Tunnetaitokasvatusta luonnossa Käpykamun kanssa: materiaali varhaiskasvatusikäisten lasten tunnetaitokasvatukseen
Leino, Tiia; Lintinen, Jemina; Myllymäki, Vilma (2022)
Leino, Tiia
Lintinen, Jemina
Myllymäki, Vilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090419848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090419848
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia uusi materiaali luonnossa toteutettavista varhaiskasvatusikäisten tunnetaitotuokioista. Materiaalissa hyödynnettiin toiminnallisia ja luovia menetelmiä. Tuotetun materiaalin avulla on mahdollista lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten osaamista luonnossa toteutettavista tunnetaitotuokioista ja materiaalin tavoitteena on kannustaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia laajentamaan toimintaympäristöä luontoon ja ulkoilmaympäristöön. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa. Toiminnallinen osuus koostui neljästä eri tunnetaitotuokioista, jotka pilotoitiin 3–4-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä Hyvinkäällä. Tuotettu materiaali, ”Tunnetaitoja luonnossa – Käpykamun matkassa!”, on saa-tavilla sähköisesti Theseuksesta ja sen voi tulostaa maksutta käyttöön.
Tutkitun tiedon perusteella tunnetaidot tukevat lasten sosiaalisia suhteita, myönteistä minä -käsitystä ja ehkäisevät koulukiusaamista sekä väkivaltaa. Tunnetaidot ovat osa jokaisen yksilöllistä persoonaa, jonka vuoksi niiden tukeminen tuleekin aloittaa jo varhaisessa vaiheessa. Yhteistyökumppanimme kanssa käydyn keskustelun avulla tunnetaitotuokioihin luotiin pedagoginen Käpykamu-hahmo, joka innostaa lapsia opettelemaan tunnetaitoja. Teoriatiedon pohjalta tunnetaito-tuokioihin valikoitui vaikeastikin käsiteltäviä tunteita. Tunteet, joita tuokioissa käsiteltiin, olivat ilo, suru ja viha.
Tunnetaitotuokioiden pilotoinnin pohjalta luotu materiaali on helposti käyttöön otettava. Materiaalin käyttäminen varhaiskasvatuksessa ei vaadi varhaiskasvatuksen ammattilaisilta suurta määrää perehtymistä. Materiaalin yksinkertainen visuaalinen ilme tukee sen helppokäyttöisyyttä. Valmiiksi luodut tunnetaitotuokiot ovat helposti muokattavissa lasten ikä- ja taitotasoa vastaaviksi. The purpose of the thesis was to develop new material for emotional skills sessions for early childhood education in nature. The material used functional and creative methods. The material can be used to increase early childhood education teachers’ competence of emotional skills sessions which are carried out in nature and the aim of the material is to encourage early childhood education teachers to extend children’s learning environment to nature and to the outdoors. The cooperation partner of this thesis was early childhood education department in the city of Hyvinkää. The work-oriented part of this thesis consisted of four different emotional skills sessions, which were tested with 3–4-year-old children in a kindergarten group in Hyvinkää. The material "Emotional skills in nature – Pinecone’s adventures!", is available online in Theseus and it can be downloaded and used for free.
Based on information examined it is shown that emotional skills support children's social relationships and positive self-concept and emotional skills also prevent bullying and violence at school. Emotional skills are part of everyone's individual personality and that is why they need to be supported from an early age. Through a discussion with our cooperation partner, a pedagogical character called "Pinecone" was created to inspire children to learn emotional skills. Based on the theoretical knowledge, emotions that were difficult to deal with, also were selected for the emotion skills sessions. The emotions which were explored in the emotional skills sessions were joy, sadness, and anger.
The material, which is based on the four emotional skills sessions, is easy to use. Using the material in early childhood education and care does not require a lot of familiarity with the material. The simple visual appearance of the material makes it user-friendly. The emotional skills sessions can be easily adapted to the different age and skill levels of children.
Tutkitun tiedon perusteella tunnetaidot tukevat lasten sosiaalisia suhteita, myönteistä minä -käsitystä ja ehkäisevät koulukiusaamista sekä väkivaltaa. Tunnetaidot ovat osa jokaisen yksilöllistä persoonaa, jonka vuoksi niiden tukeminen tuleekin aloittaa jo varhaisessa vaiheessa. Yhteistyökumppanimme kanssa käydyn keskustelun avulla tunnetaitotuokioihin luotiin pedagoginen Käpykamu-hahmo, joka innostaa lapsia opettelemaan tunnetaitoja. Teoriatiedon pohjalta tunnetaito-tuokioihin valikoitui vaikeastikin käsiteltäviä tunteita. Tunteet, joita tuokioissa käsiteltiin, olivat ilo, suru ja viha.
Tunnetaitotuokioiden pilotoinnin pohjalta luotu materiaali on helposti käyttöön otettava. Materiaalin käyttäminen varhaiskasvatuksessa ei vaadi varhaiskasvatuksen ammattilaisilta suurta määrää perehtymistä. Materiaalin yksinkertainen visuaalinen ilme tukee sen helppokäyttöisyyttä. Valmiiksi luodut tunnetaitotuokiot ovat helposti muokattavissa lasten ikä- ja taitotasoa vastaaviksi.
Based on information examined it is shown that emotional skills support children's social relationships and positive self-concept and emotional skills also prevent bullying and violence at school. Emotional skills are part of everyone's individual personality and that is why they need to be supported from an early age. Through a discussion with our cooperation partner, a pedagogical character called "Pinecone" was created to inspire children to learn emotional skills. Based on the theoretical knowledge, emotions that were difficult to deal with, also were selected for the emotion skills sessions. The emotions which were explored in the emotional skills sessions were joy, sadness, and anger.
The material, which is based on the four emotional skills sessions, is easy to use. Using the material in early childhood education and care does not require a lot of familiarity with the material. The simple visual appearance of the material makes it user-friendly. The emotional skills sessions can be easily adapted to the different age and skill levels of children.