Asiakassuhde sosionomin työssä
Mäkelä, Soile (2014)
Mäkelä, Soile
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208902
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Soile Mäkelä. Asiakassuhde sosionomin työssä., Diakonia-ammattikorkeakoulu, Itä, Pieksämäki, kevät 2014, 174 s. 2 liitettä.
Diakonia – ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki Sosiaalialan ylempi am-mattikorkeakoulututkinto, päihteet ja syrjäytyminen, sosionomi (YAMK).
Opinnäytetyö on laadullinen ja käytäntölähtöinen tapaustutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisista asiakassuhteen elementeistä sosiaaliohjaus koostuu ja miten sosiaalityön elementit näkyvät sosionomin työssä. Tavoitteena oli myös etsiä ilmauksia, joilla ammattilaiset kuvaavat työnsä haasteita ja kehittämistarpeita. Haasteet ja kehittämistarpeet rajattiin koske¬maan asiakastyötä, yhteistyöverkostoa ja työyhteisöä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli se, että sosionomit itse voisivat kuvailla työtään ja kokemuksiaan. Opinnäytetyön aineistona olivat neljän sosionomin puolistrukturoidut teemahaastattelut. Työn viitekehyk¬senä toimivat sosiaalityön keskeiset elementit ja metodina aineistolähtöinen teemoittelu sekä teoriaohjaava sisällön analyysi.
Tutkimuksen tuloksena sosiaaliohjauksen elementeiksi muodostuivat suunnitelmallisuus, henkinen tukeminen, osallisuuden ja valtaistumisen edistäminen, ammatillinen vaikuttamistyö, järjestelmäkeskeinen työ ja ammatillinen vuorovaikutus. Jokainen ele¬mentti sisälsi aineksia myös muista elementeistä. Sosiaaliohjauksesta aiemmin kirjoitettua tietoa verrattiin tutkimuksen tuloksena synty¬neisiin sosiaaliohjauksen elementteihin. Sosiaaliohjauksen elementeistä etsittiin myös sosiaalityön teorian kanssa yhteneviä tekijöitä. Johtopäätös on, että asiakassuhteen elementit sosiaalityön teoriassa muodostuivat sisällöltään erilaisista käsitteistä ja niiden painotuksista kuin sosiaaliohjauksen elementit.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sosiaaliohjauksen osalta sosiaalityön teh-tävärakenteita uudistettaessa, mutta myös erilaisissa organisaatioissa, joissa sosionomit työskentelevät. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi tutkia samantyyppisissä organisaatioissa eri tavoin toteutetun sosiaaliohjauksen asia¬kasprosessin vaikuttavuutta.
Asiasanat: sosiaalityö, sosiaaliohjaajat, sosionomit, sosiaalityöntekijät, palveluohjaus, asiakassuhde.
Soile Mäkelä. Asiakassuhde sosionomin työssä., Diakonia-ammattikorkeakoulu, Itä, Pieksämäki, kevät 2014, 174 s. 2 liitettä.
Diakonia – ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki Sosiaalialan ylempi am-mattikorkeakoulututkinto, päihteet ja syrjäytyminen, sosionomi (YAMK).
Opinnäytetyö on laadullinen ja käytäntölähtöinen tapaustutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisista asiakassuhteen elementeistä sosiaaliohjaus koostuu ja miten sosiaalityön elementit näkyvät sosionomin työssä. Tavoitteena oli myös etsiä ilmauksia, joilla ammattilaiset kuvaavat työnsä haasteita ja kehittämistarpeita. Haasteet ja kehittämistarpeet rajattiin koske¬maan asiakastyötä, yhteistyöverkostoa ja työyhteisöä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli se, että sosionomit itse voisivat kuvailla työtään ja kokemuksiaan. Opinnäytetyön aineistona olivat neljän sosionomin puolistrukturoidut teemahaastattelut. Työn viitekehyk¬senä toimivat sosiaalityön keskeiset elementit ja metodina aineistolähtöinen teemoittelu sekä teoriaohjaava sisällön analyysi.
Tutkimuksen tuloksena sosiaaliohjauksen elementeiksi muodostuivat suunnitelmallisuus, henkinen tukeminen, osallisuuden ja valtaistumisen edistäminen, ammatillinen vaikuttamistyö, järjestelmäkeskeinen työ ja ammatillinen vuorovaikutus. Jokainen ele¬mentti sisälsi aineksia myös muista elementeistä. Sosiaaliohjauksesta aiemmin kirjoitettua tietoa verrattiin tutkimuksen tuloksena synty¬neisiin sosiaaliohjauksen elementteihin. Sosiaaliohjauksen elementeistä etsittiin myös sosiaalityön teorian kanssa yhteneviä tekijöitä. Johtopäätös on, että asiakassuhteen elementit sosiaalityön teoriassa muodostuivat sisällöltään erilaisista käsitteistä ja niiden painotuksista kuin sosiaaliohjauksen elementit.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sosiaaliohjauksen osalta sosiaalityön teh-tävärakenteita uudistettaessa, mutta myös erilaisissa organisaatioissa, joissa sosionomit työskentelevät. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi tutkia samantyyppisissä organisaatioissa eri tavoin toteutetun sosiaaliohjauksen asia¬kasprosessin vaikuttavuutta.
Asiasanat: sosiaalityö, sosiaaliohjaajat, sosionomit, sosiaalityöntekijät, palveluohjaus, asiakassuhde.