Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten tunne- ja turvataidot: tuokioita Aunelan koulun iltapäivätoiminnassa

Granat, Kaisa; Kivinen, Maarit-Katariina (2022)

Avaa tiedosto
Granat_Kivinen.pdf (845.2Kt)
Lataukset: 


Granat, Kaisa
Kivinen, Maarit-Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutustuttaa iltapäivätoiminnan ohjaajia Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisemaan tunne- ja turvataitokasvatuksen oppaaseen. Mallintamalla oppaan materiaalin käyttöä lapsiryhmässä, pyrittiin lisäämään kasvatusalan ammattilaisten kiinnostusta ja mahdollisuuksia materiaalin hyödyntämiseen sekä vahvistamaan lasten tunne- ja turvataitoja. Tavoitteena oli, että iltapäivätoiminnan omat ohjaajat hyödyntäisivät jatkossa aktiivisemmin kasvun ja kehityksen tueksi laadittua materiaalia lasten kanssa työskennellessään. Iltapäivätoiminnalla on hyvät edellytykset lasten tunne- ja turvataitojen vahvistamiseen, koska toiminta tavoittaa lapset säännöllisesti vakiintuneessa ryhmässä.

Tunteiden ja turvan käsitteisiin tutustuttiin muun muassa keskeisen lainsäädännön, kirkon turvallisuusohjeiden sekä Opetushallituksen ja Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisujen avulla. Tunne- ja turvataitokasvatuksen oppimateriaalin lisäksi esiteltiin muutamia käytössä olevia menetelmiä lasten hyvinvoinnin tukemiseen. Kehittämisosassa toteutettiin yhteistyössä Turun Aunelan iltapäivätoiminnan kanssa lapsille neljän tuokion kokonaisuus tunne- ja turvataidoista. Tuokiot toteutettiin peräkkäisinä viikkoina ja niiden aiheet liittyivät tunteiden tunnistamiseen ja hallintaan, ystävyyteen ja yhdessä olemiseen sekä hyvään oloon ja mielen hyvinvointiin.

Toteutusten jälkeen lapsilta kerättiin palautetta. Sekä lasten kirjallinen, että välitön palaute tuokioissa oli pääosin positiivista. Tuokioissa lapsista välittyi motivoituminen ja innostus. Iltapäivätoiminnan työntekijät toimivat aktiivisesti lasten ohjaamisessa tuokioiden eri vaiheissa. He pitivät tuokioita hyvinä ja aiheita tärkeinä. Tuokiot toimivat ohjaajille muistutuksena heidän roolistaan lasten tukena. Ulkopuolisten ohjaamassa tilanteessa heillä oli mahdollisuus tarkkailla ryhmää ja tehdä sen toiminnasta havaintoja. Tuokioiden suunnitelmat ja toteutuksessa mukana ollut maskotti jätettiin Aunelan iltapäivätoiminnan käyttöön. Suunnitelmat jaettiin myös muille Turun kaupungin iltapäivätoimijoille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste