Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työperäinen stressi varhaiskasvatustyössä: varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työperäisestä stressistä ja stressinsäätelyn keinoista

Johnson, Emilia; Peltonen, Vilma (2022)

 
Avaa tiedosto
Johnson_Peltonen.pdf (499.3Kt)
Lataukset: 


Johnson, Emilia
Peltonen, Vilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111322565
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia työperäisestä stressiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitkä tekijät aiheuttavat stressiä varhaiskasvattajien työssä ja miten työntekijät tunnistavat stressiä arjessa sekä millaisia stressin säätelynkeinoja heillä on käytettävissään. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa varhaiskasvatusyksikön työntekijöiden stressin säätelykeinoista sekä stressiä aiheuttavista tekijöistä. Tietoa voidaan hyödyntää varhaiskasvatusyksikön työyhteisön työhyvinvoinnista puhuttaessa sekä toiminnan kehittämisessä.

Opinnäytetyötä varten koottiin teoria- ja tutkimustietoa työhyvinvoinnista, stressistä sekä varhaiskasvatustyöstä. Laadullinen tutkimus toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Tutkimusympäristönä toimi yksi Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksiköistä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla kesäkuussa 2022. Tutkimukseen osallistui kolme samassa Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikössä työskentelevää tiimiä. Aineiston analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.

Tuloksissa näyttäytyi varhaiskasvattajien kokema stressi arjen työssä. Tutkimustuloksissa nousi esille merkittäväksi stressiä aiheuttaviksi tekijöiksi ajanhallinnan haasteet sekä muutokset ja keskeytykset päivän struktuurissa. Stressiä tunnistettiin arjen työssä niin psyykkisinä kuin fyysisinä tuntemuksina. Tärkeimmäksi stressinsäätelyn keinoksi nimettiin tiimin tuoma tuki, jonka koettiin olevan avainasemassa työn kuormittavuuden säätelyssä.

Johtopäätöksinä voimme todeta, että työperäinen stressi näyttäytyy vahvasti varhaiskasvatustyössä. Yhtenä stressiä aiheuttavana mahdollisena syynä voidaan ajatella olevan pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen nykyisen tilanne, jossa alan työntekijöistä on suuri pula sekä henkilöstön vaihtuvuus on suurta. Henkilöstöpulasta seuraa työntekijöiden siirtymistä varhaiskasvatusyksikön sisällä, joka aiheuttaa muutoksia ja keskeytyksiä päivän struktuuriin. Varhaiskasvatustyölle asetetut vaatimukset suhteessa työn resursseihin aiheuttavat kasvattajille riittämättömyyden kokemuksia ja vaikuttavat negatiivisesti pedagogisen työn laatuun.
 
The purpose of this thesis was to explore the experiences of early childhood education staff on work-related stress. The aim of the study was to find out what factors cause stress in the work of early childhood educators and how employ-ees identify stress in their everyday lives, as well as what stress management tools they have at their disposal. The aim of the study was to provide up-to-date information on the ways in which early childhood workers regulate stress and the factors that cause stress. The information can be used to discuss well-being at work in the early childhood education and care unit as well as to develop the unit's activities.

For the thesis, theoretical and research information was collected on well-being at work, stress, and early childhood education work. The qualitative research was carried out in cooperation with the City of Helsinki. The research environ-ment was one of the City of Helsinki's early childhood education units. A semi-structured thematic interview was used as the data collection method. The data was collected through group interviews in June 2022. The research data was collected through group interviews in June 2022. Three teams working in the same early childhood education unit of the City of Helsinki participated in the study. The data analysis method used was data-driven content analysis.

The results showed the stress experienced by early childhood educators in their everyday work. Challenges in time management and changes as well as interruptions in the structure of the day emerged as significant sources of stress. Stress was identified in everyday work as both psychological and physical sensations. The most important means of stress regulation was identified as the support provided by the team, which was perceived to play a key role in regulating workload.

In conclusion, work-related stress is strongly manifested in early childhood education and care work. One of the possible causes of stress can be thought to be the current situation in early childhood education in the metropolitan area, where there is a high shortage and high turnover of staff in the sector. The shortage of staff results in the movement of workers within the early childhood education unit, causing changes and interruptions in the structure of the day. The demands placed on early childhood education and care work in relation to the resources available for the work, result in experiences of inadequacy for educators and have a negative impact on the quality of pedagogical work.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste