Hoidon tarpeen arviointi puhelimitse - Ohjeistus Itä-Porin terveysaseman hoitotyöntekijöille
Harju, Anne; Mäkipanula, Johanna; Suni, Jasmin (2022)
Harju, Anne
Mäkipanula, Johanna
Suni, Jasmin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255976
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Itä-Porin terveysaseman hoitotyöntekijöille selkeä ohjeistus puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin. Ohjeistukseen kirjattiin eri sairauksien vakavat hoitoa vaativat oirekuvat kiireellisyysjärjestyksessä.
Tavoitteena oli ohjeistuksen avulla helpottaa hoidon tarpeen kiireellisyyden arviointia niin, että potilaat saavat tarvitsemansa ohjauksen, neuvonnan ja hoidon asiakaslähtöisesti ja mahdollisimman oikea-aikaisesti huomioiden näitä koskevat lait ja asetukset.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen ja tuotos on sähköinen ohjeistus. Teoreettisen viitekehyksen keskeisimmät käsitteet ovat hoidon tarpeen arviointi, hoidon saatavuus, hoitotakuu, potilasohjaus, puhelinneuvonta ja dokumentointi. Terveysasemalla työskentelevälle henkilökunnalle laadittiin Webropol -kyselyn toiveiden ja tarpeiden kartoittamiseksi. Kyselyn pohjalta laadittiin ohjeistus. Valmis ohjeistus lähetettiin arvioitavaksi Itä-Porin terveysaseman osastonhoitajalle ja palautetta kerättiin muutamalta kollegalta, jotka työskentelevät alalla.
Jatkotutkimus-ehdotuksena olisi kysely ohjeistuksen käytöstä Itä-Porin terveysaseman hoitotyötekijöille sekä koulutuspäivä puhelinarvioinnista. Muita kehittämisideoita ovat erilaiset ja eriaiheilla olevat teema- sekä koulutuspäivät.
Tavoitteena oli ohjeistuksen avulla helpottaa hoidon tarpeen kiireellisyyden arviointia niin, että potilaat saavat tarvitsemansa ohjauksen, neuvonnan ja hoidon asiakaslähtöisesti ja mahdollisimman oikea-aikaisesti huomioiden näitä koskevat lait ja asetukset.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen ja tuotos on sähköinen ohjeistus. Teoreettisen viitekehyksen keskeisimmät käsitteet ovat hoidon tarpeen arviointi, hoidon saatavuus, hoitotakuu, potilasohjaus, puhelinneuvonta ja dokumentointi. Terveysasemalla työskentelevälle henkilökunnalle laadittiin Webropol -kyselyn toiveiden ja tarpeiden kartoittamiseksi. Kyselyn pohjalta laadittiin ohjeistus. Valmis ohjeistus lähetettiin arvioitavaksi Itä-Porin terveysaseman osastonhoitajalle ja palautetta kerättiin muutamalta kollegalta, jotka työskentelevät alalla.
Jatkotutkimus-ehdotuksena olisi kysely ohjeistuksen käytöstä Itä-Porin terveysaseman hoitotyötekijöille sekä koulutuspäivä puhelinarvioinnista. Muita kehittämisideoita ovat erilaiset ja eriaiheilla olevat teema- sekä koulutuspäivät.