KORONATYÖ JYVÄSKYLÄSSÄ - POSITIIVISELLA YHTEISTYÖLLÄ ETEENPÄIN: Kartoitustutkimus pandemiatyöstä näytteenoton, rokotuksen ja jäljittämisen toiminnoissa 2020–2021.
Alakoski, Birgitta; Nykänen, Maarit (2022)
Alakoski, Birgitta
Nykänen, Maarit
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512094
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä kartoitusta Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja terveystoimelle alueella tehdystä koronatyöstä sekä kerätä koronatyöhön osallistuneelta henkilöstöltä hoitotyön kokemukseen perustuvaa tietoa toiminnan arvioimiseksi ja kehittämiseksi. Tutkimuksen keskiöissä oli näytteenoton, jäljityksen ja rokotuksen toiminnot pandemian aikana. Koronatyöhön osallistuneelle henkilöstölle lähetettiin Google Forms -kyselyn tammikuussa 2022, johon saatiin 50 vastausta. Koronatyö Jyväskylässä oli hoidettu pääasiallisesti hyvin. Poikkeustila oli tuonut toimintojen organisointiin haasteita, mutta niistä oli selvitty positiivisella yhteistyöllä ja hyvällä yhteishengellä. Toimintaa oli kehitetty vastaamaan alueen tarpeita pandemian eri vaiheissa. Terveysturvallisuutta väestössä oli saatu lisättyä ja terveydenhuollon kuormitusta tasattua pidemmälle ajanjaksolle. Palvelut olivat olleet kaupunkilaisten saavutettavissa ja palaute kiittävää. Kehitettäviksi alueiksi nostettiin toiminnan ohjeistuksiin ja perehdyttämiseen liittyvät kysymykset sekä tiedottamisen ja tiedonkulun sujuvoittaminen. Lisäksi toivottiin johtamisen ja esimiestyön osaamisen lisäämistä sekä työn resursointiin ja organisointiin ennakoitavuutta, suunnitelmallisuutta ja läpinäkyvyyttä sekä skaalautuvuutta. Henkilöstöä tulisi osallistaa enemmän työn suunnitteluun ja kuormittaa tasavertaisemmin. Taloudellinen kompensaatio menetetystä vapaa-ajasta tulisi vastata tehtyä työtä. Henkilöstöä voisi palkita, muistaa ja kiittää myös arjen keskelläkin. Työhyvinvointi pandemian aikana on koetuksella. Työnantajan taholta voi tukea henkilöstön työssäjaksamista avoimella, ajantasaisella ja tasapuolisella tiedottamisella, hyvällä johtamisella, säännöllisellä yhteydenpidolla ja yhteisellä tekemisellä sekä osoittamalla tehdyn työn arvostamista tukemalla taloudellisesti tai muutoin asianmukaisesti muistamalla ja kiittämällä. Työntekijä omalta osaltaan tukee parhaiten työyhteisön hyvinvointia positiivisella asenteella ja tekemällä oman työnsä parhaalla mahdollisella tavalla sekä auttamalla kollegoita voimavarojensa puitteissa. The purpose of this thesis is to collect corona work data from the Jyväskylä-city area from the beginning of the covid-19 pandemic and make an abstract for the Jyväskylä city social and healthcare servises. Our aim is also to collect lived experience-based information from the nursing staff to support the evaluation of the work done and work-based development of work. We are focusing on sampling, tracing and vaccination activities during pandemic. Information from the nursing staff was collected by a Google Forms-survey in January 2022. Fifty nurses who work or had worked with covid-19 answered the survey. The Corona work in Jyväskylä has been carried out quite well. The pandemic has brought challenges to the organization of activities, but they have been overcome through positive cooperation and a good team spirit. Activities have been developed to meet the needs of the region at different stages of the pandemic. Health security in the population has been increased and the burden on health care has been balanced for longer periods of time. The services have been accessible to the townspeople and the feedback is commendable. Areas related to operational guidance and orientation, as well as streamlining information and information flow, were raised as areas for development. In addition, it was desired to increase the competence of management and supervisory work, as well as predictability, planning and transparency, and scalability in the resourcing and organization of work. The staff want to be more involved in work planning and they want to be more equally burdened. Financial compensation for the lost leisure time should be commensurate with the work done. The staff could be rewarded, remembered and thanked in the middle of everyday life. Occupational well-being during a pandemic is being tested. The employer can support the employees' ability to work through open, up-to-date and balanced information, good management, regular communication and joint activities, as well as demonstrating the appreciation of the work done by financially or otherwise appropriately remembering and thanking. For his part, the employee best supports the well-being of the work community with a positive attitude and doing his or her own work in the best possible way, as well as helping colleagues within their resources.