Injektion anto ventrogluteaaliselle alueelle: opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Liukkonen, Maria; Härkönen, Anna-Maria (2022)
Liukkonen, Maria
Härkönen, Anna-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411808
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa opetusvideo Diakonia-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille lihaksensisäisen injektion annosta. Opetusvideolla pistospaikkana toimi ventrogluteaalinen alue eli vatsanpuoleinen pakaralihas. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajien teoreettista ja teknistä osaamista lihaksensisäisen injektion antamisessa. Kehittämistyön tavoitteena oli edistää ventrogluteaalisen pistopaikan käyttöönottamista sairaanhoitajien keskuudessa.
Kansainväliset tutkimustulokset osoittavat, että vatsanpuoleinen pakaralihas on turvallisin pistokohta lihaksensisäiselle injektiolle. Dorsogluteaalinen alue on riskialttein, mutta käytetyin injektion antopaikka. Dorsogluteaalisella alueella sijaitsevat suuret hermot ja verisuonet, kuten iskiashermo ja pakaravaltimo, joilla on riski vaurioitua lääkkeenannon yhteydessä. Sairaanhoitajat suosivat dorsogluteaalista aluetta lääkeinjektioiden annossa osaamisen ja tiedonpuutteen takia.
Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Diakonia-ammattikorkeakoulu. Video kuvattiin Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin kampuksen tiloissa. Videon käsikirjoitus sekä videolla esitetyt kliiniset osuudet suunniteltiin ja tehtiin lähdekirjallisuuteen perustuen. Video editoitiin itse ja esitettiin opiskelijaryhmälle, joka suoritti aikuisten kliinisen hoitotyön opintokokonaisuutta. Palautteenkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä. Opinnäytetyön teoreettinen osuus perustui kansainväliseen tutkimustietoon. Käytimme monipuolisesti myös hoitotyön kirjallisuutta sekä oppimista ja audiovisuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tilaajat olivat opetusvideoon tyytyväisiä. Videota kuvailtiin rakenteeltaan johdonmukaiseksi, selkeäksi ja sopivan pituiseksi. Kaikki palautekyselyyn vastanneet opiskelijat kokivat opetusvideon tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. The aim of the thesis was to produce an educational video of intramuscular injections for the nursing students of Diaconia University of Applied Sciences. In the educational video the injection site was a ventrogluteal site also known as anterolateral buttock muscle. The aim of the thesis was to develop the theoretical and technical skills of the nurses on giving intramuscular injections. The goal of the development was to advance nursing students to use the ventrogluteal site as an injection site.
International research results have shown that the anterolateral buttock muscle is the safest place for an intramuscular injection. The dorsogluteal site is the riskiest but the most widely used. Large nerves and blood vessels located in the dorsogluteal area, such as the sciatic nerve and superior gluteal artery, which are in the risk of damage during injection. Due to the lack of competence and knowledge, nurses prefer dorsogluteal site in the dosage of drug injec-tions.
The working life partner of this thesis was the Diakonia University of Applied Sciences. Video was filmed at the Helsinki campus of the Diaconia University of Applied Science. The script and the clinical elements on the video were planned and produced based on literature analysis. The theoretical framework of the thesis was based on international research data and audiovisual literature. The instructional video was edited and then shown to students who were studying the study module of evidence based clinical adult nursing. The feedback was collected by an online survey.
As the result, the partner of the thesis was pleased with the educational video. The video was described consistent, clear and suitable length. All students who responded to the survey found the educational video necessary and useful.
Kansainväliset tutkimustulokset osoittavat, että vatsanpuoleinen pakaralihas on turvallisin pistokohta lihaksensisäiselle injektiolle. Dorsogluteaalinen alue on riskialttein, mutta käytetyin injektion antopaikka. Dorsogluteaalisella alueella sijaitsevat suuret hermot ja verisuonet, kuten iskiashermo ja pakaravaltimo, joilla on riski vaurioitua lääkkeenannon yhteydessä. Sairaanhoitajat suosivat dorsogluteaalista aluetta lääkeinjektioiden annossa osaamisen ja tiedonpuutteen takia.
Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Diakonia-ammattikorkeakoulu. Video kuvattiin Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin kampuksen tiloissa. Videon käsikirjoitus sekä videolla esitetyt kliiniset osuudet suunniteltiin ja tehtiin lähdekirjallisuuteen perustuen. Video editoitiin itse ja esitettiin opiskelijaryhmälle, joka suoritti aikuisten kliinisen hoitotyön opintokokonaisuutta. Palautteenkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä. Opinnäytetyön teoreettinen osuus perustui kansainväliseen tutkimustietoon. Käytimme monipuolisesti myös hoitotyön kirjallisuutta sekä oppimista ja audiovisuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tilaajat olivat opetusvideoon tyytyväisiä. Videota kuvailtiin rakenteeltaan johdonmukaiseksi, selkeäksi ja sopivan pituiseksi. Kaikki palautekyselyyn vastanneet opiskelijat kokivat opetusvideon tarpeelliseksi ja hyödylliseksi.
International research results have shown that the anterolateral buttock muscle is the safest place for an intramuscular injection. The dorsogluteal site is the riskiest but the most widely used. Large nerves and blood vessels located in the dorsogluteal area, such as the sciatic nerve and superior gluteal artery, which are in the risk of damage during injection. Due to the lack of competence and knowledge, nurses prefer dorsogluteal site in the dosage of drug injec-tions.
The working life partner of this thesis was the Diakonia University of Applied Sciences. Video was filmed at the Helsinki campus of the Diaconia University of Applied Science. The script and the clinical elements on the video were planned and produced based on literature analysis. The theoretical framework of the thesis was based on international research data and audiovisual literature. The instructional video was edited and then shown to students who were studying the study module of evidence based clinical adult nursing. The feedback was collected by an online survey.
As the result, the partner of the thesis was pleased with the educational video. The video was described consistent, clear and suitable length. All students who responded to the survey found the educational video necessary and useful.
