Tuulivoimalan satamalogistiikan ratkaisuehdotus
Mylläri, Mikko (2014)
Mylläri, Mikko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-306-046-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-306-046-3
Tiivistelmä
Logistiikka on yksi tuulipuiston pystyttämisessä tärkeä osa-alue. Sen suunnitteleminen etukäteen on tärkeää. Suunnitelmassa on otettava huomioon muun muassa aikataulutus sekä kustannukset. Tuulivoimateollisuus on keskittynyt tällä hetkellä muualle Eurooppaan, joten kaikki tuulivoimalan osat tulevat meritse Suomeen. Samoin, jos tuulivoimateollisuutta olisi esimerkiksi Haminan sataman alueella, suurin osa toimituksista olisi kuitenkin merikuljetusperäisiä. Tämä tekee satamaoperoinnin logistiikan tärkeäksi osaksi tuulivoimalan asennuslogistiikan osaa, Satamaoperoinnissa käytössä on useita suuria nostokoneita, joiden hankintahinta on korkea, eikä sellaisia riittävän suuria nostoihin tarkoitettuja laitteita myöskään löydy kaikista satamista, jossa voitaisiin toimia tuulivoimaloiden lastauksessa ja purkauksessa laivoista. Niiden siirtäminen sellaiseen satamaan, jossa niitä ei ole, tuottaa lisää kustannuksia, joten toimintaan pitää löytyä muita ratkaisuja.
Yleensä, tuulivoimalapuiston tai jopa yksittäisen tuulivoimalan pystyttämisen alkaessa, tieliikenteeseen lähtee useita erikoiskuljetuksia, jotka aiheuttavat yleensä jonkinlaisia ongelmia myös muulle liikenteelle. Risteyksien sulkeminen ylipitkän kuljetuksen takia, tienpätkiä ylileveän kuljetuksen vuoksi ovat yleisimpiä muuta tieliikennettä haittaavia tapahtumia. Taajamissa on yleensä muutama aikajana jolloin erikoiskuljetuksia ei saa kuljettaa, syynä on yleensä työmatkaliikenne. Näistä syistä johtuen, on maantiekuljetukset suunniteltava tarkoin.
Merituulipuistojen asennukseen tarvitaan ehdottomasti satamavarastointia, jotta toimitukset pystytyspaikalle saataisiin joustavasti toimitettua.
Tuulipuistot pyritään rankentamaan mahdollisimman tuulisille alueille. Tuulivoimalan asennuksessa on tuuliolosuhteilla tärkeä osa, sillä liian suuri tuuli, keskeyttää asennuksen ja tämä keskeytys saattaa kestää useita päiviä. Asennuspaikalla on yleensä vähintään yksi suurnosturi, jonka kustannus per odotuspäivä on suuri. Tästä syystä tuulivoimalaan asennettavat osat pitää olla saatavilla juuri oikealla hetkellä.
Yleensä, tuulivoimalapuiston tai jopa yksittäisen tuulivoimalan pystyttämisen alkaessa, tieliikenteeseen lähtee useita erikoiskuljetuksia, jotka aiheuttavat yleensä jonkinlaisia ongelmia myös muulle liikenteelle. Risteyksien sulkeminen ylipitkän kuljetuksen takia, tienpätkiä ylileveän kuljetuksen vuoksi ovat yleisimpiä muuta tieliikennettä haittaavia tapahtumia. Taajamissa on yleensä muutama aikajana jolloin erikoiskuljetuksia ei saa kuljettaa, syynä on yleensä työmatkaliikenne. Näistä syistä johtuen, on maantiekuljetukset suunniteltava tarkoin.
Merituulipuistojen asennukseen tarvitaan ehdottomasti satamavarastointia, jotta toimitukset pystytyspaikalle saataisiin joustavasti toimitettua.
Tuulipuistot pyritään rankentamaan mahdollisimman tuulisille alueille. Tuulivoimalan asennuksessa on tuuliolosuhteilla tärkeä osa, sillä liian suuri tuuli, keskeyttää asennuksen ja tämä keskeytys saattaa kestää useita päiviä. Asennuspaikalla on yleensä vähintään yksi suurnosturi, jonka kustannus per odotuspäivä on suuri. Tästä syystä tuulivoimalaan asennettavat osat pitää olla saatavilla juuri oikealla hetkellä.