Lukiolaisten kokemuksia seksuaalikasvatukseen liittyvästä opetuksesta
Olsbo, Saara; Davis, Eva (2022)
Olsbo, Saara
Davis, Eva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522697
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Eva Davis, Saara Olsbo
Lukiolaisten kokemuksia seksuaalikasvatukseen liittyvästä opetuksesta
47 sivua ja 2 liitettä
Syksy 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK), Bachelor of Social Services
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia peruskoulussa ja lukiossa saadun seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetuksesta. Tavoitteena oli rohkaista oppilaitoksen henkilökuntaa tarkastelemaan seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetuksen tilaa omassa ammattiympäristössään, toteutuuko se kokonaisvaltaisesti ja vastaako se opiskelijoiden tarpeisiin. Tämä varmistettiin jakamalla tutkimustulokset yhteistyökumppanin kanssa.
Tutkimus toteutui pääasiassa määrällisenä tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä toimi anonyymi Webropol-verkkokysely. Kyselyyn vastasi kokonaisuudessaan 23 % (n=49) lukion 210 opiskelijasta, jotka valinta-, monivalinta- ja avoimiin kysymyksiin vastaamalla jakoivat kokemuksiaan saamastaan seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetuksesta. Kyselyyn vastanneet olivat kaikki saman lukion opiskelijoita.
Tutkimuksessa selvisi, että valtaosa vastaajista ei kokenut peruskoulussa ja lukiossa saamaansa seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetusta riittäväksi. Vaikka lähes kaikki opiskelijoista kertoivat saaneensa seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetusta sekä peruskoulussa että lukiossa, ei sitä koettu merkittävänä tiedonlähteenä. Merkittävimmäksi tiedonlähteeksi osoittautui sosiaalinen media. Heteronormatiivisesta seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetuksesta sekä yleisestä keskustelusta oppitunnilla jäi puuttumaan seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus sekä seksuaalioikeuksien käsittely. Seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetuksen toivottiin sisältävän tietoa erityisesti seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta sekä seksuaali- ja itsemääräämisoikeuksista.
Tutkimustuloksista voi päätellä, että seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetus ei ole ollut kokonaisvaltaista, eikä se ole huomioinut opiskelijoiden moninaisuutta niin, että opetus toteutuisi yhdenvertaisesti. On hyvä huomioida, että koska kyselyyn vastanneet opiskelijat ovat suorittaneet peruskoulun eri oppilaitoksissa, ei tutkimuksen tuloksia voida yhdistää yhteistyökumppanin seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetukseen.
Asiasanat: seksuaalikasvatus, seksuaaliterveys, seksuaalisuus
Eva Davis, Saara Olsbo
Lukiolaisten kokemuksia seksuaalikasvatukseen liittyvästä opetuksesta
47 sivua ja 2 liitettä
Syksy 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK), Bachelor of Social Services
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia peruskoulussa ja lukiossa saadun seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetuksesta. Tavoitteena oli rohkaista oppilaitoksen henkilökuntaa tarkastelemaan seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetuksen tilaa omassa ammattiympäristössään, toteutuuko se kokonaisvaltaisesti ja vastaako se opiskelijoiden tarpeisiin. Tämä varmistettiin jakamalla tutkimustulokset yhteistyökumppanin kanssa.
Tutkimus toteutui pääasiassa määrällisenä tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä toimi anonyymi Webropol-verkkokysely. Kyselyyn vastasi kokonaisuudessaan 23 % (n=49) lukion 210 opiskelijasta, jotka valinta-, monivalinta- ja avoimiin kysymyksiin vastaamalla jakoivat kokemuksiaan saamastaan seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetuksesta. Kyselyyn vastanneet olivat kaikki saman lukion opiskelijoita.
Tutkimuksessa selvisi, että valtaosa vastaajista ei kokenut peruskoulussa ja lukiossa saamaansa seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetusta riittäväksi. Vaikka lähes kaikki opiskelijoista kertoivat saaneensa seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetusta sekä peruskoulussa että lukiossa, ei sitä koettu merkittävänä tiedonlähteenä. Merkittävimmäksi tiedonlähteeksi osoittautui sosiaalinen media. Heteronormatiivisesta seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetuksesta sekä yleisestä keskustelusta oppitunnilla jäi puuttumaan seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus sekä seksuaalioikeuksien käsittely. Seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetuksen toivottiin sisältävän tietoa erityisesti seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta sekä seksuaali- ja itsemääräämisoikeuksista.
Tutkimustuloksista voi päätellä, että seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetus ei ole ollut kokonaisvaltaista, eikä se ole huomioinut opiskelijoiden moninaisuutta niin, että opetus toteutuisi yhdenvertaisesti. On hyvä huomioida, että koska kyselyyn vastanneet opiskelijat ovat suorittaneet peruskoulun eri oppilaitoksissa, ei tutkimuksen tuloksia voida yhdistää yhteistyökumppanin seksuaalikasvatuksen ja -terveyden opetukseen.
Asiasanat: seksuaalikasvatus, seksuaaliterveys, seksuaalisuus