Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vammaisalan vetovoima ja koulutuksen kehittäminen -hankkeen työryhmän reflektioita ja visioita yhteistyöstä: laadullinen tutkimus vammaisalan koulutuksen ja työelämän yhteistyöstä hankkeessa

Kauppinen, Satu (2022)

 
Avaa tiedosto
Kauppinen_Satu.pdf (763.2Kt)
Lataukset: 


Kauppinen, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320766
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Satu Kauppinen
Vammaisalan vetovoima ja koulutuksen kehittäminen -hankkeen työryhmän reflektioita ja visioita yhteistyöstä: Laadullinen tutkimus vammaisalan koulutuksen ja työelämän yhteistyöstä hankkeessa
43 sivua, 4 liitettä
Syksy 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)

Vammaisalalla on työvoimapula. Liian vähäinen työntekijöiden määrä lisää nykyisten työntekijöiden työtaakkaa, mikä vaikuttaa työhyvinvointiin. Työvoimapula vaikuttaa vammaisten ihmisten elämiin fyysisistä perustarpeista huolehtimisesta osallisuuteen. Kyse on sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta. Etelä-Savossa yksi keino luoda ratkaisuja työvoiman saamiseksi vammaisalalle oli Vammaisalan vetovoima ja koulutuksen kehittäminen -hanke (VAVE-hanke). Hanke toimi ajalla 1.1.2020–30.6.2022.

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa VAVE-hankkeen hanketyöryhmän ajatuksia ja näkemyksiä vammaisalan koulutuksen ja työelämän yhteistyöstä, sen mahdollisuuksista ja haasteista. Tarkoitus oli myös kartoittaa hanketyöryhmän visioita siitä, mitä koulutuksen ja työelämän yhteistyö voisi tulevaisuudessa olla ja mitä kaikkea sillä voitaisiin saavuttaa hankkeen jälkeen. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi vammaisalan koulutuksen ja työelämän yhteistyön hyötyjä - mitä kaikkea yhdessä tekemällä voidaan saavuttaa. Tietoa yhteistyön hyödyistä voidaan käyttää vammaisalan koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi, jotta vammaisalaa voidaan edelleen vetovoimaistaa.

Tutkimuksen aineisto kerättiin yhdellä ryhmähaastattelulla. Ryhmähaastattelu toteutettiin etäyhteyksin Microsoft Teams-ohjelmalla. Siihen osallistui 10 henkilöä VAVE-hankkeen hanketyöryhmästä. Aineistona oli 1h 29 minuuttia kestävä haastattelutallenne sekä siitä litteroitu ja pseudonymisoitu 22 sivun pituinen teksti.

Tutkimuksen tulosten mukaan VAVE-hankkeessa vammaisalan koulutus ja työelämä tekivät yhteistyötä verkostoitumalla tiiviisti. Hankkeen yhteistyön saavutuksena oli tiedonjakaminen, joka samanaikaisesti oli myös yhteistyön muoto. Hankkeen yhteistyön saavutuksena oli myös vammaisalan koulutusten kehittäminen. Hankkeen jälkeen voidaan vammaisalan osaamista kehittää ja tietoisuutta vammaistyöstä edistää koulutuksen ja työelämän yhteistyönä tiedon ja osaamisen keskinäisellä jakamisella ja yhteisellä ennakoimisella ja suunnittelulla. Koulutusten kehittäminen yhteistyönä on tärkeää hankkeen jälkeenkin. Suurimman haasteen vammaisalan koulutuksen ja työelämän yhteistyölle aiheuttaa resurssipula.


Asiasanat: Kehitysvammaiset, tiedonvälitys, vammaistyö, yhteistyö
 
ABSTRACT


Satu Kauppinen
The reflections and visions of collaboration between the education operators and the working life by the project team members in the 'Increasing the appeal of disability services and its quality of education' (VAVE) project
43 pages, 4 appendices
Autumn 2022
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services

A shortage of labour force exists in the field of disability services. As a consequence, workload increases, which affects the well-being of the employees. The shortage of labour force has an effect on the lives of disabled people from basic physical needs to social inclusion, which is a matter of social justice. In this context, in the region of South Savo a project was implemented to increase the volume of the labour force in the field. The project 'Increasing the appeal of disability services and its quality of education' (VAVE, Vammaisalan vetovoima ja koulutuksen kehittäminen) was carried out from January 2020 to June 2022.

The aim of this qualitative research was to survey the thoughts and visions of the members of the VAVE project team on the cooperation between education and working life in the field of disability services. What were the possibilities and what were the challenges in it? The aim was also to survey the visions of the project team members of what the cooperation could be like after the project and what what could be achieved further by cooperating. The objective of this research was to point out the benefits of cooperation between education operators and working life in the field of disability services. The knowledge of the benefits can be used in the development of the cooperation between education operators and working life, which can promote the attractiveness of the disability services.

The data for the thesis was collected in a group interview, which was conducted online via Microsoft Teams. Ten members of the VAVE project team participated. The data consisted of the recording of the interview, which was 1 hour and 29 minutes and the pseudonymized transcript of 22 pages.

The results indicate that the members of the VAVE project team cooperated by networking tightly. One achievement of the cooperation was communication, which was also one form of the cooperation. The cooperation also resulted in developing educations. Competence in the field can be advanced and the knowledge of it can be enhanced by cooperation between education operators and working life by preparing for the future and planning together. Communication and sharing one’s competence are crucial. Also to further develop the education in the field is vital. The biggest obstacle in the cooperation between education and working life in the disability services is the lack of resources.

Keywords: Communication, cooperation, people with intellectual disabilities, work with disabled people
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste