Dialektinen vuorovaikutus erityistä tukea tarvitsevan kanssa: opas työntekijälle haastavan tilanteen purkamiseen
Paloperä, Nea; Leskinen, Viivi (2022)
Paloperä, Nea
Leskinen, Viivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023179
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa dialektisesta keskustelutavasta, haastavasta käytöksestä ja sen taustatekijöistä erityistä tukea tarvitsevan kanssa työskentelevälle. Tavoitteena oli muokata dialektisen käyttäytymisterapian ketjuanalyysi erityisryhmille sopivaksi toimintamalliksi ja tehdä työntekijälle opas toimintamallin käyttöön. Toimintamalli ei itsessään muuta asiakkaan toimintatapoja, vaan se ohjaa työntekijää dialektiseen kohtaamiseen ja toimimaan tasa-arvoisesti vuorovaikutussuhteessa.
Dialektisen käyttäytymisterapian ketjuanalyysi muokattiin teoreettisten lähtökohtien mukaan selkokieliseksi toimintamalliksi. Siitä poistettiin kohderyhmälle epäselviä kohtia ja lauserakenteita muutettiin yksinkertaisemmiksi. Tekstin oheen lisättiin tekstiä havainnoivia kommunikaatiokuvia. Toimintamalli lähetettiin arvioitavaksi sosiaalialan työntekijöille, jotka toimivat erityisryhmien parissa. Arviointi tapahtui anonyymin kyselylomakkeen avulla. Palautteen myötä toimintamallin oheen lisättiin opas, joka auttaa työntekijää käyttämään toimintamallia. Valmis toimintamalli ja opas esitettiin yhteistyötahon kahteen yksikköön, joista kerättiin anonyymi palaute kokeilujakson jälkeen. Kokeilujakson palautteen jälkeen tuotteita ei muokattu, vaan niiden käytettävyyttä arvioitiin. Viimeisenä toimintamalli ja opas esitettiin kehitysvammatyötä tekeville diakoneille ja kehitysvammapapille, jotka arvioivat tuotteiden käytettävyyttä kirkon alalla.
Kyselyiden tuloksista pääteltiin, että erityisryhmien kanssa työskentelyyn on tarvetta haastavan tilanteen purkamisen toimintamallille niin sosiaali- ja terveysalalla kuin kirkon alalla, koska haastavia tilanteita ei välttämättä käydä asiakkaan kanssa yhdessä läpi. Tulosten perusteella toimintamallia käyttämällä voidaan parantaa työntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta sekä molemminpuolista ymmärrystä. Arvioiden mukaan toimintamalli on omaa ammatillisuutta tukeva työväline, jota käyttäessä ammattilaisen tulee itse arvioida, kenelle toimintamalli sopii ja kenen kanssa sitä voidaan käyttää soveltuvin osin. Toimintamalli vaatii työntekijältä motivaatiota työskennellä muutosta kohti, mikä voi olla haastavaa nykyisen sosiaali- ja terveysalan resurssipulassa.
Dialektisen käyttäytymisterapian ketjuanalyysi muokattiin teoreettisten lähtökohtien mukaan selkokieliseksi toimintamalliksi. Siitä poistettiin kohderyhmälle epäselviä kohtia ja lauserakenteita muutettiin yksinkertaisemmiksi. Tekstin oheen lisättiin tekstiä havainnoivia kommunikaatiokuvia. Toimintamalli lähetettiin arvioitavaksi sosiaalialan työntekijöille, jotka toimivat erityisryhmien parissa. Arviointi tapahtui anonyymin kyselylomakkeen avulla. Palautteen myötä toimintamallin oheen lisättiin opas, joka auttaa työntekijää käyttämään toimintamallia. Valmis toimintamalli ja opas esitettiin yhteistyötahon kahteen yksikköön, joista kerättiin anonyymi palaute kokeilujakson jälkeen. Kokeilujakson palautteen jälkeen tuotteita ei muokattu, vaan niiden käytettävyyttä arvioitiin. Viimeisenä toimintamalli ja opas esitettiin kehitysvammatyötä tekeville diakoneille ja kehitysvammapapille, jotka arvioivat tuotteiden käytettävyyttä kirkon alalla.
Kyselyiden tuloksista pääteltiin, että erityisryhmien kanssa työskentelyyn on tarvetta haastavan tilanteen purkamisen toimintamallille niin sosiaali- ja terveysalalla kuin kirkon alalla, koska haastavia tilanteita ei välttämättä käydä asiakkaan kanssa yhdessä läpi. Tulosten perusteella toimintamallia käyttämällä voidaan parantaa työntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta sekä molemminpuolista ymmärrystä. Arvioiden mukaan toimintamalli on omaa ammatillisuutta tukeva työväline, jota käyttäessä ammattilaisen tulee itse arvioida, kenelle toimintamalli sopii ja kenen kanssa sitä voidaan käyttää soveltuvin osin. Toimintamalli vaatii työntekijältä motivaatiota työskennellä muutosta kohti, mikä voi olla haastavaa nykyisen sosiaali- ja terveysalan resurssipulassa.