Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kynä ja paperi viestin välittäjinä : Piirrosmenetelmät kommunikaation tukena

Itänen, Emilia (2022)

Avaa tiedosto
Itanen_Emilia.pdf (1.028Mt)
Lataukset: 


Itänen, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255879
Tiivistelmä
Emilia Itänen
Kynä ja paperi viestin välittäjinä – piirrosmenetelmät kommunikaation tukena
37 sivua ja 4 liitettä
Kevät 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK)
Viittomakieli ja tulkkaus


Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka piirrosmenetelmiä käytetään kommunikaatiossa, miksi ne valitaan kommunikaatiomenetelmiksi ja millaisiksi eri ammattilaiset kokevat menetelmien käytön. Tarkoituksena oli myös tuoda enemmän tietoa piirrosmenetelmistä esille, sillä aiempaa vain piirtämiseen rajattua opinnäytetyötä ei ole tehty. Opinnäytetyössä tuotettiin yksi video piirros-menetelmän käytöstä. Työn tilaajana toimi Diakonia-ammattikorkeakoulun DVINE-hanke.

Opinnäytetyössä suoritettiin avoin teemahaastattelu, ja haastateltavina oli yksi puhevammaisten tulkki, ja yksi puheterapeutti. Haastatteluiden tavoite oli selvittää, kuinka kaksi eri ammattilaista on kokenut piirrosmenetelmien käytön työssään ja mitä hyötyjä ja haasteita he näkevät menetelmissä. Haastateltavien määrän ollessa vähäinen tulee muistaa, että vastaukset eivät koske kaikkia puhevammaisten tulkkien tai puheterapeuttien näkemyksiä ja kokemuksia piirrosmenetelmien käytöstä.

Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäyte-työn tietoperustana on käytetty laajasti eri palvelujen verkkosivustoja, artikkeleita ja eri kommunikaatiomenetelmistä kertovia teoksia.

Videon tarkoituksena oli esitellä piirrosmenetelmän käyttöä esille, ja antaa esimerkkejä siitä, kuinka piirtämistä voi käyttää kommunikaatiossa, ja millaisia piirrokset voisivat olla. Materiaalina toimi DVINE-hankkeelta saatu englanninkielinen, hankkeen opiskelijoiden tuottama materiaali lääkärikäynnistä. Videon avulla voidaan levittää tietoisuutta piirtämisestä ja sen mahdollisuuksista, ja video voi myös kannustaa piirtämisen aloittamiseen kommunikaatiossa.

Opinnäytetyön tulosten perusteella vastauksia ei voi yleistää haastateltavien pienen määrän takia, mutta tuloksista voi ottaa neuvoja menetelmien käytön aloittamiseen. Kehitysideana opinnäytetyön jatkamiseen voisi olla piirrosmenetelmiä käyttävien asiakkaiden haastatteleminen.

Asiasanat: AAC-menetelmät, DVINE, nopea piirrosviestintä, piirrosmenetelmät, puheen rytmissä piirtäminen, puhevammaisten tulkkaus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste