Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvattajien kokemuksia menetelmäosaamisen merkityksestä ja tuen keinoista varhaiskasvatuksessa

Vikman, Henna; Kuivainen, Katri; Tapiovuori, Eveliina; Silén, Maria (2022)

 
Avaa tiedosto
Vikman_Kuivainen_Silen_Tapiovuori.pdf (487.0Kt)
Lataukset: 


Vikman, Henna
Kuivainen, Katri
Tapiovuori, Eveliina
Silén, Maria
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512122
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Eveliina Tapiovuori, Henna Vikman, Katri Kuivainen & Maria Silén
Varhaiskasvattajien kokemuksia menetelmäosaamisen merkityksestä ja tuen keinoista varhaiskasvatuksessa
46 sivua, 2 liitettä
Syksy, 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)


Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa laadullinen tutkimus siitä, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen työntekijöillä on omasta menetelmäosaamisestaan erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa nykyisiä varhaiskasvatuksen keinoja, joilla tuetaan lasten normaalia oppimista ja tasapainoista kehitystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten taataan laadukas ja yksilöllinen varhaiskasvatus jokaiselle, ja kokevatko työntekijät oman menetelmäosaamisensa riittäväksi. Tavoitteena oli myös ottaa selvää siitä, millaisena kasvattajat pitävät yhteistyön merkitystä varhaiskasvatuksessa, erityisesti huoltajien sekä moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta.

Aineistoa kerättiin haastattelemalla yhteistyötahon työntekijöitä syksyllä 2021. Yhteistyötaho oli Uudellamaalla sijaitseva päiväkoti. Haastatteluun osallistui yhdeksän työntekijää ja haastattelut toteutettiin avoimilla kysymyksillä yksilöhaastatteluna. Haastatteluaineisto analysoitiin jäsentelemällä sitä teemoittain ja pohtimalla aihetta lähdekirjallisuuden kautta.

Haastattelujen perusteella lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja moninaistuneet viime vuosien aikana. Haasteita on havaittu esimerkiksi kognitiivisissa taidoissa, kuten kielen eri osa-alueiden kehityksessä, tunnetaidoissa, vuorovaikutuksessa ja motorisissa taidoissa. Lisäksi lapsilla on lisääntynyt erilaiset käytöshäiriöt, kiusaaminen ja aggressiivisuus. Menetelmäosaamisen merkitys korostuu haasteiden lisääntymisen ja moninaistumisen vuoksi. Opinnäytetyössä perehdyttiin varhaiskasvatuksen tuen kolmiportaisuuteen, yhteistyön merkitykseen eri yhteistyötahojen välillä, ja siihen, miten näiden tarkoituksena on kokonaisvaltaisesti tukea erityistä tukea tarvitsevien lasten kasvua ja kehitystä.


Asiasanat: erityinen tuki, lapsen kehitys, varhaiskasvatus
 
ABSTRACT


Eveliina Tapiovuori, Henna Vikman, Katri Kuivainen & Maria Silén
Employees’ experience of methodology competence and means of support in early childhood education
46 pages, 2 appendices
Autumn, 2022
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor´s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services


The purpose of this thesis was to produce qualitative research about how early childhood workers experience their own methodology competence with children with special needs. The goal was to produce research about what kind of methods early childhood education workers use at this moment to guarantee high-quality and individual early childhood education and whether the workers feel that their skills of using these methods are sufficient. The aim of the work was also to find out how the early childhood education employees experience the meaning of collaboration in early childhood education, especially with guardians and interprofessional teams.

The thesis data was gathered by interviewing the employees of the thesis working partner in September 2021. The collaboration was with a nursery placed in Uusimaa. Nine early childhood education workers were interviewed individually with open questions. The interview data was analysed by structuring it to themes and using earlier literature about the subject.


According to the interviews, the children’s needs for support have been increased and diversified in past few years. The challenges have been noticed in children’s cognitive skills such as development in speech and language, emotional skills, relationship skills and motoric skills. In addition to these children’s behavioural disorders, bullying and aggressiveness have increased. The importance of methodology competence is highlighted by the increased and diversified challenges. This thesis gives more knowledge about the three-step support, the importance of collaboration between different organisations and how these are meant to comprehensively support the growth and development of the children with special needs.


Keywords: Special support, Child development, Early childhood education
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste