Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia lastensuojeluilmoitusten tekemisestä ja huolen havainnoinnista: huolen havainnointi ja sen merkitys lastensuojeluilmoituksen tekemisessä
Virta, Laura; Kivilä, Sisko; (2022)
Virta, Laura
Kivilä, Sisko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522775
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat joko edesauttavasti tai heikentävästi siihen, tehdäänkö varhaiskasvatuksessa lastensuojeluilmoituksia ja kuinka lapsen ja perheen huolia havainnoidaan ja otetaan puheeksi varhaiskasvatuksen työntekijöiden toimesta. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää, minkälaista tietoa varhaiskasvatuksen työntekijät tarvitsisivat ja haluaisivat saada lastensuojelusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu on puolistrukturoitu tutkimusmenetelmä. Haastattelurunko muodostui teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuskysymysten pohjalta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineiston analysoinnin jälkeen teemoiksi nousivat erityisesti kollegiaalinen tuki, moniammatillinen yhteistyö sekä tietouden lisäämisen tärkeys.
Haastatteluissa havaittiin, että varsinkin pidempään työskennelleet työntekijät havainnoivat lasta ja perhettä paljon, ja huolia otetaan puheeksi. Haastatteluissa korostuivat tiimin ja esihenkilön merkitys ja se, kuinka tärkeää huolesta on saada puhua, ja saada sen käsittelyyn tukea muilta. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatus on ehkäisevää lastensuojelua, mutta lastensuojeluilmoituksia pitäisi tehdä herkemmin.
Tiiviimmälle ja avoimemmalle yhteistyölle lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välillä olisi tarvetta. Yhteistyöstä olisi hyötyä varhaiskasvatuksen työntekijöille, sillä se tukisi työntekijöiden mahdollisuuksia auttaa perheitä entistäkin paremmin varsinkin tilanteissa, joissa perheellä on jo lastensuojelun asiakkuus. Tällöin varhaiskasvatuksen henkilöstö muistaisi myös oman merkityksensä osana lastensuojelutyötä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, ehkäisevä lastensuojelu, lastensuojelu, lastensuoje-luilmoitus
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu on puolistrukturoitu tutkimusmenetelmä. Haastattelurunko muodostui teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuskysymysten pohjalta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineiston analysoinnin jälkeen teemoiksi nousivat erityisesti kollegiaalinen tuki, moniammatillinen yhteistyö sekä tietouden lisäämisen tärkeys.
Haastatteluissa havaittiin, että varsinkin pidempään työskennelleet työntekijät havainnoivat lasta ja perhettä paljon, ja huolia otetaan puheeksi. Haastatteluissa korostuivat tiimin ja esihenkilön merkitys ja se, kuinka tärkeää huolesta on saada puhua, ja saada sen käsittelyyn tukea muilta. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatus on ehkäisevää lastensuojelua, mutta lastensuojeluilmoituksia pitäisi tehdä herkemmin.
Tiiviimmälle ja avoimemmalle yhteistyölle lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välillä olisi tarvetta. Yhteistyöstä olisi hyötyä varhaiskasvatuksen työntekijöille, sillä se tukisi työntekijöiden mahdollisuuksia auttaa perheitä entistäkin paremmin varsinkin tilanteissa, joissa perheellä on jo lastensuojelun asiakkuus. Tällöin varhaiskasvatuksen henkilöstö muistaisi myös oman merkityksensä osana lastensuojelutyötä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, ehkäisevä lastensuojelu, lastensuojelu, lastensuoje-luilmoitus