Strategia arjen toiminnaksi – Toimintatutkimus strategian implementoinnista brändi-markkinointitoimiston työyhteisöön OKR-mallin avulla
Riikonen, Helena (2022)
Riikonen, Helena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621294
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheet liittyvät yrityksen toiminnan kehittämiseen ja tarpeeseen osallistaa yrityksen työntekijät mukaan kehitystoimintaan. Kehittämistyön tavoitteena on tuoda strategiset menetelmät yrityksen jokapäiväiseen työhön. Strategiatyön tärkeimpänä kysymyksenä on, millä keinoin yrityksessä määritelty strategia saadaan työtä ohjaavaksi toiminnaksi. Tässä työssä perehdytään tavoitejohtamismalliin OKR (Objectives and Key Results), jolla strategian implementointityötä voidaan konkreettisesti ohjata käytännön työhön ja seurata kehityksen etenemistä. Tavoitteena on lisäksi selvittää, miten OKR-malli saadaan osaksi tilaajayrityksen arkea ja millä tavoin sen avulla voidaan sitouttaa työntekijät yritykseen sekä onnistutaan tuomaan strategia osaksi arkipäivän työntekemistä.
Työn tilaaja on helsinkiläinen brändimarkkinointitoimisto Ramson & Co. Brand Ambassadors Oy, joka on toiminut vuodesta 2002. Yrityksen toiminta perustuu asiakasyritysten brändinäkyvyyden kasvattamiseen.
Lähestymistapa tässä kehittämistyössä on toimintatutkimus, jonka avulla ratkaistaan käytännön työssä esille tulevia ongelmia ja kehitetään uusien ideoiden, käytäntöjen, palveluiden ja tuotteiden tuottamista ja toteuttamista. Tarkoituksena on, että yrityksen työntekijät pääsevät tutkimaan ja ratkaisemaan työn ongelmia, jolloin he sitoutuvat aikaansaatuun muutokseen paremmin. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin yksilö- ja ryhmämuotoisia haastatteluja sekä yrityksessä järjestettyjä kahden päivän strategiatyöpajapäiviä.
Kehittämistyön tuloksena todettiin osallistamisen sitouttavan työntekijöitä, kun kehittämistyölle on varattu riittävät resurssit ja osaaminen. Säännöllisesti seurattu ja ominaisuudeltaan läpinäkyvä OKR-malli osoittautui toimivaksi työkaluksi saattaa yrityksen strategia arjen työtä ohjaavaksi toiminnaksi. Lopputuloksena voidaan todeta, että työn avulla onnistuttiin selvittämään, millä tavoin yritys voi osallistaa työntekijänsä mukaan strategiatyöhön ja tuoda strategia osaksi käytännön kehittämistyötä. Luovalla alalla, jossa vaaditaan nopeaa reagointikykyä ja sopeutumista jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin, säännöllisesti seurattu ja yrityksen tarpeisiin mukautettavan OKR-mallin käyttö todettiin toimivan erinomaisesti. OKR-mallin avulla yritys voi varmistaa jatkossa entistä paremmin kykynsä reagoida muutoksiin ja vio lisätä näin ollen työntekijöiden tunnetta tekemänsä työn arvosta ja sen merkityksellisyydestä.
Työn tilaaja on helsinkiläinen brändimarkkinointitoimisto Ramson & Co. Brand Ambassadors Oy, joka on toiminut vuodesta 2002. Yrityksen toiminta perustuu asiakasyritysten brändinäkyvyyden kasvattamiseen.
Lähestymistapa tässä kehittämistyössä on toimintatutkimus, jonka avulla ratkaistaan käytännön työssä esille tulevia ongelmia ja kehitetään uusien ideoiden, käytäntöjen, palveluiden ja tuotteiden tuottamista ja toteuttamista. Tarkoituksena on, että yrityksen työntekijät pääsevät tutkimaan ja ratkaisemaan työn ongelmia, jolloin he sitoutuvat aikaansaatuun muutokseen paremmin. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin yksilö- ja ryhmämuotoisia haastatteluja sekä yrityksessä järjestettyjä kahden päivän strategiatyöpajapäiviä.
Kehittämistyön tuloksena todettiin osallistamisen sitouttavan työntekijöitä, kun kehittämistyölle on varattu riittävät resurssit ja osaaminen. Säännöllisesti seurattu ja ominaisuudeltaan läpinäkyvä OKR-malli osoittautui toimivaksi työkaluksi saattaa yrityksen strategia arjen työtä ohjaavaksi toiminnaksi. Lopputuloksena voidaan todeta, että työn avulla onnistuttiin selvittämään, millä tavoin yritys voi osallistaa työntekijänsä mukaan strategiatyöhön ja tuoda strategia osaksi käytännön kehittämistyötä. Luovalla alalla, jossa vaaditaan nopeaa reagointikykyä ja sopeutumista jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin, säännöllisesti seurattu ja yrityksen tarpeisiin mukautettavan OKR-mallin käyttö todettiin toimivan erinomaisesti. OKR-mallin avulla yritys voi varmistaa jatkossa entistä paremmin kykynsä reagoida muutoksiin ja vio lisätä näin ollen työntekijöiden tunnetta tekemänsä työn arvosta ja sen merkityksellisyydestä.