HYVIN VIITOT! : selvitys tulkkiopiskelijoiden vertaispalautteenantotaidoista
Hämäläinen, Annika; Härikkä, Henna; Kleemola, Anniina (2022)
Hämäläinen, Annika
Härikkä, Henna
Kleemola, Anniina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225660
Tiivistelmä
Opiskelijan antama vertaispalaute on tärkeää, sillä palautteen avulla toinen opiskelija voi kehittää suoritustaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Diakonia-ammattikorkeakoulun Turun-kampuksen viittomakielen ja tulkkauksen koulutusohjelmassa opiskelevien tulkkiopiskelijoiden vertaispalautteenantotaitoja viitotuissa tehtävissä. Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisia vertaispalautteenantajia tulkkiopiskelijat ovat ja minkälaisiksi opiskelijat itse arvioivat omat vertaispalautteenantotaitonsa. Opinnäytetyössä selvitettiin, tukevatko viittomakielen ja tulkkauksen koulutusohjelman opinnot riittävästi opiskelijoiden vertaispalautteen antamisen taitoja ja onko opiskelijoilla lisätarvetta vertaispalautteen antamisen ohjaukselle.
Opinnäytetyöhön valittiin kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä ja opinnäytetyö toteutettiin tutkimuspainotteisena selvitystyönä. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä 2.–4. vuosikurssilla opiskelevilta tulkkiopiskelijoilta. Kyselyyn vastasi 74 opiskelijaa. Kyselylomakkeeseen laadittiin strukturoituja kysymyksiä, Likert-asteikkoon perustuvia väittämiä ja avoimia kysymyksiä. Strukturoituja kysymyksiä ja väittämiä analysoitiin Webropol-ohjelman raportointityökaluilla. Avoimissa kysymyksissä esille nousseita teemoja analysoitiin luokittelemalla.
Opinnäytetyön tuloksista havaittiin, että viitotuissa tehtävissä tulkkiopiskelijat arvioivat omat vertaispalautteenantotaitonsa hyviksi. Opiskelijat eivät kuitenkaan arvioineet antamansa palautteen kehittävän toisen opiskelijan kielitaidollista osaamista. Opiskelijoiden mukaan opinnot kehittivät heidän vertaispalautteenantotaitojaan, ja kolmannes opiskelijoista arvioi opintojen tukevan heidän palautteen antamisen taitojaan työelämässä tulkkausalalla.
Tulosten perusteella vertaispalautteen antamisella on vaikutusta tulkkiopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen. Opinnäytetyön tulosten mukaan on perusteltua ja kannattavaa panostaa opiskelijoiden palautteenantotaitoihin opintojen alkuvaiheesta alkaen. Palautteenantotaitoihin panostamalla opiskelijoiden osaaminen kehittyy. Opintojen aikana opittuja taitoja sovelletaan työelämään ja sen kautta vahvistetaan palautteenantokulttuuria tulkkausalalla.
Opinnäytetyöhön valittiin kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä ja opinnäytetyö toteutettiin tutkimuspainotteisena selvitystyönä. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä 2.–4. vuosikurssilla opiskelevilta tulkkiopiskelijoilta. Kyselyyn vastasi 74 opiskelijaa. Kyselylomakkeeseen laadittiin strukturoituja kysymyksiä, Likert-asteikkoon perustuvia väittämiä ja avoimia kysymyksiä. Strukturoituja kysymyksiä ja väittämiä analysoitiin Webropol-ohjelman raportointityökaluilla. Avoimissa kysymyksissä esille nousseita teemoja analysoitiin luokittelemalla.
Opinnäytetyön tuloksista havaittiin, että viitotuissa tehtävissä tulkkiopiskelijat arvioivat omat vertaispalautteenantotaitonsa hyviksi. Opiskelijat eivät kuitenkaan arvioineet antamansa palautteen kehittävän toisen opiskelijan kielitaidollista osaamista. Opiskelijoiden mukaan opinnot kehittivät heidän vertaispalautteenantotaitojaan, ja kolmannes opiskelijoista arvioi opintojen tukevan heidän palautteen antamisen taitojaan työelämässä tulkkausalalla.
Tulosten perusteella vertaispalautteen antamisella on vaikutusta tulkkiopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen. Opinnäytetyön tulosten mukaan on perusteltua ja kannattavaa panostaa opiskelijoiden palautteenantotaitoihin opintojen alkuvaiheesta alkaen. Palautteenantotaitoihin panostamalla opiskelijoiden osaaminen kehittyy. Opintojen aikana opittuja taitoja sovelletaan työelämään ja sen kautta vahvistetaan palautteenantokulttuuria tulkkausalalla.