Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lastensuojeluilmoituksen tekeminen havaittaessa lapseen kohdistunutta kaltoinkohtelua: viisiosainen videosarja helsinkiläisille varhaiskasvatuksen ammattilaisille

Malaska, Mari; Siltavuori, Tinja-Milla (2022)

 
Avaa tiedosto
Malaska_Siltavuori.pdf (1.906Mt)
Lataukset: 


Malaska, Mari
Siltavuori, Tinja-Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910454
Tiivistelmä
Lapsiin kohdistuva kaltoinkohtelu on moniulotteinen ilmiö, jonka taustalta ei ole löydettävissä yhtä selkeää syytä tai sitä selittävää tekijää. Kaltoinkohtelu on aina lapselle vahingollista ja pahimmillaan se voi johtaa lapsen kuolemaan.

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on ollut kehittää videosarja lastensuojeluilmoituksen tekemisestä varhaiskasvatuksessa havaittaessa lapseen kohdistunutta kaltoinkohtelua. Tavoitteena on ollut luoda työväline, jonka avulla voidaan kouluttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia ja yhdenmukaistaa työkäytänteitä.

Opinnäytetyö toteutettiin yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen yhdessä varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun ammattilaisten kanssa. Työelämäkumppaneita opinnäytetyössä oli kaksi Helsingin kaupungin toimialoilta. Ensimmäinen yhteistyökumppani on kasvatuksen ja koulutuksen toimialaan kuuluvat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen oppimisen tuen suunnittelijat. Toisena kumppanina oli sosiaali- ja terveystoimialaan kuuluva Lapsiperheiden palvelutarpeen arviointi- ja tukiyksikkö. Lisäksi yhteistyötä tehtiin helsinkiläisissä varhaiskasvatusyksiköissä työskentelevien työntekijöiden kanssa.

Prosessin aikana toteutettiin neljä työpajaa, joissa kehitettiin yhdessä videokokonaisuuden sisältöä. Työpajoihin osallistui varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun ammattilaisia. Työpajojen tavoitteena oli tiedon kerääminen ja yhdessä ideoiminen videosarjan sisältöä varten. Työpajojen metodina oli dialogisuus. Prosessin lopussa oli arviointivaihe, jonka aikana videosarjasta tuotettiin kolme versiota. Arviointivaiheen avulla arvioitiin ja kehitettiin videokokonaisuutta sen lopulliseen muotoon.

Yhteiskehittämisen tuotoksena syntyi viisiosainen videosarja. Videosarjassa käsitellään lapseen kohdistuvia kaltoinkohtelun muotoja, esitellään Helsingin Mitä kuuluu? -toimintamalli, tarkastellaan lastensuojeluilmoituksen tekemistä varhaiskasvatuksen ympäristössä sekä avataan lastensuojeluasian vireilletulon jälkeisiä toimia. Videosarja levitetään kaikkien Helsingin varhaiskasvatusyksiköiden käyttöön. Videosarjan avulla voidaan lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten osaamista lasten kaltoinkohteluun tunnistamiseen ja lastensuojeluilmoituksen tekemiseen liittyen ja näin lisätä lasten ja perheiden yhdenvertaisuutta suomalaisessa yhteiskunnassa.

Asiasanat: Lasten kaltoinkohtelu, Lasten ja lapsiperheiden hyvinvointi, Varhaiskasvatus, Lastensuojeluilmoitus
 
Child maltreatment is a multidimensional phenomenon for which no single clear cause or explanatory factor can be found. There are several individual, communal, cultural, and societal issues and phenomena behind harmful behaviour directed at a child. Maltreatment is always harmful to a child and at worst can lead to the death of the child.

The purpose of this functional thesis has been to develop a video series on making a child welfare notification in early childhood education when child maltreatment is detected. The aim has been to create a tool for training early childhood education professionals and harmonizing work practices.

The thesis was carried out by using methods of co-development with professionals in early childhood education and child protection. There were two different organization collaborators from the City of Helsinki. The first partner is early childhood education and pre-primary education designers from the field of childhood and education. The second partner is from the assessment of the need for services and support of families with children from the field of social and health care. In addition, co-development was established with employees working in early childhood education units of Helsinki.

During the process, four workshops were held to co-develop the content of the video series. The workshops were attended by professionals in early childhood education and child protection. The aim of the workshops was to gather information and co-develop the content of the video series with work life partners. The method of the workshops was dialogue. At the end of the process, there was an evaluation phase and during those three versions of the video series were produced. The evaluation phase was used to evaluate and develop the video series into its final form.

The output of the co-development was a five-part video series. The video series deals with forms of child maltreatment, introduces Helsinki's What’s up? -operating model, reviewing how to make child welfare notification in the early childhood education environment and post-initiation activities related to a child welfare notification. The video series will be distributed to all Helsinki's early childhood education units. The video series can be used to increase the skills of early childhood education professionals in relation to the identification of child maltreatment and the filing of child welfare notification, and thus to increase the equality of children and their families in Finnish society.

Keywords: Child maltreatment, Welfare of children and families with children, Early childhood education, Child welfare notification, Accessibility
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste