Ohjausvideon käsikirjoitus tärykalvojen putkitukseen tulevalle lapsipotilaalle ja hänen huoltajilleen
Holappa, Veera; Kalin, Anni; Nikkinen, Enna; Kalin, Anni (2022)
Holappa, Veera
Kalin, Anni
Nikkinen, Enna
Kalin, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225713
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tärykalvojen putkitukseen tulevalle lapsipotilaalle ja hänen huoltajilleen suunnattu ohjausvideon käsikirjoitus. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuoda ilmi lapsilähtöisesti, miten perheet voivat itse valmistautua toimenpiteeseen sekä mitä toimenpidepäivänä tulee tapahtumaan. Ohjausvideon käsikirjoituksen tavoitteena oli myös lieventää lapsipotilaiden pelkoja ja ahdistusta audiovisuaalisin keinoin.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin työelämäyhteistyökumppanin haastattelua sekä tiedonhakua. Ohjausvideon käsikirjoituksen suunnittelussa ja teossa hyödynnettiin lapsilähtöistä kieltä ja perhehoitotyön periaatteita. Käsikirjoitus suunniteltiin työelämäyhteystyökumppanin toiveiden sekä tarpeiden mukaisesti.
Käsikirjoitusta rakennettiin perioperatiivisen hoitopolun mukaisesti eli kirjoituksessa käsiteltiin pre-, intra- sekä postoperatiivisia vaiheita. Tuotoksessa tuotiin esille toimenpidepäivän tärkeimpiä vaiheita valmistautumisesta kotiutumiseen saakka lapsipotilaan näkökulmasta. Tuotoksen kieli pidettiin lasta puhuttelevana ja siihen valittiin lapsiystävällisiä ja selkokielisiä sanamuotoja korvaamaan lapselle vieraita sanoja ja asioita.
Jatkokehittämisehdotuksena opinnäytetyölle voisi olla valmiin videon palautteen kuuleminen lapsipotilailta sekä heidän huoltajiltaan palautekyselyn avulla. Palautekyselyllä pyrittäisiin selvittämään ohjausvideon hyödyllisyys, kielen sopivuus sekä mahdolliset kehittämisehdotukset.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin työelämäyhteistyökumppanin haastattelua sekä tiedonhakua. Ohjausvideon käsikirjoituksen suunnittelussa ja teossa hyödynnettiin lapsilähtöistä kieltä ja perhehoitotyön periaatteita. Käsikirjoitus suunniteltiin työelämäyhteystyökumppanin toiveiden sekä tarpeiden mukaisesti.
Käsikirjoitusta rakennettiin perioperatiivisen hoitopolun mukaisesti eli kirjoituksessa käsiteltiin pre-, intra- sekä postoperatiivisia vaiheita. Tuotoksessa tuotiin esille toimenpidepäivän tärkeimpiä vaiheita valmistautumisesta kotiutumiseen saakka lapsipotilaan näkökulmasta. Tuotoksen kieli pidettiin lasta puhuttelevana ja siihen valittiin lapsiystävällisiä ja selkokielisiä sanamuotoja korvaamaan lapselle vieraita sanoja ja asioita.
Jatkokehittämisehdotuksena opinnäytetyölle voisi olla valmiin videon palautteen kuuleminen lapsipotilailta sekä heidän huoltajiltaan palautekyselyn avulla. Palautekyselyllä pyrittäisiin selvittämään ohjausvideon hyödyllisyys, kielen sopivuus sekä mahdolliset kehittämisehdotukset.