Työntekijöiden kokemuksia työhyvinvoinnista Kipparin päiväkodissa
Ulmanen, Julia; Pulkkinen, Laura; Vennervirta, Antti (2022)
Ulmanen, Julia
Pulkkinen, Laura
Vennervirta, Antti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522774
Tiivistelmä
Laura Pulkkinen, Julia Ulmanen ja Antti Vennervirta
Työntekijöiden kokemukset työhyvinvoinnista Kipparin päiväkodissa
37 sivua, 3 liitettä
Syksy 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin henkilökunnan kokemuksia Kipparin päiväkodin henkilökunnan työhyvinvoinnista. Opinnäytetyön tavoitteena on hyödyntää tuloksia Kipparin päiväkodin työhyvinvoinnin kehittämistyössä.
Tutkimuskysymyksiksi valittiin ”Millaisia kokemuksia päiväkoti Kipparin työntekijöillä on omasta työhyvinvoinnistaan?” ja ”Millaiseksi päiväkoti Kipparin työntekijät kokevat omat vaikuttamismahdollisuutensa työhyvinvointiin liittyvissä tekijöissä?”
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja se on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Haastatteluun osallistui 9 työntekijää, joista 2 oli varhaiskasvatuksen opettajaa, 4 lastenhoitajaa, 1 esiopettaja sekä 2 avustajaa. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että työhyvinvointiin vaikuttivat positiivisesti hyvin toteutettu esihenkilötyö, toimiva ja avoin työyhteisö, työturvallisuudesta kiinni pitämien sekä yhdenvertaisuuden kokeminen. Negatiivisesti työhyvinvointiin vaikuttivat suorituspaineet, kiire sekä osalla haastateltavista korona. Tutkimus osoittaa myös, että Kipparin päiväkodissa koetaan vaikutusmahdollisuuksia olevan paljon, mutta niitä hyödynnetään työntekijäkohtaisesti.
Asiasanat: työhyvinvointi, työilmapiiri, varhaiskasvatus, vaikuttaminen, työyhteisö, kehittäminen
Työntekijöiden kokemukset työhyvinvoinnista Kipparin päiväkodissa
37 sivua, 3 liitettä
Syksy 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), Varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin henkilökunnan kokemuksia Kipparin päiväkodin henkilökunnan työhyvinvoinnista. Opinnäytetyön tavoitteena on hyödyntää tuloksia Kipparin päiväkodin työhyvinvoinnin kehittämistyössä.
Tutkimuskysymyksiksi valittiin ”Millaisia kokemuksia päiväkoti Kipparin työntekijöillä on omasta työhyvinvoinnistaan?” ja ”Millaiseksi päiväkoti Kipparin työntekijät kokevat omat vaikuttamismahdollisuutensa työhyvinvointiin liittyvissä tekijöissä?”
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja se on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Haastatteluun osallistui 9 työntekijää, joista 2 oli varhaiskasvatuksen opettajaa, 4 lastenhoitajaa, 1 esiopettaja sekä 2 avustajaa. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että työhyvinvointiin vaikuttivat positiivisesti hyvin toteutettu esihenkilötyö, toimiva ja avoin työyhteisö, työturvallisuudesta kiinni pitämien sekä yhdenvertaisuuden kokeminen. Negatiivisesti työhyvinvointiin vaikuttivat suorituspaineet, kiire sekä osalla haastateltavista korona. Tutkimus osoittaa myös, että Kipparin päiväkodissa koetaan vaikutusmahdollisuuksia olevan paljon, mutta niitä hyödynnetään työntekijäkohtaisesti.
Asiasanat: työhyvinvointi, työilmapiiri, varhaiskasvatus, vaikuttaminen, työyhteisö, kehittäminen