Lasten ja aikuisten kokemuksia kasvosuojaimien käytöstä varhaiskasvatuksessa
Baktiar-Tierto, Zilan; Baniba-Atoko, Woledzi; Bicer, Hamit; Sertcanli, Jasmina (2022)
Baktiar-Tierto, Zilan
Baniba-Atoko, Woledzi
Bicer, Hamit
Sertcanli, Jasmina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023181
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen kasvattajien, lasten ja heidän huoltajiensa kokemuksia varhaiskasvatuksen kasvattajien kasvosuojaimien käytöstä. Tavoitteena oli, että yhteistyökumppanimme sekä muut varhaiskasvatusyksiköt voisivat hyödyntää opinnäytetyömme tuloksia päätöksenteossa. Opinnäytetyömme yhteistyökumppanina toimi eräs Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikkö.
Opinnäytetyömme on tutkimuspainotteinen ja se toteutettiin käyttämällä laadullisia menetelmiä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja kyselylomakkeita, joihin koottiin avoimia kysymyksiä ja monivalintakysymyksiä. Varhaiskasvatuksen kasvattajille sekä lasten huoltajille laadittiin kyselylomakkeet ja lapsille haastattelulomake. Lasten haastattelujen ja niihin liittyvän toimintatuokion toteuttaminen ulkoistettiin yhteistyötahollemme covid-19-taudin tuomista rajoituksista johtuen.
Aineisto analysoitiin käyttämällä teema-analyysiä. Saadut vastaukset pelkistettiin yhtenäiseen muotoon, jonka jälkeen ne kategorisoitiin alateemoiksi ja pääteemoiksi ennen yleiskäsitteiden muodostamista. Tutkimustuloksista selvisi, että varhaiskasvatuksen kasvattajien käyttäessä kasvosuojaimia vuorovaikutus lapsiin ja aikuisiin oli vaikeutunut. Varhaiskasvatuksen kasvattajat olivat käyttäneet erilaisia nonverbaalisen viestinnän muotoja kommunikoidessaan lasten kanssa kasvosuojaimet kasvoilla. Varhaiskasvatuksen kasvattajat noudattivat kasvosuojainsuosituksia ja sopeutuivat niiden käyttöön varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä, vaikka kasvosuojaimien käyttö kuormitti työntekoa ja hyvinvointia.
Lasten huoltajien kokemukset ja mielipiteet kasvattajien kasvosuojaimien käytöstä varhaiskasvatuksessa olivat lähes yksimielisiä. Suurin osa lasten huoltajista kannatti kasvosuojaimien käyttöä covid-19-taudin leviämisen ehkäisemiseksi varhaiskasvatuksessa. Lasten kokemukset aikuisten kasvosuojaimien käytöstä varhaiskasvatuksessa olivat positiivisia. The purpose of this thesis was to gather and analyze early childhood education and care (ECEC) educators’, children’s, and their guardians’ experiences of the use of face masks by ECEC personnel. The objective was to provide the thesis cooperation partner and other ECEC units supporting information for decision-making. Our thesis cooperation partner was a Helsinki municipal day care centre.
This is a research-oriented thesis and was produced using qualitative research methods. Interviews and questionnaires were used to collect data through open and multiple-choice questions. Questionnaires were formulated for the ECEC educators and the children’s guardians, and an interview form was compiled for the children. The children’s interviews and the accompanying children’s activity was performed solely by the thesis cooperation partner due to Coronavirus disease (COVID-19) related health and safety restrictions.
The collected data was analysed using thematic analysis. The received responses were condensed into a unified form and categorized into sub-themes and main themes before forming general concepts. The research results revealed that when the ECEC educators used face masks, interaction with children and adults became more difficult. The educators had resorted to using different forms of nonverbal communication when communicating with children while wearing face masks.
The children's guardians’ experiences and opinions regarding the use of face masks in ECEC were almost unanimous. Most of the children's guardians were in favor of face masks to prevent the spread of the COVID-19 disease in early childhood education and care. The children's experiences of the use of face masks by adults in ECEC were positive. ECEC professionals followed the health and safety recommendations and adapted to the use of face masks in the ECEC environment, even though the use of face masks did burden work and well-being.
Opinnäytetyömme on tutkimuspainotteinen ja se toteutettiin käyttämällä laadullisia menetelmiä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja kyselylomakkeita, joihin koottiin avoimia kysymyksiä ja monivalintakysymyksiä. Varhaiskasvatuksen kasvattajille sekä lasten huoltajille laadittiin kyselylomakkeet ja lapsille haastattelulomake. Lasten haastattelujen ja niihin liittyvän toimintatuokion toteuttaminen ulkoistettiin yhteistyötahollemme covid-19-taudin tuomista rajoituksista johtuen.
Aineisto analysoitiin käyttämällä teema-analyysiä. Saadut vastaukset pelkistettiin yhtenäiseen muotoon, jonka jälkeen ne kategorisoitiin alateemoiksi ja pääteemoiksi ennen yleiskäsitteiden muodostamista. Tutkimustuloksista selvisi, että varhaiskasvatuksen kasvattajien käyttäessä kasvosuojaimia vuorovaikutus lapsiin ja aikuisiin oli vaikeutunut. Varhaiskasvatuksen kasvattajat olivat käyttäneet erilaisia nonverbaalisen viestinnän muotoja kommunikoidessaan lasten kanssa kasvosuojaimet kasvoilla. Varhaiskasvatuksen kasvattajat noudattivat kasvosuojainsuosituksia ja sopeutuivat niiden käyttöön varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä, vaikka kasvosuojaimien käyttö kuormitti työntekoa ja hyvinvointia.
Lasten huoltajien kokemukset ja mielipiteet kasvattajien kasvosuojaimien käytöstä varhaiskasvatuksessa olivat lähes yksimielisiä. Suurin osa lasten huoltajista kannatti kasvosuojaimien käyttöä covid-19-taudin leviämisen ehkäisemiseksi varhaiskasvatuksessa. Lasten kokemukset aikuisten kasvosuojaimien käytöstä varhaiskasvatuksessa olivat positiivisia.
This is a research-oriented thesis and was produced using qualitative research methods. Interviews and questionnaires were used to collect data through open and multiple-choice questions. Questionnaires were formulated for the ECEC educators and the children’s guardians, and an interview form was compiled for the children. The children’s interviews and the accompanying children’s activity was performed solely by the thesis cooperation partner due to Coronavirus disease (COVID-19) related health and safety restrictions.
The collected data was analysed using thematic analysis. The received responses were condensed into a unified form and categorized into sub-themes and main themes before forming general concepts. The research results revealed that when the ECEC educators used face masks, interaction with children and adults became more difficult. The educators had resorted to using different forms of nonverbal communication when communicating with children while wearing face masks.
The children's guardians’ experiences and opinions regarding the use of face masks in ECEC were almost unanimous. Most of the children's guardians were in favor of face masks to prevent the spread of the COVID-19 disease in early childhood education and care. The children's experiences of the use of face masks by adults in ECEC were positive. ECEC professionals followed the health and safety recommendations and adapted to the use of face masks in the ECEC environment, even though the use of face masks did burden work and well-being.