Erityistä tukea tarvitsevien lasten partioharrastuksen tukeminen: opas 7–9-vuotiaiden partiolaisten ryhmänjohtajille
Ala-Panula, Emilia; Anttikoski, Reetta (2022)
Lataukset:
Ala-Panula, Emilia
Anttikoski, Reetta
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123268
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas partion ryhmänjohtajille erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa toimimiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppaan avulla tukea etenkin uusien ryhmänjohtajien työskentelyä moninaisten ryhmien ja erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa. Opas on suunnattu sudenpentuikäisten eli 7–9-vuotiaiden partiolaisten ryhmänjohtajille ja sitä voi hyödyntää myös vanhempien ikäluokkien kanssa tai esimerkiksi seurakunnan kouluikäisten toiminnassa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Suomen Partiolaiset.
Kehittämispainotteinen opinnäytetyö sisälsi produktin eli oppaan lisäksi myös tutkimuksellisen osuuden, joka muodostui haastatteluista. Opinnäytetyön tietoperusta toimi taustana teemahaastattelujen suunnittelussa ja haastattelujen avulla kerättiin konkreettisia menetelmävinkkejä oppaaseen. Haastateltavina oli kolme pitkän partiotaustan omaavaa henkilöä, joilla oli myös ammatillista osaamista lasten ja erityistä tukea tarvitsevien kanssa työskentelyssä.
Haastatteluista kerätyt tiedot koostettiin oppaaksi temaattisen analyysin avulla. Oppaassa käsitellään ryhmänohjausta seitsemän teeman avulla. Näihin aihepiireihin liittyen tarjotaan toimintaohjeita, konkreettisia toimintaehdotuksia sekä materiaalivinkkejä. Lisäksi nostolaatikoiden avulla tarkennetaan oppaassa käytettyjä käsitteitä. Ryhmänjohtajilla oli mahdollisuus antaa oppaan ensimmäisestä versiosta palautetta suurleiri Kajolla kesällä 2022. Prosessin aikana saatiin palautetta aiheen tärkeydestä ja useat ryhmänjohtajat kokivat oppaalle olevan kysyntää.
Tulevaisuudessa voisi olla hyödyllistä tutkia ja kehittää ryhmäytymistä sekä hengellisen ja katsomuksellisen kasvun tukemista partiossa. Tässä opinnäytetyössä edellä mainittuja aiheita sivuttiin, mutta niiden tarkemmalle tarkastelulle voisi olla tarvetta.
Asiasanat: erityistä tukea tarvitseva lapsi, osallisuus, partio, ryhmänohjaus, opas
ABSTRACT
The purpose of this development-oriented thesis was to produce a guidebook for scout group leaders on how to work with children who require special support. Especially, to support new group leaders who have varying groups and children with special needs. The guidebook is directed for group leaders of scout groups for 7- to 9-year-old cubs, but it can also benefit group leaders with older groups or parish child workers. The working life relevance of the thesis was the Finlands Scouter ry.
In addition to the guidebook, the development-oriented thesis includes a research part which was conducted by interviewing experts on the topic. The literary background of the thesis acted as a base for forming the interview questions. Interviews were used to gather concrete methods for the guidebook. There were three interviewees who had a background both in being a scout and in working with children who need special support.
The data gathered through interviews was analysed using thematic analysis and then used to form the guidebook. The guidebook consists of seven themes. These themes provide guidelines, concrete suggestions for activities and material for further reading. In addition, there are notion boxes which highlight some important terms or subjects. In the summer of 2022, the scout group leaders had a possibility to review the guidebook in the Finnjamboree Kajo. During the process, feedback was received on the importance of the topic and most group leaders felt that there was a demand for the guide.
In the future, it could be useful to research and develop grouping and supporting spiritual growth in the scout activity. In the thesis these themes were briefly discussed, but there could be a need to research them further.
Keywords: children with special needs, inclusion, scouting, group leading, guidebook
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas partion ryhmänjohtajille erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa toimimiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppaan avulla tukea etenkin uusien ryhmänjohtajien työskentelyä moninaisten ryhmien ja erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa. Opas on suunnattu sudenpentuikäisten eli 7–9-vuotiaiden partiolaisten ryhmänjohtajille ja sitä voi hyödyntää myös vanhempien ikäluokkien kanssa tai esimerkiksi seurakunnan kouluikäisten toiminnassa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Suomen Partiolaiset.
Kehittämispainotteinen opinnäytetyö sisälsi produktin eli oppaan lisäksi myös tutkimuksellisen osuuden, joka muodostui haastatteluista. Opinnäytetyön tietoperusta toimi taustana teemahaastattelujen suunnittelussa ja haastattelujen avulla kerättiin konkreettisia menetelmävinkkejä oppaaseen. Haastateltavina oli kolme pitkän partiotaustan omaavaa henkilöä, joilla oli myös ammatillista osaamista lasten ja erityistä tukea tarvitsevien kanssa työskentelyssä.
Haastatteluista kerätyt tiedot koostettiin oppaaksi temaattisen analyysin avulla. Oppaassa käsitellään ryhmänohjausta seitsemän teeman avulla. Näihin aihepiireihin liittyen tarjotaan toimintaohjeita, konkreettisia toimintaehdotuksia sekä materiaalivinkkejä. Lisäksi nostolaatikoiden avulla tarkennetaan oppaassa käytettyjä käsitteitä. Ryhmänjohtajilla oli mahdollisuus antaa oppaan ensimmäisestä versiosta palautetta suurleiri Kajolla kesällä 2022. Prosessin aikana saatiin palautetta aiheen tärkeydestä ja useat ryhmänjohtajat kokivat oppaalle olevan kysyntää.
Tulevaisuudessa voisi olla hyödyllistä tutkia ja kehittää ryhmäytymistä sekä hengellisen ja katsomuksellisen kasvun tukemista partiossa. Tässä opinnäytetyössä edellä mainittuja aiheita sivuttiin, mutta niiden tarkemmalle tarkastelulle voisi olla tarvetta.
Asiasanat: erityistä tukea tarvitseva lapsi, osallisuus, partio, ryhmänohjaus, opas
ABSTRACT
The purpose of this development-oriented thesis was to produce a guidebook for scout group leaders on how to work with children who require special support. Especially, to support new group leaders who have varying groups and children with special needs. The guidebook is directed for group leaders of scout groups for 7- to 9-year-old cubs, but it can also benefit group leaders with older groups or parish child workers. The working life relevance of the thesis was the Finlands Scouter ry.
In addition to the guidebook, the development-oriented thesis includes a research part which was conducted by interviewing experts on the topic. The literary background of the thesis acted as a base for forming the interview questions. Interviews were used to gather concrete methods for the guidebook. There were three interviewees who had a background both in being a scout and in working with children who need special support.
The data gathered through interviews was analysed using thematic analysis and then used to form the guidebook. The guidebook consists of seven themes. These themes provide guidelines, concrete suggestions for activities and material for further reading. In addition, there are notion boxes which highlight some important terms or subjects. In the summer of 2022, the scout group leaders had a possibility to review the guidebook in the Finnjamboree Kajo. During the process, feedback was received on the importance of the topic and most group leaders felt that there was a demand for the guide.
In the future, it could be useful to research and develop grouping and supporting spiritual growth in the scout activity. In the thesis these themes were briefly discussed, but there could be a need to research them further.
Keywords: children with special needs, inclusion, scouting, group leading, guidebook