Selkotekstistä apua puheen ymmärtämiseen. Selkotuki-palvelun soveltuvuus henkilöille, joilla on afasia.
Ylikotila, Janika; Pulkkinen, Katariina; Menna, Kristiina (2022)
Ylikotila, Janika
Pulkkinen, Katariina
Menna, Kristiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225668
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Selkotuki-palvelu voisi vaikuttaa puheen ymmärtämiseen niillä henkilöillä, joilla on afasia. Tavoitteena oli, että Viittoen oy saa tietoa Selkotuki-palvelun ja sen käyttämän Egala-palvelualustan toimivuudesta ja hyödystä niiden henkilöiden näkökulmasta, joilla on afasia. Tavoitteena oli myös tuoda työelämään tietoa reaaliaikaisen selkotekstityksen mahdollisista hyödyistä. Opinnäytetyö oli laadullinen, tutkimuspainotteinen työ.
Tavoitteiden saavuttamiseksi järjestettiin tiedotustilaisuus, jossa osallistujat saivat testata palvelua. Tämän jälkeen osallistujia haastateltiin kahden hengen ryhmissä. Opinnäytetyön tilaaja oli Viittoen oy, ja se tehtiin yhteistyössä Aivoliiton kanssa.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua ryhmähaastattelua. Ryhmähaastattelu jaettiin teemoihin, jotka käsittelivät palvelun eri osa-alueita, kuten selkotekstin laatua, palvelualustan helppokäyttöisyyttä ja ulkonäön muokkausta sekä palvelun hintaa ja käyttöä jatkossa. Haastatteluun osallistui kuusi henkilöä. Aineiston analyysitapana käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa antavia, koska osallistujia oli vähän. Tulokset viittaavat siihen, että Selkotuki-palvelun tuottama selkoteksti helpotti ymmärtämistä ja palvelualusta oli helppokäyttöinen. Tuloksista tuli kuitenkin esille, että palvelun käytön opetteleminen vaatisi useita ohjattuja käyttökertoja ja selkeät ohjeet. Tietokoneen ja internetin käyttö oli monelle vierasta.
Tavoitteiden saavuttamiseksi järjestettiin tiedotustilaisuus, jossa osallistujat saivat testata palvelua. Tämän jälkeen osallistujia haastateltiin kahden hengen ryhmissä. Opinnäytetyön tilaaja oli Viittoen oy, ja se tehtiin yhteistyössä Aivoliiton kanssa.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua ryhmähaastattelua. Ryhmähaastattelu jaettiin teemoihin, jotka käsittelivät palvelun eri osa-alueita, kuten selkotekstin laatua, palvelualustan helppokäyttöisyyttä ja ulkonäön muokkausta sekä palvelun hintaa ja käyttöä jatkossa. Haastatteluun osallistui kuusi henkilöä. Aineiston analyysitapana käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa antavia, koska osallistujia oli vähän. Tulokset viittaavat siihen, että Selkotuki-palvelun tuottama selkoteksti helpotti ymmärtämistä ja palvelualusta oli helppokäyttöinen. Tuloksista tuli kuitenkin esille, että palvelun käytön opetteleminen vaatisi useita ohjattuja käyttökertoja ja selkeät ohjeet. Tietokoneen ja internetin käyttö oli monelle vierasta.