Painehaavojen ennaltaehkäisy, tunnistus ja hoito: oppitunti lähihoitajaopiskelijoille
Kohva, Terhi; Laurila, Heta (2022)
Kohva, Terhi
Laurila, Heta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää oppitunti lähihoitajaopiskelijoille painehaavojen tunnistamisesta, ennaltaehkäisystä ja hoidosta. Tavoitteena oli edistää lähihoitajaopiskelijoiden osaamista näillä osa-alueilla ja sitä kautta parantaa painehaavariskissä olevien elämänlaatua. Tavoitteena yhteiskunnallisella tasolla oli vähentää painehaavoista aiheutuvia kustannuksia valtiolle ja vähentää painehaavoista aiheutuneita kuolemia. Oppitunti toteutettiin yhteistyöorganisaatiomme toimitiloissa Vantaan ammattiopisto Variassa ja tunnille osallistui 21 oppilasta sekä
hoitotyön lehtori.
Kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä käytettiin menetelminä pedagogisia ja kehittämistyön menetelmiä. Oppitunnilla käytetyt pedagogiset menetelmät olivat luennointi, harjoitus ja peli. Kehittämistyön kirjallista osuutta varten käytetyt menetelmät olivat tiedon hankinta, kysely, haastattelu ja havainnointi. Kysely toteutettiin paperisena palautelomakkeena oppitunnin päätteeksi. Peli toteutettiin Kahoot! -tietovisaohjelmalla, missä kysymykset tehtiin oppitunnin sisällön pohjalta. Oppilaat pelasivat omilla älypuhelimillaan tietovisaa. Tietovisa menestyksen perusteella pystyi arvioimaan oppilaiden oppimista.
Oppitunnin päätteeksi kerättiin palaute, johon vastasi 19/21 oppilasta. Oppilaista 68 % koki hyötyneensä oppitunnista erittäin paljon, 26 % koki hyötyneensä paljon ja 5 % vähän. Oppitunnin toteutuksen onnistumisesta 79 % oppilaista koki onnistuneen erittäin hyvin ja 21 % arvioi onnistuneen hyvin. Tietovisamenestyksen perusteella oppitunti oli sopivan haastava ja kyselylomakkeen vastausten perusteella oppitunti koettiin hyödylliseksi.
hoitotyön lehtori.
Kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä käytettiin menetelminä pedagogisia ja kehittämistyön menetelmiä. Oppitunnilla käytetyt pedagogiset menetelmät olivat luennointi, harjoitus ja peli. Kehittämistyön kirjallista osuutta varten käytetyt menetelmät olivat tiedon hankinta, kysely, haastattelu ja havainnointi. Kysely toteutettiin paperisena palautelomakkeena oppitunnin päätteeksi. Peli toteutettiin Kahoot! -tietovisaohjelmalla, missä kysymykset tehtiin oppitunnin sisällön pohjalta. Oppilaat pelasivat omilla älypuhelimillaan tietovisaa. Tietovisa menestyksen perusteella pystyi arvioimaan oppilaiden oppimista.
Oppitunnin päätteeksi kerättiin palaute, johon vastasi 19/21 oppilasta. Oppilaista 68 % koki hyötyneensä oppitunnista erittäin paljon, 26 % koki hyötyneensä paljon ja 5 % vähän. Oppitunnin toteutuksen onnistumisesta 79 % oppilaista koki onnistuneen erittäin hyvin ja 21 % arvioi onnistuneen hyvin. Tietovisamenestyksen perusteella oppitunti oli sopivan haastava ja kyselylomakkeen vastausten perusteella oppitunti koettiin hyödylliseksi.