HILJAINEN RAPORTOINTI : hoitajien kokemuksia Herttoniemen sairaalassa
Karjaluoto, Laura (2014)
Karjaluoto, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404275032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404275032
Tiivistelmä
Karjaluoto, Laura. Hiljainen raportointi : hoitajien kokemuksia Herttomiemen sairaalaissa. Helsinki, kevät 2014, 51 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitaja (AMK).
Hoitotyössä keskeistä on tiedottaa potilaan voinnista, sen muutoksista ja potilaan saamasta hoidosta. Tiedottaminen tapahtuu raportoimalla. Raportin myötä vastuu potilaan hoidosta siirtyy hoitajalta toiselle. Raportointikäytännöt ovat muuttuneet vuosien kuluessa. Lähtökohta raportoinnissa on kuitenkin pysynyt samana. Sen tärkein tehtävä on viestittää potilaan voinnista mahdollisimman tarkasti ja oikein. Viime vuosien aikana hiljainen raportointi on yleistynyt hoitotyössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Herttoniemen sairaalan vuodeosastolla 1 työskentelevien hoitajien kokemuksia hiljaisesta raportoinnista ja sen toimivuudesta sekä nostaa esille hiljaisen raportoinnin kehittämistarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää hiljaisen raportoinnin käytäntöjen kehittämisessä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä Herttoniemen sairaalan osaston 1 hoitohenkilökunnalta. Kyselylomakkeen laatimisessa käytin apuna aiempia tutkimuksia hiljaisesta raportoinnista, kirjallisuutta ja kokemustietoa. Kysely suoritettiin 10.–20.2.2014 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 14 osastolla työskentelevää perus- tai sairaanhoitajaa, mikä on yli puolet osaston hoitohenkilökunnasta. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows tilasto-ohjelmalla. Avointen kysymysten analysoinnissa vastaukset jaettiin erilaisten teemojen alle.
Hiljaisen raportin vahvuudeksi korostui perehtyminen potilaiden teksteihin omaan tahtiin. Myös aikaa säästyi hiljaisessa raportissa ja sitä pidettiin kattavana. Rauhaton työskentely-ympäristö ja puutteelliset kirjaukset koettiin raportin heikkouksiksi. Kirjausten laadun parantaminen ja hoitosuunnitelmien ajantasaistaminen koettiin kehittämishaasteiksi.
Asiasanat: sähköinen kirjaaminen, hoitotyö, potilasturvallisuus
Hoitotyössä keskeistä on tiedottaa potilaan voinnista, sen muutoksista ja potilaan saamasta hoidosta. Tiedottaminen tapahtuu raportoimalla. Raportin myötä vastuu potilaan hoidosta siirtyy hoitajalta toiselle. Raportointikäytännöt ovat muuttuneet vuosien kuluessa. Lähtökohta raportoinnissa on kuitenkin pysynyt samana. Sen tärkein tehtävä on viestittää potilaan voinnista mahdollisimman tarkasti ja oikein. Viime vuosien aikana hiljainen raportointi on yleistynyt hoitotyössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Herttoniemen sairaalan vuodeosastolla 1 työskentelevien hoitajien kokemuksia hiljaisesta raportoinnista ja sen toimivuudesta sekä nostaa esille hiljaisen raportoinnin kehittämistarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää hiljaisen raportoinnin käytäntöjen kehittämisessä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä Herttoniemen sairaalan osaston 1 hoitohenkilökunnalta. Kyselylomakkeen laatimisessa käytin apuna aiempia tutkimuksia hiljaisesta raportoinnista, kirjallisuutta ja kokemustietoa. Kysely suoritettiin 10.–20.2.2014 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 14 osastolla työskentelevää perus- tai sairaanhoitajaa, mikä on yli puolet osaston hoitohenkilökunnasta. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows tilasto-ohjelmalla. Avointen kysymysten analysoinnissa vastaukset jaettiin erilaisten teemojen alle.
Hiljaisen raportin vahvuudeksi korostui perehtyminen potilaiden teksteihin omaan tahtiin. Myös aikaa säästyi hiljaisessa raportissa ja sitä pidettiin kattavana. Rauhaton työskentely-ympäristö ja puutteelliset kirjaukset koettiin raportin heikkouksiksi. Kirjausten laadun parantaminen ja hoitosuunnitelmien ajantasaistaminen koettiin kehittämishaasteiksi.
Asiasanat: sähköinen kirjaaminen, hoitotyö, potilasturvallisuus