Asiakaskyselylomake Olarin seurakunnan etsivälle seniorityölle
Raivio, Jolanda; Valkonen, Anne-Marianne (2022)
Raivio, Jolanda
Valkonen, Anne-Marianne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122471
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jolanda Raivio, Anne-Marianne Valkonen
Asiakaskyselylomake Olarin seurakunnan etsivälle seniorityölle
Sivut 47 ja liitteet 2
6. lukukausi, 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi-diakoni
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen osallistava prosessi, jonka tuotoksena syntyi kyselylomake etsivän seniorityön asiakkailta kerättävälle palautteelle. Kyselylomake toimii diakoniatyön työvälineenä tuomalla esille etsivän seniorityön asiakkaiden näkemyksiä ja kokemuksia diakoniatyöstä. Olarin seurakunnalla ei ole aikaisemmin ollut vastaavaa työkalua palautteen keräämiseksi.
Kehittämistyön prosessi alkoi syksyllä 2021 etsivää seniorityötä tekevän diakoniatyöntekijän haastattelulla, jonka perusteella muodostettiin ensimmäinen versio kyselylomakkeesta fasilitoituja reflektointeja varten. Ensimmäisen lomakeversion reflektointiin tammikuussa osallistui seurakunnan diakoniatyöntekijöiden tiimi. Tämän reflektoinnin perusteella muokattiin kysymysten sisältömuotoja sekä lisättiin kotiehtoolliseen liittyvä kysymys lomakkeeseen. Maaliskuussa reflektoitiin muokattua kyselylomaketta etsivän seniorityön asiakkaiden kanssa. Tälläkin kerralla huomiota kiinnitettiin kysymysten sisältömuotoihin ja niitä muokattiin saadun palautteen perusteella uudelleen. Pilotointi aloitettiin toukokuussa lähettämällä lomake kymmenelle etsivän seniorityön asiakkaalle täytettäväksi ja arvioitavaksi.
Valmis kyselylomake sisältää kuusitoista kysymystä, joista osa on avoimia tai suljettuja kysymyksiä ja osa monivalintakysymyksiä. Lomakkeessa kysytään henkilön taustatietoja, mitä kautta hän oli tullut palvelun piiriin sekä minkälaista apua hän oli tarvinnut ja saanut. Lomakkeessa kysytään myös, miten asiakas on kokenut saaneensa apua tilanteeseensa ja miten diakoniatyö on vaikuttanut asiakkaan elämänlaatuun sekä vastaajan toivetta kotiehtoollisen saamiseksi. Kyselyn täyttäminen tapahtuu anonyymisti ja se on tarvittaessa muokattavissa.
Pilotoinnista saadun palautteen perusteella asiakkaat olivat tyytyväisiä lomakkeeseen, sillä lomake koettiin selkeäksi ja kysymysten määrä sopivaksi. Asiakkaat kokivat lomakkeeseen vastaamisen itselleen merkitykselliseksi, koska he tulivat kuulluiksi ja pääsivät vaikuttamaan diakoniatyön kehittämiseen. Diakoniatyöntekijän palautteen perusteella prosessi oli onnistunut, koska se loi diakoniatyöntekijöille heidän työnsä kehittämiseen soveltuvan välineen. Lomake kehitettiin yhteistyössä diakoniatiimin kanssa ja se on hyödynnettävissä myös muilla diakoniatyön osa-alueilla ja muissa seurakunnissa.
Asiasanat: Etsivä seniorityö, diakoniatyö, asiakaskyselylomake
ABSTRACT
Jolanda Raivio, Anne-Marianne Valkonen
A questionnaire template for Olari parish outreach senior work customers
Pages 47 and appendices 2
Autumn, 2022
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services and Diaconal work
Bachelor of Social Services and Diaconal work
The purpose for this thesis was to compile a questionnaire for Olari parish. Their senior outreach work needed the questionnaire as a tool to develop their work. With the help of the questionnaire the Olari parish will be able to survey the diaconal customers opinions and experiences of the diaconal work. The aim of this thesis was to outline and explain the central constructs and contents of the theme.
Development process started in autumn 2021 by interviewing the deacon of the outreach senior work. After the meeting with the Olari parish deacons in January 2022, the question content format was modified and question about the home Communion was added. In March 2022 the edited questionnaire was reflected with some of the outreach senior work customers. After this reflection and the changes that followed it the questionnaires testing was started with a group of selected customers. The questionnaire was mailed to ten customers to fill in and estimate anonymously.
There were sixteen questions in the questionnaire. The questionnaire included open, closed, and multiple-choice questions. The persons background information was asked and there were also questions that considered diaconal work. In addition, how the respondent had come part of the diaconal work, what kind of help had she/he needed and got it. In one question asked how the offered help had influenced to customers life and would she/he like to have a home Communion. The questionnaire can be filled in anonymously and questions can be edited for different purposes.
The outcome of this development-oriented thesis was a questionnaire form for senior outreach work and their customer feedback service. The questionnaire was developed together with the diaconal workers and customers in Olari parish. Based on feedback from piloting the questionnaire the process was a success, because it produced a tool suitable for deacons to develop their work. The customers felt that there were suitable numbers of questions and that it was meaningful to fill in, because they had opportunity to improve diaconal work. The questionnaire could also be used for other aspects of diaconal work and possibly also in other parishes.
Keywords: Outreach senior work, diaconal work, a questionnaire for customers
Jolanda Raivio, Anne-Marianne Valkonen
Asiakaskyselylomake Olarin seurakunnan etsivälle seniorityölle
Sivut 47 ja liitteet 2
6. lukukausi, 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi-diakoni
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen osallistava prosessi, jonka tuotoksena syntyi kyselylomake etsivän seniorityön asiakkailta kerättävälle palautteelle. Kyselylomake toimii diakoniatyön työvälineenä tuomalla esille etsivän seniorityön asiakkaiden näkemyksiä ja kokemuksia diakoniatyöstä. Olarin seurakunnalla ei ole aikaisemmin ollut vastaavaa työkalua palautteen keräämiseksi.
Kehittämistyön prosessi alkoi syksyllä 2021 etsivää seniorityötä tekevän diakoniatyöntekijän haastattelulla, jonka perusteella muodostettiin ensimmäinen versio kyselylomakkeesta fasilitoituja reflektointeja varten. Ensimmäisen lomakeversion reflektointiin tammikuussa osallistui seurakunnan diakoniatyöntekijöiden tiimi. Tämän reflektoinnin perusteella muokattiin kysymysten sisältömuotoja sekä lisättiin kotiehtoolliseen liittyvä kysymys lomakkeeseen. Maaliskuussa reflektoitiin muokattua kyselylomaketta etsivän seniorityön asiakkaiden kanssa. Tälläkin kerralla huomiota kiinnitettiin kysymysten sisältömuotoihin ja niitä muokattiin saadun palautteen perusteella uudelleen. Pilotointi aloitettiin toukokuussa lähettämällä lomake kymmenelle etsivän seniorityön asiakkaalle täytettäväksi ja arvioitavaksi.
Valmis kyselylomake sisältää kuusitoista kysymystä, joista osa on avoimia tai suljettuja kysymyksiä ja osa monivalintakysymyksiä. Lomakkeessa kysytään henkilön taustatietoja, mitä kautta hän oli tullut palvelun piiriin sekä minkälaista apua hän oli tarvinnut ja saanut. Lomakkeessa kysytään myös, miten asiakas on kokenut saaneensa apua tilanteeseensa ja miten diakoniatyö on vaikuttanut asiakkaan elämänlaatuun sekä vastaajan toivetta kotiehtoollisen saamiseksi. Kyselyn täyttäminen tapahtuu anonyymisti ja se on tarvittaessa muokattavissa.
Pilotoinnista saadun palautteen perusteella asiakkaat olivat tyytyväisiä lomakkeeseen, sillä lomake koettiin selkeäksi ja kysymysten määrä sopivaksi. Asiakkaat kokivat lomakkeeseen vastaamisen itselleen merkitykselliseksi, koska he tulivat kuulluiksi ja pääsivät vaikuttamaan diakoniatyön kehittämiseen. Diakoniatyöntekijän palautteen perusteella prosessi oli onnistunut, koska se loi diakoniatyöntekijöille heidän työnsä kehittämiseen soveltuvan välineen. Lomake kehitettiin yhteistyössä diakoniatiimin kanssa ja se on hyödynnettävissä myös muilla diakoniatyön osa-alueilla ja muissa seurakunnissa.
Asiasanat: Etsivä seniorityö, diakoniatyö, asiakaskyselylomake
ABSTRACT
Jolanda Raivio, Anne-Marianne Valkonen
A questionnaire template for Olari parish outreach senior work customers
Pages 47 and appendices 2
Autumn, 2022
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services and Diaconal work
Bachelor of Social Services and Diaconal work
The purpose for this thesis was to compile a questionnaire for Olari parish. Their senior outreach work needed the questionnaire as a tool to develop their work. With the help of the questionnaire the Olari parish will be able to survey the diaconal customers opinions and experiences of the diaconal work. The aim of this thesis was to outline and explain the central constructs and contents of the theme.
Development process started in autumn 2021 by interviewing the deacon of the outreach senior work. After the meeting with the Olari parish deacons in January 2022, the question content format was modified and question about the home Communion was added. In March 2022 the edited questionnaire was reflected with some of the outreach senior work customers. After this reflection and the changes that followed it the questionnaires testing was started with a group of selected customers. The questionnaire was mailed to ten customers to fill in and estimate anonymously.
There were sixteen questions in the questionnaire. The questionnaire included open, closed, and multiple-choice questions. The persons background information was asked and there were also questions that considered diaconal work. In addition, how the respondent had come part of the diaconal work, what kind of help had she/he needed and got it. In one question asked how the offered help had influenced to customers life and would she/he like to have a home Communion. The questionnaire can be filled in anonymously and questions can be edited for different purposes.
The outcome of this development-oriented thesis was a questionnaire form for senior outreach work and their customer feedback service. The questionnaire was developed together with the diaconal workers and customers in Olari parish. Based on feedback from piloting the questionnaire the process was a success, because it produced a tool suitable for deacons to develop their work. The customers felt that there were suitable numbers of questions and that it was meaningful to fill in, because they had opportunity to improve diaconal work. The questionnaire could also be used for other aspects of diaconal work and possibly also in other parishes.
Keywords: Outreach senior work, diaconal work, a questionnaire for customers