhti-kortteja, joiden tarkoitus on rikastuttaa toimintaa sekä ylläpitää lasten mie-lenkiintoa tuokioiden aikana.