Esikouluikäisten lasten välinen syrjintä kasvattajan näkökulmasta
Voutilainen, Marjatta (2009)
Voutilainen, Marjatta
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225810
Tiivistelmä
Marjatta Voutilainen. Esikouluikäisten lasten välinen syrjintä kasvattajan näkökulmasta. Helsinki, syksy 2009, 60 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, DIAK Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia esikouluikäisten lasten syrjintään liittyviä seikkoja kasvattajan näkökulmasta. Tarkoitus oli selvittää, syrjitäänkö erilaista lasta päiväkodin vertaisryhmässä, kuinka usein ja miten mahdolliseen syrjintään puututaan sekä minkälaisin keinoin syrjintää voitaisiin ehkäistä. Syrjintää lähestyttiin myös suvaitsevaisuuskasvatuksen näkökulmasta, sillä suvaitsevaisuus ja syrjintä kulkevat rinnakkain toimiessaan toistensa vastapareina.
Kyselytutkimus suoritettiin keväällä 2009 lohjalaisten päiväkotien viidessä esikouluryhmässä. Kyselyitä postitettiin 11 kappaletta, joista palautui 6. Vastausprosentti oli 55. Kysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että neljäportaisia Likertin asteikolla mittaavia monivalintakysymyksiä. Kyselyssä ja tulosten raportoinnissa sovellettiin kvalitatiivista metodologiaa. Avoimien kysymysten vastaukset tulkittiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tuloksista kävi ilmi, että kaikkien vastanneiden esikouluryhmissä oli jonkinasteista lastenvälistä syrjintää. Tuloksista selvisi myös, että 100 % vastaajista katsoi suvaitsevaisuuden kuuluvan tärkeimpiin arvoihinsa. Merkittävimpinä syrjinnän vähentämisen keinoina mainittiin monikulttuurisuustietouden sekä koulutuksen ja tiedon lisääminen ylipäätään. Syrjintään puuttumiskeinoista yleisin oli ennakointi, toiseksi yleisimpänä mainittiin tekijän tilanteesta pois siirtäminen ja kolmantena tuli tekijän puhuttaminen.
Kyselyn vastauksista tuli selkeästi esille, että vastaajat arvostivat tietoa ja halusivat koulutuksen avulla lisätä tietouttaan erityisesti etno- ja monikulttuurisuusteemoista. Tämän lisäksi voisi olla hyödyllistä tutustua myös erilaisiin syrjäytymisen ehkäisy- ja puuttumisohjelmiin, jotka tarjoavat käytännön keinoja arjen työhön.
Asiasanat: kasvatus, kyselytutkimus, lapset, syrjintä, päiväkodit, suvaitsevaisuus, syrjäytyminen, vertaisryhmät, varhaiskasvatus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, DIAK Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia esikouluikäisten lasten syrjintään liittyviä seikkoja kasvattajan näkökulmasta. Tarkoitus oli selvittää, syrjitäänkö erilaista lasta päiväkodin vertaisryhmässä, kuinka usein ja miten mahdolliseen syrjintään puututaan sekä minkälaisin keinoin syrjintää voitaisiin ehkäistä. Syrjintää lähestyttiin myös suvaitsevaisuuskasvatuksen näkökulmasta, sillä suvaitsevaisuus ja syrjintä kulkevat rinnakkain toimiessaan toistensa vastapareina.
Kyselytutkimus suoritettiin keväällä 2009 lohjalaisten päiväkotien viidessä esikouluryhmässä. Kyselyitä postitettiin 11 kappaletta, joista palautui 6. Vastausprosentti oli 55. Kysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että neljäportaisia Likertin asteikolla mittaavia monivalintakysymyksiä. Kyselyssä ja tulosten raportoinnissa sovellettiin kvalitatiivista metodologiaa. Avoimien kysymysten vastaukset tulkittiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tuloksista kävi ilmi, että kaikkien vastanneiden esikouluryhmissä oli jonkinasteista lastenvälistä syrjintää. Tuloksista selvisi myös, että 100 % vastaajista katsoi suvaitsevaisuuden kuuluvan tärkeimpiin arvoihinsa. Merkittävimpinä syrjinnän vähentämisen keinoina mainittiin monikulttuurisuustietouden sekä koulutuksen ja tiedon lisääminen ylipäätään. Syrjintään puuttumiskeinoista yleisin oli ennakointi, toiseksi yleisimpänä mainittiin tekijän tilanteesta pois siirtäminen ja kolmantena tuli tekijän puhuttaminen.
Kyselyn vastauksista tuli selkeästi esille, että vastaajat arvostivat tietoa ja halusivat koulutuksen avulla lisätä tietouttaan erityisesti etno- ja monikulttuurisuusteemoista. Tämän lisäksi voisi olla hyödyllistä tutustua myös erilaisiin syrjäytymisen ehkäisy- ja puuttumisohjelmiin, jotka tarjoavat käytännön keinoja arjen työhön.
Asiasanat: kasvatus, kyselytutkimus, lapset, syrjintä, päiväkodit, suvaitsevaisuus, syrjäytyminen, vertaisryhmät, varhaiskasvatus