Koulukiusaamisen ennaltaehkäisy: toiminnalliset tehtäväkortit Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukioppilaiden käyttöön
Jokitalo, Miina; Huhtala, Sarianna; Klasila, Riikka (2022)
Jokitalo, Miina
Huhtala, Sarianna
Klasila, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519877
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja tuottaa toiminnallinen materiaalipaketti Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Pohjois-Pohjanmaan piirin tukioppilaiden käyttöön. Materiaali koostui seitsemästä tehtäväkortista sekä seitsemästä ohjekortista. Tehtäväkorttien sisältö käsittelee koulukiusaamista ja sen ennaltaehkäisyä laaja-alaisesti, ja niiden teemoissa ja sisällöissä huomioitiin yläkouluikäisten ikäkausikehitys.
Vaikka opinnäytetyömme materiaali on jatkossa ensisijaisesti tarkoitettu työelämäkumppanimme käyttöön, tavoitteemme oli laatia tehtäväkorteista sellaiset, että kuka tahansa kasvatus- ja opetusalalla toimiva tai työskentelevä voi niitä käyttää. Kirkon eri aloilla toimivat työntekijät voivat hyödyntää tehtäväkortteja yhtenä osana oman työnsä rinnalla.
Opinnäytetyömme prosessiin sisältyi ideointi-, suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaihe. Menetelmätehtäväkortit suunniteltiin MLL:n graafisten ohjeiden mukaisesti, ja kuvitus toteutettiin itse piirtämällä. Arviointivaiheeseen suunnittelimme kyselylomakkeen, jonka avulla keräsimme tukioppilailta palautetta tehtäväkorteista. Opinnäytetyömme prosessia ohjasi tekijöiden henkilökohtainen ja yhdessä koettu reflektointi.
Vaikka opinnäytetyömme materiaali on jatkossa ensisijaisesti tarkoitettu työelämäkumppanimme käyttöön, tavoitteemme oli laatia tehtäväkorteista sellaiset, että kuka tahansa kasvatus- ja opetusalalla toimiva tai työskentelevä voi niitä käyttää. Kirkon eri aloilla toimivat työntekijät voivat hyödyntää tehtäväkortteja yhtenä osana oman työnsä rinnalla.
Opinnäytetyömme prosessiin sisältyi ideointi-, suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaihe. Menetelmätehtäväkortit suunniteltiin MLL:n graafisten ohjeiden mukaisesti, ja kuvitus toteutettiin itse piirtämällä. Arviointivaiheeseen suunnittelimme kyselylomakkeen, jonka avulla keräsimme tukioppilailta palautetta tehtäväkorteista. Opinnäytetyömme prosessia ohjasi tekijöiden henkilökohtainen ja yhdessä koettu reflektointi.