Lasten ja nuorten sisäilmasta oireilu kouluissa ja näiden perheiden tukeminen sairaanhoitaja-diakonissan työssä
Virtanen, Cindy; (2022)
Virtanen, Cindy
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519897
Tiivistelmä
Lapset ja nuoret opiskelijat viettävät suurimman osan ajastaan koulussa ja huono sisäilma voi vaikuttaa laajasti hyvinvointiin ja osallistumisen mahdollisuuksiin. Tasapainoinen kasvu edellyttää osallisuutta muiden saman ikäisten kanssa. Kunnalla tai rakennuksen omistajalla on velvollisuus huolehtia hyvästä sisäilmasta ja Valvira vastaa olosuhdevalvonnasta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää lasten ja nuorten koululaisten sisäilmasta aiheutuvia tämänhetkisiä haasteita. Alkuperäinen tutkimus oli Diakonia-ammattikorkeakoulun teettämä laaja, 1139 vastaajan kysely. Tähän opinnäytetyöhön on rajattu tarkasteltavaksi lasten ja nuorten oirehdinnasta, 218 vastaajan osuus yhteen avoimeen kysymykseen. Avoin kysymys oli, kuinka kuvaisit koululaisen tai opiskelijan tilanteeseen liittyviä haasteita tällä hetkellä. Vastaajat olivat lapsia, nuoria ja heidän elämässä-, tai kouluympäristössänsä vaikuttaneita aikuisia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada uutta tietoa, jota Diakonia-ammattikorkeakoulu voisi hyödyntää Sisäilmasta sairastuneen asiakastyönkehittäminen -opintojakson, kurssisisällön kehittämisessä.
Tuloksista ilmeni, että sisäilmasta oireilu on merkittävän laajaa ja voimakas sisäilmasta oireilu voi pakottaa lapsen eristyksiin ikätovereistaan. Lapset ja nuoret olivat joutuneet siirtymään joissain tapauksissa kotiopetukseen, joka esti koulukavereiden näkemisen. Toisaalta perheet olivat joutuneet itse selvittämään lapsen mahdollisuuksia ja taistelemaan, jotta edes etäopetus tai muut erityisjärjestelyt koulussa onnistuisivat. Huono sisäilma vaikutti lasten ja nuorten opiskelumenestykseen ja tulevaisuuden jatko-opintojen suunnitelmiin. Suurin osa vastaajista oli kokenut, ettei oireita otettu tosissaan tai ne katsottiin psykiatriseksi oireiluksi. Hyvään sisäilmaan olisi panostettava ja otettava lasten ja nuorten kertomukset vakavasti ja puututtava asianmukaisesti heidän havaitsemiinsa terveys- ja sisäilmahaittoihin. Perheelle myötätunnon ja tuen tarjoaminen on ensiarvoisen tärkeää.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää lasten ja nuorten koululaisten sisäilmasta aiheutuvia tämänhetkisiä haasteita. Alkuperäinen tutkimus oli Diakonia-ammattikorkeakoulun teettämä laaja, 1139 vastaajan kysely. Tähän opinnäytetyöhön on rajattu tarkasteltavaksi lasten ja nuorten oirehdinnasta, 218 vastaajan osuus yhteen avoimeen kysymykseen. Avoin kysymys oli, kuinka kuvaisit koululaisen tai opiskelijan tilanteeseen liittyviä haasteita tällä hetkellä. Vastaajat olivat lapsia, nuoria ja heidän elämässä-, tai kouluympäristössänsä vaikuttaneita aikuisia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada uutta tietoa, jota Diakonia-ammattikorkeakoulu voisi hyödyntää Sisäilmasta sairastuneen asiakastyönkehittäminen -opintojakson, kurssisisällön kehittämisessä.
Tuloksista ilmeni, että sisäilmasta oireilu on merkittävän laajaa ja voimakas sisäilmasta oireilu voi pakottaa lapsen eristyksiin ikätovereistaan. Lapset ja nuoret olivat joutuneet siirtymään joissain tapauksissa kotiopetukseen, joka esti koulukavereiden näkemisen. Toisaalta perheet olivat joutuneet itse selvittämään lapsen mahdollisuuksia ja taistelemaan, jotta edes etäopetus tai muut erityisjärjestelyt koulussa onnistuisivat. Huono sisäilma vaikutti lasten ja nuorten opiskelumenestykseen ja tulevaisuuden jatko-opintojen suunnitelmiin. Suurin osa vastaajista oli kokenut, ettei oireita otettu tosissaan tai ne katsottiin psykiatriseksi oireiluksi. Hyvään sisäilmaan olisi panostettava ja otettava lasten ja nuorten kertomukset vakavasti ja puututtava asianmukaisesti heidän havaitsemiinsa terveys- ja sisäilmahaittoihin. Perheelle myötätunnon ja tuen tarjoaminen on ensiarvoisen tärkeää.