Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhdessä koulutielle : Tutkimus kodin ja koulun yhteistyö -hankkeesta

Ryhtä, Sannamari (2009)

 
Avaa tiedosto
Kauniainen_Ryhta_2009.pdf (437.6Kt)
Lataukset: 


Ryhtä, Sannamari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912158005
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Espoon Olarin Päivänkehrän koulussa toteutetun kodin ja koulun yhteistyö -hankkeen tuloksia. Perusopetuksen uudistettuun opetussuunnitel-maan 2004 kirjattiin ensimmäistä kertaa kodin ja koulun yhteistyö. Vuosina 2006–2008 Diakonia-ammattikorkeakoulu osallistui opetusministeriön tukemaan kodin ja koulun yhteistyö -hankkeeseen. Hankkeen konkreettisina tuloksina kehitettiin erilaisia toimintamuotoja kodin ja koulun yhteistyön vahvistamiseksi eri kouluihin ympäri Suomea.

Espoossa Päivänkehrän koulussa kodin ja koulun yhteistyö -hankkeessa kehitettiin vanhempain verstas -malli, jossa oppilaan vanhemmat ja muut läheiset kutsutaan luokkaan esittelemään omaa harrastustaan tai ammattiaan. Vanhempain verstas -mallia oli kehittämässä Diak Kauniaisten opettajia ja opiskelijoita. Tämä opinnäytetyö kuvaa ja tutkii hankkeen loppuvaiheita, toimintavuotta 2008. Tutkimus toteutettiin lähettämällä kyselyitä Internetissä webropol-järjestelmän avulla 2007 ja 2008 koulun-sa aloittaneiden lasten vanhemmille. Lisäksi opettajia haastateltiin, osallistuttiin hankkeeseen kuuluvaan leiripäivään ja 10 viikon ajan havainnoitiin osallistuen en-simmäisen luokan toimintaan.

Vanhemmat, jotka osallistuvat hankkeeseen, olivat erittäin iloisia niin leiripäivästä kuin vanhempain verstas tunneistakin. Vanhemmat kokivat, että opettaja, lapsen luokkakaverit ja toiset vanhemmat tulivat tutummaksi. Lapset oppivat vanhempain vierailuista paljon ja oppilaan, jonka läheinen oli pitämässä oppituntia, suosio kasvoi. Hanketta ei koettu työlääksi ja opettaja koki mukavaksi saada seurata välillä opetusta ja tutustua paremmin vanhempiin.

Hanke päättyi, mutta hankkeessa kehitetty Vanhempain verstas -malli jäi toimimaan Päivänkehrän kouluun opettajien ylläpitämänä. Diak Kauniaisten ja Päivänkehrän koulun hyvin alkanut yhteistyö jatkuu uuden hankkeen myötä.

Asiasanat:koti,koulu, yhteistyö, alkuopetus, vanhemmat, opettajat, kasvatus, toimintatutkimus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste