VIRTAA VERKKOKOULUSTA: kokemuksia Kelan kuntoutuksen verkkokoulusta
Syväkangas, Petri (2022)
Syväkangas, Petri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Kelan kuntoutuksen verkkokoulu käyttäjien näkökulmasta ja sen tavoitteena oli lisätä tietoutta Kelan kuntoutuksen verkkokoulusta, edistää Kelan kuntoutuspalveluiden saatavuutta valtakunnan tasolla sekä parantaa Kelan ja sidosryhmien välistä yhteistyötä. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää arviointitutkimuksen metodeilla valmennus- ja kuntoutuspalveluja tuottavan yrityksen ammattilaisten kokemuksia Kelassa vuosina 2021-2022 kehitetystä Kelan kuntoutuksen verkkokoulusta.
Tulosten perusteella verkkokoulu oli tehokas tapa jäsentää tietoa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen työtä tukevaan muotoon ja parantaa ammattilaisten osaamista Kelan kuntoutuspalveluista. Lisäksi koettiin, että Kelan kuntoutuksen verkkokoulun avulla kuntoutuksen suositteleminen asiakkaalle on aiempaa helpompaa. Verkkokoulu on kyselyn tulosten perusteella merkityksellinen linkki Kelan ja sidosryhmien välillä kuntoutusetuuksien kokonaisuuden hahmottamisessa.
Tulosten perusteella verkkokoulu oli tehokas tapa jäsentää tietoa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen työtä tukevaan muotoon ja parantaa ammattilaisten osaamista Kelan kuntoutuspalveluista. Lisäksi koettiin, että Kelan kuntoutuksen verkkokoulun avulla kuntoutuksen suositteleminen asiakkaalle on aiempaa helpompaa. Verkkokoulu on kyselyn tulosten perusteella merkityksellinen linkki Kelan ja sidosryhmien välillä kuntoutusetuuksien kokonaisuuden hahmottamisessa.