Kouluterveydenhoidon laatukysely kuudesluokkalaisille
Viljanen, Anastasia; Savolainen, Melina (2022)
Viljanen, Anastasia
Savolainen, Melina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123253
Tiivistelmä
Kyselytutkimuksemme tarkoituksena oli kartoittaa Espoon kaupungin 6.-luokkalaisten kokemuksia kouluterveydenhuollon laadusta sekä yksilöllisyydestä asiakaskohtaamisessa ala-asteen ajalta. Keskityimme erityisesti kysymyksiin siitä, miten 6.-luokkalaiset kokevat kouluterveydenhoitajan lähestyttävyyden, luotettavuuden ja saatavuuden, sekä miten 6.-luokkalaiset kokevat terveydenhoitajalta saamansa terveysneuvonnan ja –kasvatuksen vastaavan heitä askarruttavia aiheita. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esiin kouluterveydenhoidon mahdollisia
kehityskohteita, joiden pohjalta voidaan tehdä parannuksia kouluterveydenhoitajan tarjoamiin palveluihin ja näin ollen turvata tehokkaammin lasten terveellistä sekä turvallista kasvua ja kehitystä. Tutkimuksemme tuotti tärkeää määrällistä tietoa, jota toivomme Espoon kaupungin hyödyntävän kouluterveydenhuollon budjetointia sekä kehittämistä ajatellen.
Tutkimuksemme aineisto kerättiin Webropol kysely- ja tiedonkeruumenetelmän avulla kahdessa espoolaisessa alakoulussa syksyllä 2022. Kyselylomakkeeseemme vastasi yhteensä 50 kuudesluokkalaista. Kyselyn kysymykset laadittiin selkokielisesti ja tutkimuksen mittari laadittiin nuorille ymmärrettäväksi. Tulokset analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin Webropolin oman tilastollisen ohjelman avulla. Tulokset kuvattiin pylväsdiagrammeina, jakaumina, prosentteina sekä keskiarvoina. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisältökohtaisesti.
Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kuudesluokkalaiset ovat pääasiallisesti tyytyväisiä terveydenhoitajalta saamaansa tukeen ja apuun. Kokemus terveydenhoitajalle menemisen mielekkyydestä loi vastausten hajontaa, merkittävä osa kuudesluokkalaisista koki menemisen kouluterveydenhoitajan vastaanotolle ikävänä ja haasteellisena. Terveysneuvonta terveydenhoitajan vastaanotolla koettiin merkittäväksi sekä ajankohtaiseksi, mutta mielenterveyden ja jaksamisen aihealueiden kohdalla toivottiin lisää keskustelua ja neuvontaa. Tyttöjen ja poikien toiveiden ja kokemusten välillä oli havaittavissa kysymyskohtaisesti selkeää
eriävyyttä. Tytöt toivoivat poikia enemmän lisää keskustelua painonhallinnasta ja mielialasta, sen sijaan pojat toivoivat tyttöjä enemmän terveysneuvontaa ja -kasvatusta murrosiän ja sen tuomien muutosten aiheista. Suosituksemme on, että terveydenhoitajan tarjoamia palveluita on tutkimuksemme tulosten pohjalta kehitettävä vastaamaan paremmin kuudesluokkalaisten tarpeita.
kehityskohteita, joiden pohjalta voidaan tehdä parannuksia kouluterveydenhoitajan tarjoamiin palveluihin ja näin ollen turvata tehokkaammin lasten terveellistä sekä turvallista kasvua ja kehitystä. Tutkimuksemme tuotti tärkeää määrällistä tietoa, jota toivomme Espoon kaupungin hyödyntävän kouluterveydenhuollon budjetointia sekä kehittämistä ajatellen.
Tutkimuksemme aineisto kerättiin Webropol kysely- ja tiedonkeruumenetelmän avulla kahdessa espoolaisessa alakoulussa syksyllä 2022. Kyselylomakkeeseemme vastasi yhteensä 50 kuudesluokkalaista. Kyselyn kysymykset laadittiin selkokielisesti ja tutkimuksen mittari laadittiin nuorille ymmärrettäväksi. Tulokset analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin Webropolin oman tilastollisen ohjelman avulla. Tulokset kuvattiin pylväsdiagrammeina, jakaumina, prosentteina sekä keskiarvoina. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisältökohtaisesti.
Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kuudesluokkalaiset ovat pääasiallisesti tyytyväisiä terveydenhoitajalta saamaansa tukeen ja apuun. Kokemus terveydenhoitajalle menemisen mielekkyydestä loi vastausten hajontaa, merkittävä osa kuudesluokkalaisista koki menemisen kouluterveydenhoitajan vastaanotolle ikävänä ja haasteellisena. Terveysneuvonta terveydenhoitajan vastaanotolla koettiin merkittäväksi sekä ajankohtaiseksi, mutta mielenterveyden ja jaksamisen aihealueiden kohdalla toivottiin lisää keskustelua ja neuvontaa. Tyttöjen ja poikien toiveiden ja kokemusten välillä oli havaittavissa kysymyskohtaisesti selkeää
eriävyyttä. Tytöt toivoivat poikia enemmän lisää keskustelua painonhallinnasta ja mielialasta, sen sijaan pojat toivoivat tyttöjä enemmän terveysneuvontaa ja -kasvatusta murrosiän ja sen tuomien muutosten aiheista. Suosituksemme on, että terveydenhoitajan tarjoamia palveluita on tutkimuksemme tulosten pohjalta kehitettävä vastaamaan paremmin kuudesluokkalaisten tarpeita.