Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikuntakortit 3–5-vuotiaiden varhaiskasvatuksen tukena

Elomäki, Ella; Nummelin, Laura (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyön raportti Elomäki & Nummelin (1.545Mt)
Lataukset: 


Elomäki, Ella
Nummelin, Laura
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113386
Tiivistelmä
Liikunta on tärkeä osa lapsen kehitystä ja kasvua sekä sen jatkuvuus on tärkeää ko-ko eliniän ajan. Liikunnalla voidaan vaikuttaa kokonaisvaltaisesti niin psyykkiseen kuin fyysiseen hyvinvointiin. Varhaiskasvatusikäiset lapset lähtevät liikkumaan aktiivisesti muiden lasten mukana ja se on osa heidän leikkiään. Opinnäytetyön tar-koitus on kehittää lapsille ja varhaiskasvattajille liikuntakortit, jotka tuovat ohjattua liikuntaa lapsille ja sitä kautta lapset pääsevät kokemaan liikunnan iloa arjessa. Kor-tit ovat tarkoitettu 3–5-vuotiaille ja niitä on yhteensä 20 kappaletta. Kortit ovat eläinteemaisia ja jokaisessa kortissa on jokin viidakon eläin. Niiden avulla varhais-kasvattajat voivat seurata lasten motorista kehitystä havainnoimalla lasten liikkeitä, liikkeiden osaamista sekä motorisia taitoja. Tarkoitus on, että kortit ovat helppo-käyttöinen ja nopea työkalu arkeen varhaiskasvattajille.

Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pilke-päiväkoti Rytmin kans-sa Porissa. Toimintatuokioissa kokeiltiin kortteja käytännössä. Tavoitteena oli tutkia korttien toimivuutta varhaiskasvatuksessa, ikäryhmän sopivuutta sekä voiko kortteja käyttää apuna lasten motoristen taitojen havainnoinnissa. Tuokioiden aikana käytet-tiin havainnointia menetelmänä. Havaintoja tehtiin myös siitä, miten lapset osallis-tuivat toimintaan. Jokainen tuokio oli sisällöltään erilainen ja kaikkia kortteja käy-tettiin. Tuokioiden aikana seurattiin myös lasten keskittymistä, jonka mukaan tuo-kion pituutta ja sisältöä vaihdeltiin. Korteista keskusteltiin kasvattajien kanssa tuo-kioiden jälkeen. Palautetta annettiin myös kyselyn avulla sekä vapaamuotoisena keskusteluna.

Korttien sisältö painottui pääosin karkeamotoriikkaan. Ne on jaoteltu väreittäin mo-torisen kehityksen osa-alueisiin, joita ovat tasapaino, hyppiminen, käsittelytaidot, ryömiminen, koordinaatio, liikkuvuus, juoksu ja kävely. Korttipakka sisältää myös vauhti-kortteja, joiden tarkoitus on rikastuttaa toimintaa sekä ylläpitää lasten mie-lenkiintoa tuokioiden aikana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste