Katsomuskasvatusmateriaalin koostaminen Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -hankkeelle
Hytti, Laura (2022)
Hytti, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123433
Tiivistelmä
Kehittämispainotteinen opinnäytetyö laadittiin yhteistyössä Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -yliopistohankkeen kanssa, joka oli opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama opettajankoulutuksen kehittämishanke. Tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen pedagogista toimintaa laatimalla monikatsomuksellinen materiaali, joka mallintaisi, miten uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (vasu) mukaista katsomuskasvatusta voitaisiin käytännössä toteuttaa. Monikatsomuksellisista katsomuskasvatusmateriaaleista on työelämässä pulaa ja katsomuskasvatusta on Suomessa tutkittu ja kehitetty vain vähän, mistä johtuu tarve mallintaa sitä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa Helsingin yliopiston varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat, yhteistyöpäiväkotien lapset ja opettajat mukaan kehittämiseen. Tavoitteena oli myös vastata työntekijöiden materiaalitarpeeseen ja vahvistaa katsomuskasvatuksen pedagogista toimintaa, laatua ja ammatillista osaamista. Yliopistohankkeen yhtenä tavoitteena oli luoda tilaa monikatsomuksellisuudelle, moniäänisyydelle, moninäkökulmaisuudelle, katsomuskasvatukseen liittyvälle pedagogiselle mielenkiinnolle ja keskustelulle varhaiskasvatusyksiköissä. Tämä opinnäytetyö liittyy omalta osaltaan samaan tavoitteeseen.
Menetelminä käytettiin havainnointia ja yhteiskehittämistä. Opiskelijoiden laatimat työskentelysuunnitelmat testattiin lapsiryhmien parissa. Työskentelysuunnitelmien arvioijina toimivat lapset, lapsiryhmien opettajat, opiskelijat, katsomusyhteisöiden edustajat sekä varhaiskasvatuksen ja katsomuskasvatuksen asiantuntijat. Arviointeja hyödynnettiin katsomuskasvatusmateriaalin toimitustyössä.
Opinnäytetyön tuotoksena toimitettiin monikatsomuksellinen
katsomuskasvatusmateriaali Tutkimusmatkoja katsomusten maailmaan – Materiaalia varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukseen, jossa on kahdeksan katsomuksellista teema-, ilmiö- ja juhlakokonaisuutta ja 31 työskentelysuunnitelmaa. Työskentelysuunnitelmien valinnassa kiinnitettiin huomiota, että niiden avulla voitaisiin ilmentää katsomusten moninaisuutta. Materiaali on vasun linjaamien periaatteiden mukainen ja mallintaa vasun mukaista katsomuskasvatusta. Materiaali on saatavilla Avointen oppimateriaalien kirjastosta. Uuden vasun mukainen monikatsomuksellinen katsomuskasvatus ei ole vielä osa kaikkien varhaiskasvatusyksiköiden arkea, minkä vuoksi tarvitaan materiaaleja, tutkimusta ja kehittämistyötä, jossa myös lapset ja varhaiskasvatusyksiköiden henkilökunta ovat mukana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa Helsingin yliopiston varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat, yhteistyöpäiväkotien lapset ja opettajat mukaan kehittämiseen. Tavoitteena oli myös vastata työntekijöiden materiaalitarpeeseen ja vahvistaa katsomuskasvatuksen pedagogista toimintaa, laatua ja ammatillista osaamista. Yliopistohankkeen yhtenä tavoitteena oli luoda tilaa monikatsomuksellisuudelle, moniäänisyydelle, moninäkökulmaisuudelle, katsomuskasvatukseen liittyvälle pedagogiselle mielenkiinnolle ja keskustelulle varhaiskasvatusyksiköissä. Tämä opinnäytetyö liittyy omalta osaltaan samaan tavoitteeseen.
Menetelminä käytettiin havainnointia ja yhteiskehittämistä. Opiskelijoiden laatimat työskentelysuunnitelmat testattiin lapsiryhmien parissa. Työskentelysuunnitelmien arvioijina toimivat lapset, lapsiryhmien opettajat, opiskelijat, katsomusyhteisöiden edustajat sekä varhaiskasvatuksen ja katsomuskasvatuksen asiantuntijat. Arviointeja hyödynnettiin katsomuskasvatusmateriaalin toimitustyössä.
Opinnäytetyön tuotoksena toimitettiin monikatsomuksellinen
katsomuskasvatusmateriaali Tutkimusmatkoja katsomusten maailmaan – Materiaalia varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukseen, jossa on kahdeksan katsomuksellista teema-, ilmiö- ja juhlakokonaisuutta ja 31 työskentelysuunnitelmaa. Työskentelysuunnitelmien valinnassa kiinnitettiin huomiota, että niiden avulla voitaisiin ilmentää katsomusten moninaisuutta. Materiaali on vasun linjaamien periaatteiden mukainen ja mallintaa vasun mukaista katsomuskasvatusta. Materiaali on saatavilla Avointen oppimateriaalien kirjastosta. Uuden vasun mukainen monikatsomuksellinen katsomuskasvatus ei ole vielä osa kaikkien varhaiskasvatusyksiköiden arkea, minkä vuoksi tarvitaan materiaaleja, tutkimusta ja kehittämistyötä, jossa myös lapset ja varhaiskasvatusyksiköiden henkilökunta ovat mukana.