Lasten ajatuksia Lapsirikas-toiminnasta ja hyvinvoinnista: Lapsirikas-toiminnan vaikuttavuus lasten näkökulmasta
Häkkilä, Anna-Kaisa; Karhu, Mirva (2022)
Häkkilä, Anna-Kaisa
Karhu, Mirva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten kokemuksia Lapsirikas-toiminnasta ja heidän ajatuksiaan hyvinvoinnista. Tavoitteena oli saada tietoa Lapsirikas-toiminnan vaikuttavuudesta ja lasten hyvinvoinnista lasten näkökulmasta sekä lisätä lasten osallisuutta tuomalla heidän äänensä kuuluviin, sillä lapsilla on oikeus olla mukana vaikuttamassa ja tulla kuulluksi. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Auta Lasta ry:n hallinnoiman Lapsirikas-toiminnan kanssa, jonka tavoitteena on lisätä perheiden hyvinvointia ja arjen sujuvuutta sekä ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä tai niiden syvenemistä.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelimme viittä 7–10-vuotiasta Lapsirikas-toiminnassa mukana ollutta lasta kesällä 2021. Haastattelujen tukena käytettiin Suomen Vanhempainliiton Epeli-kehittämishankkeessa kehitettyjä KESY-kortteja, joiden tarkoituksena on tukea lapsinäkökulmaista kommunikaatiota. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella Lapsirikas-toiminta oli vaikuttavaa myös lasten näkökulmasta. Lapsilla oli positiivinen kokemus Lapsirikas-toiminnasta ja sen työntekijöistä, ja heistä oli tärkeää, että heidän perheillään oli tarvittaessa mahdollisuus saada apua heidän arkeensa. Lapsirikas-toiminta näyttäytyi lapsille konkreettisesti mukavana toimintana työntekijöiden kanssa ja vanhempien auttamisena kodin askareissa. Tulosten perusteella tärkeintä lasten hyvinvoinnin kannalta oli turvallinen arki, joka muodostui perheestä ja kodista, kavereista, koulusta, mukavasta tekemisestä, liikunnasta ja harrastuksista sekä säännöllisistä rytmeistä ja rutiineista. The purpose of the thesis was to find out about children's experiences of Lapsirikas-toiminta and their thoughts about their well-being. The aim was to obtain information on the effectiveness of Lapsirikas-toiminta and the well-being of children from the children's point of view, and to increase the inclusion of children by bringing their voices to be heard, since children have the right to be heard and to affect their own matters. The thesis was carried out in cooperation with the Lapsirikas-toiminta managed by Auta Lasta ry, which aims to increase the well-being of families and the smoothness of everyday life and to prevent problems from arising or deepening them.
The thesis was made as a qualitative study and the material was collected through themed interviews. In the summer of 2021, we interviewed five children aged 7–10 who had participated in Lapsirikas-toiminta. KESY-cards were used in the interviews to support child-oriented communication. KESY-cards were developed in the Epeli development project of the Finnish Parents' Association. The data was analysed using data-driven content analysis.
Based on the results, Lapsirikas-toiminta was also effective from the children's point of view. The children had a positive experience of Lapsirikas-toiminta and of its employees, and they felt it was important that their families had access to help for everyday life if needed. Children saw Lapsirikas-toiminta as a concrete and fun activity with employees and helping their parents with home chores. Based on the results, the most important thing for children's well-being was a safe everyday life consisting of family and home, friends, school, pleasant activities, exercise and hobbies, as well as regular rhythms and routines.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelimme viittä 7–10-vuotiasta Lapsirikas-toiminnassa mukana ollutta lasta kesällä 2021. Haastattelujen tukena käytettiin Suomen Vanhempainliiton Epeli-kehittämishankkeessa kehitettyjä KESY-kortteja, joiden tarkoituksena on tukea lapsinäkökulmaista kommunikaatiota. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella Lapsirikas-toiminta oli vaikuttavaa myös lasten näkökulmasta. Lapsilla oli positiivinen kokemus Lapsirikas-toiminnasta ja sen työntekijöistä, ja heistä oli tärkeää, että heidän perheillään oli tarvittaessa mahdollisuus saada apua heidän arkeensa. Lapsirikas-toiminta näyttäytyi lapsille konkreettisesti mukavana toimintana työntekijöiden kanssa ja vanhempien auttamisena kodin askareissa. Tulosten perusteella tärkeintä lasten hyvinvoinnin kannalta oli turvallinen arki, joka muodostui perheestä ja kodista, kavereista, koulusta, mukavasta tekemisestä, liikunnasta ja harrastuksista sekä säännöllisistä rytmeistä ja rutiineista.
The thesis was made as a qualitative study and the material was collected through themed interviews. In the summer of 2021, we interviewed five children aged 7–10 who had participated in Lapsirikas-toiminta. KESY-cards were used in the interviews to support child-oriented communication. KESY-cards were developed in the Epeli development project of the Finnish Parents' Association. The data was analysed using data-driven content analysis.
Based on the results, Lapsirikas-toiminta was also effective from the children's point of view. The children had a positive experience of Lapsirikas-toiminta and of its employees, and they felt it was important that their families had access to help for everyday life if needed. Children saw Lapsirikas-toiminta as a concrete and fun activity with employees and helping their parents with home chores. Based on the results, the most important thing for children's well-being was a safe everyday life consisting of family and home, friends, school, pleasant activities, exercise and hobbies, as well as regular rhythms and routines.