ADHD-lapsen tunnetaitoharjoituksien hyödyt arjessa: vanhempien näkökulmasta
Kuosmanen, Jonna; Niemelä, Mia (2022)
Kuosmanen, Jonna
Niemelä, Mia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320782
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa tunnetaitoharjoitusten hyödyistä. Tavoitteena oli kuvailla tunnetaitoharjoitusten hyötyjä vanhempien näkökulmasta 7–12-vuotiaista lapsista. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä valmennusyritys Sannis Shining:n kanssa. Yritys tarjoaa ratkaisukeskeistä sekä tunnetaitoja edistävää neuropsykiatrista valmennusta lapsille ja heidän perheilleen. Valmennuksessa on mahdollista saada mentorointia arjessa pärjäämiseen lapsen tunnetaitojen kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin anonyymisti avoimen kyselyn avulla. Lomake jaettiin Sannis Shining:n yrityksen asiakkaille sekä ADHD-lasten vanhempien Facebook-ryhmään. Lomakkeeseen saatiin kuusi vastausta. Kyselyn kautta saadut vastaukset analysoitiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vanhemmat kokivat tunnetaitoharjoitukset hyödyllisinä lasten arjessa. Lapset olivat saaneet apua tunnetaitoharjoituksista eri elämän vaiheissa ja eri pituisia ajanjaksoja, mutta tunnetaidot kehittyivät vastauksien pohjalta yksilöllisesti ajan kanssa. Vanhemmat kokivat arjen helpottaneen lasten tunnetaitojen kehittyessä ja saaneensa hyviä neuvoja kotikäyttöön lasten kanssa. Tärkeäksi asiaksi tuloksissa nousi vanhempien omat voimavarat arjen keskellä, joita erilaiset kotona käytettävät neuvot paransivat.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin anonyymisti avoimen kyselyn avulla. Lomake jaettiin Sannis Shining:n yrityksen asiakkaille sekä ADHD-lasten vanhempien Facebook-ryhmään. Lomakkeeseen saatiin kuusi vastausta. Kyselyn kautta saadut vastaukset analysoitiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vanhemmat kokivat tunnetaitoharjoitukset hyödyllisinä lasten arjessa. Lapset olivat saaneet apua tunnetaitoharjoituksista eri elämän vaiheissa ja eri pituisia ajanjaksoja, mutta tunnetaidot kehittyivät vastauksien pohjalta yksilöllisesti ajan kanssa. Vanhemmat kokivat arjen helpottaneen lasten tunnetaitojen kehittyessä ja saaneensa hyviä neuvoja kotikäyttöön lasten kanssa. Tärkeäksi asiaksi tuloksissa nousi vanhempien omat voimavarat arjen keskellä, joita erilaiset kotona käytettävät neuvot paransivat.