Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnetaidot lukiolaisten resilienssin tukena

Tumanto, Touko; Jarmo, Koskela (2022)

 
Avaa tiedosto
Tumanto Touko g38099 ja Koskela Jarmo g37910 Opinnäytetyö DIAK valmis 15.5.2022.pdf (750.4Kt)
Lataukset: 


Tumanto, Touko
Jarmo, Koskela
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159308
Tiivistelmä
Useat tutkimukset osoittavat lukiolaisten hyvinvoinnin heikentyneen. Uupumus, yksinäisyys ja ahdistuneisuus ovat lisääntyneet lukiolaisten keskuudessa ja yhä useampi tarvitsee lisätukea opintoihinsa.

Resilienssi on ihmisten psyykkinen voimavara, joka suojelee ja ylläpitää hyvinvointia haasteissa ja stressitilanteissa. Resilienssi koostuu yksilöllisistä ominaisuuksista sekä toiminta- ja ajattelutavoista, joiden avulla ihminen sopeutuu muutoksiin, toipuu rasituksesta, oppii ja orientoituu uuteen. Optimismi, sosioemotionaaliset taidot ja henkinen joustavuus ovat keskeisiä resilienssitaitoja, joita voidaan kehittää läpi elämän ja lukioikä nähdään hedelmällisenä ikävaiheena näiden taitojen vahvistamiselle.

Tässä opinnäytetyössä on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä selvitetty resilienssin merkityksiä sekä siihen liittyviä tekijöitä. Opinnäytetyö on tehty osana Opas - opiskelukykyä ja osallisuutta lukioihin – hanketta. Opinnäytetyö tarjoaa hankkeelle tärkeää tietoa resilienssin merkityksestä hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta.
Tuloksia reflektoitiin teoriatietoon ja lähdekirjallisuuteen. Resilienssiä vahvistavina elementteinä aineistossa nousivat esille etenkin positiivinen psykologia, tietoisuus- ja tunnetaidot sekä yksilöllisten vahvuuksien tunnistaminen ja validointi.

Tulokset viittaavat siihen, että optimistisuuden, vuorovaikutus-, tietoisuus- ja tunteidensäätelytaitojen systemaattinen lisääminen lukio-opetukseen olisi kannattavaa opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn edistämisen näkökulmasta.
Myös osallisuuden kokemukset ja omiin asioihin vaikuttamisen mahdollisuudet vahvistavat resilienssiä.

Jatkotutkimusehdotuksena esitetään lukiolaisia osallistavaa tutkimusta, jossa selvitetään opiskelijoiden oma näkemys resilienssistä ja sen edistämisestä kouluympäristössä.
 
Several studies show that lately the well-being of upper secondary school stu- dents has deteriorated. Students are burnt out and more and more of them need extra support in order to sufficiently handle their studies.
Resilience is a psychic feature of the mind that protects a person and helps them to overcome challenging situations. It also helps in adapting to situations, recov- ering from them and orientating to the new. Resilience is formed of psychic fea- tures but also of physical acting and thinking patterns that one is able to develop and guide. Optimism, socio-emotional and mental flexibility skills are a key parts of resilience and the age-range of upper secondary school studies is seen as a fruitful soil to develop these skills.
This thesis uses the method of literature review to materialize what resilience actually is and how can it be improved. The main goal was to identify ways of improving the well-being of students and therefore also their capability of per- forming their studies. This thesis is a part of Opas – project (capability to study and to be included in upper secondary schools). The aim was to provide infor- mation for the project about resilience and how to affect and improve it.
The results were reflected with the theory of the known data about the subject and with source literature. The most highlighted factors of strengthening resili- ence in the case study material were: positive psychology, awareness- and emo- tional skills as well as understanding and utilizing the individual strengths and to validate them. The results suggest that more studies of optimism, interacting, awareness and how to control and utilize emotions should be added to the studies of the upper secondary schools. Also, the experience of “taking part and being a part of something” was noticed to have an effect of improving resilience.
An additional study is proposed in which the students’ own point of view related to developing resilience in their school environment can be pointed out and mapped.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste