Lukunen – lumoudu lukemisesta : varhaiskasvattajien kokemuksia pop up -kirjastokärryn käytöstä monikielisyyden tukemisessa ja lukemaan innostamisessa
Jyrinki, Aune-Elina; Rantala, Noora (2022)
Jyrinki, Aune-Elina
Rantala, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612343
Tiivistelmä
Noora Rantala ja Aune-Elina Jyrinki
Lukunen – lumoudu lukemisesta
Varhaiskasvattajien kokemuksia pop up -kirjastokärryn käytöstä monikielisyyden tukemisessa ja lukemaan innostamisessa
43 sivua, 1 liite
Kevät 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia varhaiskasvattajien kokemuksia pop up -kirjastokärryn käytöstä monikielisyyden tukemisessa ja lukemaan innostamisessa. Tarkoituksena oli selvittää, miten pop up -kirjastokärryjen käyttö vantaalaisissa päiväkodeissa on vaikuttanut lasten lukuintoon ja kiinnostukseen vieraskielisiä kirjoja kohtaan varhaiskasvattajien havaintojen mukaan. Lisäksi tarkoituksenamme oli selvittää, miten pop up -kirjastokärryjä on voitu hyödyntää päiväkotien pedagogisessa toiminnassa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Lukunen – lumoudu lukemisesta -hankkeessa.
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja se on toteutettu käyttämällä sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Kysely toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselytyökalulla. Kyselyyn vastasi 12 varhaiskasvatuksen työntekijää. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja excel ohjelmistoa apuna käyttäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että pop up -kirjastokärryissä on ollut hyvin kirjoja lasten omalla äidinkielellä ja kirjastokärryjä on voitu käyttää päiväkodin pedagogisen toiminnan tukena. Varhaiskasvattajien kokemusten mukaan pop up -kirjastokärryjen kirjat eivät ole olleet päiväkodissa helposti lasten saatavilla, mutta ryhmien yhteisessä pedagogisessa toiminnassa kirjat ovat olleet käytössä. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että pop up –kirjastokärryjä on hyödynnetty jonkin verran päiväkotien pedagogisessa toiminnassa sekä monikielisyyden tukemisessa. Kyselyyn tuli vain vähän vastauksia, joten kovin laajoja johtopäätöksiä siitä ei voi tehdä.
Lukunen – lumoudu lukemisesta
Varhaiskasvattajien kokemuksia pop up -kirjastokärryn käytöstä monikielisyyden tukemisessa ja lukemaan innostamisessa
43 sivua, 1 liite
Kevät 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia varhaiskasvattajien kokemuksia pop up -kirjastokärryn käytöstä monikielisyyden tukemisessa ja lukemaan innostamisessa. Tarkoituksena oli selvittää, miten pop up -kirjastokärryjen käyttö vantaalaisissa päiväkodeissa on vaikuttanut lasten lukuintoon ja kiinnostukseen vieraskielisiä kirjoja kohtaan varhaiskasvattajien havaintojen mukaan. Lisäksi tarkoituksenamme oli selvittää, miten pop up -kirjastokärryjä on voitu hyödyntää päiväkotien pedagogisessa toiminnassa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Lukunen – lumoudu lukemisesta -hankkeessa.
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja se on toteutettu käyttämällä sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Kysely toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselytyökalulla. Kyselyyn vastasi 12 varhaiskasvatuksen työntekijää. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja excel ohjelmistoa apuna käyttäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että pop up -kirjastokärryissä on ollut hyvin kirjoja lasten omalla äidinkielellä ja kirjastokärryjä on voitu käyttää päiväkodin pedagogisen toiminnan tukena. Varhaiskasvattajien kokemusten mukaan pop up -kirjastokärryjen kirjat eivät ole olleet päiväkodissa helposti lasten saatavilla, mutta ryhmien yhteisessä pedagogisessa toiminnassa kirjat ovat olleet käytössä. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että pop up –kirjastokärryjä on hyödynnetty jonkin verran päiväkotien pedagogisessa toiminnassa sekä monikielisyyden tukemisessa. Kyselyyn tuli vain vähän vastauksia, joten kovin laajoja johtopäätöksiä siitä ei voi tehdä.