Matikkaviskarit : toiminnallista matematiikkaa 5-vuotiaille maahanmuuttajataustaisille lapsille
Koiranen, Minttu (2014)
Koiranen, Minttu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285118
Tiivistelmä
Koiranen, Minttu. Matikkaviskarit – toiminnallista matematiikkaa 5-vuotiaille maahanmuuttajataustaisille lapsille. Diak, Helsinki kevät 2014. 116s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena produktiona kunnallisessa päivä-kodissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli monipuolisten, matemaattisia valmiuksia kehittävien, tuokioiden järjestäminen päiväkodin 5-vuotiaille maahanmuuttaja-taustaisille lapsille, sekä innostaa lapsia ja päiväkodin henkilökuntaa tarkastelemaan matemaattisia ilmiöitä enemmän. Opinnäytetyöhön sisältyy myös Matikkaleikkejä-vihko, johon on koottu tuokioissa käytettyjä harjoituksia.
Opinnäytetyöhön kuuluvat toimintatuokiot toteutettiin syksyllä 2013 espoolaisessa yhteistyöpäiväkodissa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui yhdeksästä toimintatuokiosta, joissa oli useita eri oppimistavoitteita. Tuokioihin osallistui yhteensä seitsemän lasta, joilla oli yhteensä kuusi eri äidinkieltä. Lasten suomen kielen taito oli hyvin eri tasoilla.
Tuokioiden aikana lasten osaamista ja tuokioiden tunnelmaa havainnoitiin. Viimeisen tuokion jälkeen lapsilta kerättiin kootusti palautetta tuokioiden leikeistä ja toteutuksesta. Myös kaksi lastentarhanopettajaa osallistui arviointiprosessiin arvioimalla tuokioiden sisältöä ja lasten suhtautumista tuokioihin.
Opinnäytetyön toiminnallisen osan arviointi koostuu osallistuneiden lasten arviosta, kahden lastentarhanopettajan arviosta sekä itsearvioinnistani. Järjestämääni toimintaa tullaan jatkossakin hyödyntämään yhteistyöpäiväkodissani.
Matemaattisten orientaatioiden harjoittelu erillisissä, useita aistikanavia hyödyntävissä, toiminnallisissa tuokioissa, voi tukea lapsen matemaattisia valmiuksia sekä kielitaidon kehittymistä. Matematiikan käsitteitä opitaan toiminnan ja kokemusten kautta sekä sanoittamalla ja kielentämällä ajattelua.
Asiasanat: matematiikka, varhaiskasvatus, toiminnalliset menetelmät, maahanmuuttajat, lapset, matemaattinen ajattelu, monikanavaisuus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena produktiona kunnallisessa päivä-kodissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli monipuolisten, matemaattisia valmiuksia kehittävien, tuokioiden järjestäminen päiväkodin 5-vuotiaille maahanmuuttaja-taustaisille lapsille, sekä innostaa lapsia ja päiväkodin henkilökuntaa tarkastelemaan matemaattisia ilmiöitä enemmän. Opinnäytetyöhön sisältyy myös Matikkaleikkejä-vihko, johon on koottu tuokioissa käytettyjä harjoituksia.
Opinnäytetyöhön kuuluvat toimintatuokiot toteutettiin syksyllä 2013 espoolaisessa yhteistyöpäiväkodissa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui yhdeksästä toimintatuokiosta, joissa oli useita eri oppimistavoitteita. Tuokioihin osallistui yhteensä seitsemän lasta, joilla oli yhteensä kuusi eri äidinkieltä. Lasten suomen kielen taito oli hyvin eri tasoilla.
Tuokioiden aikana lasten osaamista ja tuokioiden tunnelmaa havainnoitiin. Viimeisen tuokion jälkeen lapsilta kerättiin kootusti palautetta tuokioiden leikeistä ja toteutuksesta. Myös kaksi lastentarhanopettajaa osallistui arviointiprosessiin arvioimalla tuokioiden sisältöä ja lasten suhtautumista tuokioihin.
Opinnäytetyön toiminnallisen osan arviointi koostuu osallistuneiden lasten arviosta, kahden lastentarhanopettajan arviosta sekä itsearvioinnistani. Järjestämääni toimintaa tullaan jatkossakin hyödyntämään yhteistyöpäiväkodissani.
Matemaattisten orientaatioiden harjoittelu erillisissä, useita aistikanavia hyödyntävissä, toiminnallisissa tuokioissa, voi tukea lapsen matemaattisia valmiuksia sekä kielitaidon kehittymistä. Matematiikan käsitteitä opitaan toiminnan ja kokemusten kautta sekä sanoittamalla ja kielentämällä ajattelua.
Asiasanat: matematiikka, varhaiskasvatus, toiminnalliset menetelmät, maahanmuuttajat, lapset, matemaattinen ajattelu, monikanavaisuus