Lapsen tarve omaohjaajatyölle
Ferm, Carita (2022)
Ferm, Carita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712382
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan omaohjaajatyöskentelyä lasten kokemusten kautta. Tarkoituksena oli kyselyn avulla tuoda esiin lasten äänet ja kuulla heidän mielipiteitään omaohjaajatyöstä. Opinnäytetyö palvelee työelämän toimeksiantajaa Familar Oy:ta omaohjaajuuden kehittämistyössä. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksen anonyymina verkkokyselynä ennalta määritellylle kohderyhmälle. Kysely sisälsi 14 kysymystä lastensuojelulaitoksessa toteutettavasta omaohjaajatyöstä. Kysymykset luokiteltiin koskemaan lasten kokemusta omaohjaajasta, hänen työstään lasten parissa sekä lapsen ja omaohjaajan vuorovaikutuksesta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan omaohjaajatyöskentelyä lapsen perustarpeiden ja osallisuuden kautta, sekä toteutuuko terapeuttisesti orientoitunut kasvatuksellinen suhde omaohjaajatyöskentelyssä. Kysely lähetettiin 60 eri yksikköön ja siihen vastasi 134 lasta. Sijaishuollossa olevien lasten tarve kiintymykselle, turvalle, hoivalle, tunteiden säätelylle ja niiden jakamiselle sekä oppimiselle ja rajoille on yhtä tärkeää kuin kotona asuvien lasten. Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan omaohjaajatyö Familar Oy:n lastenkodeissa vastaa lasten tarpeisiin. Lapsi tarvitsee ja haluaa aikuisen läsnäoloa sekä vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan. Kyselyssä nousi tärkeimmäksi asiaksi omaohjaajan kanssa vietettävä aika. Mitä enemmän omaohjaaja viettää aikaa lapsen kanssa, sitä enemmän se tuottaa tulosta. Arjessa kohtaamiset ovat lapselle merkityksellisiä ja tärkeitä. Lapsi tarvitsee aikuisen avointa ja turvallista läsnäoloa. Lapsi haluaa tulla kuulluksi ja kohdatuksi omana yksilönä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös mahdollistaa lapsen äänen ja mielipiteen näkyväksi tuleminen sijoituksen aikana, ja tämä tavoite toteutui kyselyyn vastanneiden lasten ansiosta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan omaohjaajatyöskentelyä lapsen perustarpeiden ja osallisuuden kautta, sekä toteutuuko terapeuttisesti orientoitunut kasvatuksellinen suhde omaohjaajatyöskentelyssä. Kysely lähetettiin 60 eri yksikköön ja siihen vastasi 134 lasta. Sijaishuollossa olevien lasten tarve kiintymykselle, turvalle, hoivalle, tunteiden säätelylle ja niiden jakamiselle sekä oppimiselle ja rajoille on yhtä tärkeää kuin kotona asuvien lasten. Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan omaohjaajatyö Familar Oy:n lastenkodeissa vastaa lasten tarpeisiin. Lapsi tarvitsee ja haluaa aikuisen läsnäoloa sekä vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan. Kyselyssä nousi tärkeimmäksi asiaksi omaohjaajan kanssa vietettävä aika. Mitä enemmän omaohjaaja viettää aikaa lapsen kanssa, sitä enemmän se tuottaa tulosta. Arjessa kohtaamiset ovat lapselle merkityksellisiä ja tärkeitä. Lapsi tarvitsee aikuisen avointa ja turvallista läsnäoloa. Lapsi haluaa tulla kuulluksi ja kohdatuksi omana yksilönä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös mahdollistaa lapsen äänen ja mielipiteen näkyväksi tuleminen sijoituksen aikana, ja tämä tavoite toteutui kyselyyn vastanneiden lasten ansiosta.