Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ohjaajien digiturvataidot lastenkodissa

Tuohino, Päivi; Lapinsuo-Sylvén, Iina (2022)

 
Avaa tiedosto
Lapinsuo-Sylvén_Tuohino.pdf (1.443Mt)
Lataukset: 


Tuohino, Päivi
Lapinsuo-Sylvén, Iina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123337
Tiivistelmä
Tutkimuspainotteisessa opinnäytetyössä tutkittiin erityistason lastensuojelulaitoksessa työskentelevien ohjaajien digiturvataitoja.
Opinnäytetyön toteutuksen yhteistyökumppanina toimi kotimainen
lastensuojelualan yritys, jolla on useampia lastenkoteja eri puolilla Suomea.
Tutkimus keskittyi kuitenkin vain yhteen lastenkotiin, joka tarjoaa erityistason
palveluja 12–17-vuotiaille lapsille. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa
lastenkodissa työskenteleville ohjaajille tietoa siitä, millaiset digiturvataidot
heidän yksikössään työskentelevillä ohjaajilla oli ja miten heidän näkemyksensä digiturvataidoista kohtasivat työyhteisössä. Ohjaajat pystyvät kehittämään omaa ammattitaitoaan ja yksikön työskentelymalleja digiturvataitoihin liittyen tuloksien pohjalta. Tavoitteena oli myös, että koko lastenkoti hyötyy tuloksista ja niiden perusteella antamistamme kehittämis- ja jatkoehdotuksista.

Opinnäytetyö oli laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhdistelmä, painottuen laadulliseen tutkimukseen. Aineisto kerättiin anonyymisti Webropoliin tehdyllä verkkokyselyllä kesällä 2022. Kyselyyn vastasi yhteensä 15 lastenkodissa työskentelevää ohjaajaa. Vastausprosentti oli 40,5 % lastenkodissa työntelevien ohjaajien kokonaismäärästä. Vähäinen vastausmäärä otettiin huomioon tuloksia ja johtopäätöksiä tarkasteltaessa. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysia. Laadullinen sisällönanalyysi toteutettiin käsin koodaamalla.

Tutkimustuloksista kävi ilmi, että moni lapsi oli kokenut häirintää digitaalisissa palveluissa ja kertonut siitä ohjaajalle. Ohjaajien toimintatavat asian selvittämiseen erosivat kuitenkin toisistaan. Suurin osa ohjaajista pitivät kuitenkin tärkeänä ja helppona puhua lapsille turvallisuudesta digitaalisissa palveluissa, vaikka osa ohjaajista koki omat tiedot digiturvataidoista heikoiksi. Tuloksien perusteella suurin osa vastaajista tarvitsee sekä toivoo koulutusta digiturvataitoihin liittyen. Ohjaajien koulutustarpeet ja -toiveet liittyivät riittävien ja ajankohtaisten digiturvataitojen vahvistamiseen, yhtenäisten toimintatapojen rakentamiseen häirintätapauksissa sekä tietoihin tahoista, joihin olla yhteydessä häirintätapauksissa.  
 
This research-oriented thesis examined the digital safety skills of supervisors working in a special-level child welfare institution. The partner in the implementation of the thesis was a Finnish company that provides child welfare services and runs several children’s homes in different parts of Finland. However, the study focused on only one children’s home that provides special-level services for children aged 12 to 17 years. The aim of the thesis was to provide supervisors working in foster care units with important information on what kind of digital safety skills the supervisors working in the unit had and how well these views on digital safety skills met within the work community. The supervisors can develop their own professional skills and the unit’s working models related to digital security skills based on the results. The goal was also for the entire children’s home to benefit from the results and the development and follow-up suggestions we gave based on them.

The thesis was a combination of qualitative and quantitative research, with an emphasis on qualitative research. The data was collected with an online survey conducted using Webropol in the summer of 2022. A total of 15 supervisors working in the children’s home responded to the survey, which is 40,5 % of the total number of supervisors working in the children’s home. The small number of responses had to be into consideration, when examining the results and conclusions. The data was analysed using qualitative content analysis. Qualitative content analysis was carried out by manual coding.

The results showed that many children had experienced harassment in digital environment and had told their supervisor about it. However, the methods for solving the issue differed from among the supervisors. Still, most of the supervisors’ thought it was important and easy to talk to children about safety in digital safety skills, even though some supervisors felt that their own knowledge of digital safety skills was weak. Based on the results, supervisors need and would like training related to digital safety skills. The training needs and requests of the supervisors were related to strengthening adequate and up-to-date digital safety skills, to building uniform procedures in cases of harassment and to obtaining information about who contact in cases of harassment.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste