Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia opiskelumotivaatiosta ja opiskelukyvystä koronaepidemian aikana
Tikkanen, Juulia (2022)
Tikkanen, Juulia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712517
Tiivistelmä
Vuoden 2019 lopulla Kiinan Wuhanissa puhkesi uuden koronaviruksen SARS-CoV-2:n aiheuttama epidemia, joka levisi pian ympäri maailmaa. Maailman terveysjärjestö WHO julisti tämän viruksen aiheuttaman COVID-19 -nimisen sairauden pandemiaksi maaliskuussa 2020. Aggressiivisen leviämisen ja yleisvaarallisen statuksen vuoksi tartuntojen ehkäisemiseksi on tehty globaalisti laajoja toimenpiteitä. Suomessa julistettiin pandemian vuoksi valmiuslain mukainen poikkeustila, jonka seurauksena terveydenhuollon kantokapasiteettia tehostettiin ja taudin leviämisen ehkäisyksi yhteiskuntaa suljettiin. Paikoittain siirryttiin esimerkiksi etätöihin, tapaamis- ja kokoontumisrajoituksia otettiin käyttöön ja oppilaitoksia siirrettiin etäopetukseen kaikilla opetuksen asteilla. Diakonia-ammattikorkeakoulussa siirryttiin myös asteittain etäopetukseen, kun kampuksia suljettiin taudin leviämisen kiihtymisvaiheissa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin kampuksen kirkon alan opiskelijoiden kokemuksia etäajasta ja sen vaikutusta opiskelukykyyn ja -motivaatioon. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä opiskelijoiden mielenterveyttä ja hyvinvointia tukevan järjestön Nyyti ry:n kanssa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin kevään 2022 aikana kvalitatiivisena kyselynä, jonka tarkoituksena oli kartoittaa opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja opiskelukykyä poikkeusajan etäopetuksessa. Kysymykset käsittelivät opiskelumotivaation ja opiskelukyvyn tasoa poikkeusaikana, niitä tukeneita tai heikentäneitä tekijöitä sekä kokemuksista nousevia kehittämiskohteita tulevaisuuden etäopetukselle.
Tulosten mukaan enemmistö vastaajista koki opiskelukyvyn poikkeusaikana opiskelumotivaatiota paremmaksi ja opiskelumotivaation todettiin heikentyneen pian etäopetukseen siirryttyä. Vastauksissa oli myös paljon vaihtelevia piirteitä. Kehityskohteina opiskelijat toivoivat opetuksen, kurssien ja opintokokonaisuuksien suoritustapojen monipuolistamista sekä hybridimallin mahdollistamista tulevaisuudessa. Vastausten perusteella voidaan tulla johtopäätökseen, että opiskelukyvyn ja opiskelumotivaation kokemusten vaihtelevuus perustuu yksilöllisiin ominaisuuksiin ja kognitioihin sekä erilaisiin oppimistekniikoihin ja kokemukseen opetuksen laadusta. At the end of 2019, an epidemic caused by the new coronavirus SARS-CoV-2 broke out in Wuhan, China, and soon spread around the world. The World Health Organization WHO declared the disease called COVID-19 a pandemic in March 2020. Due to its aggressive spread and generally hazardous communicable status, large-scale measures were taken to prevent infections worldwide. In Finland a state of emergency was declared in accordance with the Emergency Powers Legislation, as a result of which the carrying capacity of health care was intensified and society was closed to prevent wider spread of the disease. In some places, for example, teleworking and social restrictions were introduced and educational institutions were transferred to distance learning on all levels of education. Diaconia University of Applied Sciences also gradually switched to distance education when its campuses were closed during exacerbation stages of the disease.
This thesis examined the experiences of distance learning amongst students, specializing in the field of church community work, and its effects on study ability and study motivation. The thesis was done in collaboration with Nyyti ry, an organization that supports students' mental health and well-being. The thesis was carried out in the spring of 2022 as a qualitative survey, the purpose of which was to map students’ study motivation and study ability in distance learning during this said time period. The survey questions concerned the level of motivation and ability to study during COVID-19, the factors that supported or weakened them, and areas for development for future distance learning that emerged from the students’ experiences.
According to the majority of respondents, the ability to study was perceived to be better than the motivation to study during COVID-19, and the motivation to study was found to have decreased soon after the transition to distance learning. There were also contradictions in the responses. Based on the answers, it can be concluded that the variability of learning ability and motivation to study is based on individual characteristics and cognitions, as well as different learning techniques and experience in the quality of teaching.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin kampuksen kirkon alan opiskelijoiden kokemuksia etäajasta ja sen vaikutusta opiskelukykyyn ja -motivaatioon. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä opiskelijoiden mielenterveyttä ja hyvinvointia tukevan järjestön Nyyti ry:n kanssa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin kevään 2022 aikana kvalitatiivisena kyselynä, jonka tarkoituksena oli kartoittaa opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja opiskelukykyä poikkeusajan etäopetuksessa. Kysymykset käsittelivät opiskelumotivaation ja opiskelukyvyn tasoa poikkeusaikana, niitä tukeneita tai heikentäneitä tekijöitä sekä kokemuksista nousevia kehittämiskohteita tulevaisuuden etäopetukselle.
Tulosten mukaan enemmistö vastaajista koki opiskelukyvyn poikkeusaikana opiskelumotivaatiota paremmaksi ja opiskelumotivaation todettiin heikentyneen pian etäopetukseen siirryttyä. Vastauksissa oli myös paljon vaihtelevia piirteitä. Kehityskohteina opiskelijat toivoivat opetuksen, kurssien ja opintokokonaisuuksien suoritustapojen monipuolistamista sekä hybridimallin mahdollistamista tulevaisuudessa. Vastausten perusteella voidaan tulla johtopäätökseen, että opiskelukyvyn ja opiskelumotivaation kokemusten vaihtelevuus perustuu yksilöllisiin ominaisuuksiin ja kognitioihin sekä erilaisiin oppimistekniikoihin ja kokemukseen opetuksen laadusta.
This thesis examined the experiences of distance learning amongst students, specializing in the field of church community work, and its effects on study ability and study motivation. The thesis was done in collaboration with Nyyti ry, an organization that supports students' mental health and well-being. The thesis was carried out in the spring of 2022 as a qualitative survey, the purpose of which was to map students’ study motivation and study ability in distance learning during this said time period. The survey questions concerned the level of motivation and ability to study during COVID-19, the factors that supported or weakened them, and areas for development for future distance learning that emerged from the students’ experiences.
According to the majority of respondents, the ability to study was perceived to be better than the motivation to study during COVID-19, and the motivation to study was found to have decreased soon after the transition to distance learning. There were also contradictions in the responses. Based on the answers, it can be concluded that the variability of learning ability and motivation to study is based on individual characteristics and cognitions, as well as different learning techniques and experience in the quality of teaching.