Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen kolmiportainen tuki Keski-Suomessa.

Rissanen, Hanna-Riikka; Vuori, Anne (2022)

 
Avaa tiedosto
Rissanen_Vuori.pdf (564.6Kt)
Lataukset: 


Rissanen, Hanna-Riikka
Vuori, Anne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712601
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin toimiviksi havaittuja menetelmiä tuen antamiseksi varhaiskasvatuksessa kolmiportaisen tuen eri tasoilla. Tutkimuksen pääpaino oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset antavat lapsille tukea arjessa ja kuinka erilaisia käytäntöjä tuen järjestämiseksi on eri kunnissa ja työyksiköissä. Tutkimustuloksia voi käyttää uusien varhaiskasvatussuunnitelmien tekemiseen kunnissa, jotta tukea tarvitseville lapsille voidaan tarjota monipuolista tukea varhaiskasvatuslain edellyttämällä tavalla. Keräämällämme tiedolla voi yhtenäistää käytäntöjä ja antaa tukea yhdenvertaisesti toimipaikasta riippumatta. Tutkimuksen aihe oli ajankohtainen, sillä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden päivitys tulee voimaan syksyllä 2022.

Teoreettisia lähtökohtia työssä olivat laadukas, varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin pohjautuva varhaiskasvatus ja sen tuen taustat, tarpeet ja tasot. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kyselyn avulla.

Tutkimukseen osallistui 42 vastaajaa yhdestätoista kunnasta Keski-Suomen alueelta. Aineisto analysoitiin teemoihin jakamalla, minkä jälkeen tuloksia peilattiin tietoperustaan sekä varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Tuloksista selvisi, että suurimmalla osalla työskentelypaikkakunnista oli käytössä kolmiportaisen tuen malli. Menetelmät tuen antamiseen olivat kirjavia tuen eri tasoilla. Havaittiin, että käytössä olevien termien selventämiselle ja sisällön yhtenäistämiselle on tarvetta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste